• Anonym (Hanna)

Dejta två samtidigt?

Jag matchade med en man för 3 mån sen och har haft daglig kontakt med honom och på något sätt känner jag mig lite nära honom. Vi har bara träffats en gång, han säger att han är lite rädd för kärlek och vill ta det lugnt. Jag är ok med att ta det lugnt men tycker att det gått lite väl sakta. Han är intressant att skriva med men jag känner mig ändå lite besviken. 

Sist vi pratade om att träffas och han sa nej gick jag ut på en dejtingsida igen och hade en dejt förra helgen. Han var också intressant och vi ska träffas i helgen igen. Den första lever kvar i mitt sinne, kanske har jag byggt en drömbild kring honom. 

Hur som helst min fråga är, tycker ni det är ok att träffa nr 2 och se hur det utvecklas men ändå ha kontakt med nummer 1? 

• Svar på tråden Dejta två samtidigt?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (d) skrev 2025-11-14 17:27:38 följande:
    Varför har han rätt till exakt vad du gör på kvällen eller dagen?
    Nej det har han väl egentligen inte. Vi brukar prata om vad vi gör bara . 
  • Anonym (Hanna)

Jag vill väl egentligen säga som det är men vill inte hamna i något löjligt att jag ställer ultimatum. Jag vill ju ändå inte träffachonom om han inte vill träffa mig. Vill inte tvinga fram något. 

• Anonym (Dubbeldate)

Träffa båda två samtidigt, så låter du dem tävla om vem som kan få dig mest attraherad.

• Ezmeraldah
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-14 17:32:46 följande:
    Nej det har han väl egentligen inte. Vi brukar prata om vad vi gör bara . 
    Säg att du var på en dejt om du vill det. Eller säg att du träffade en bekant, han behöver inte veta alla detaljer. Eller att du varit ute och ätit, varit på bio eller vad det nu är. Ställer han följdfrågor så svara kort: "Med en ny bekantskap" eller liknande. Frågar han om det var en dejt så svara "ja, det kan man säga" eller nåt. Men dra inte igång med nån lång utläggning om att du "dejtar nån annan på grund av blablabla" och fråga inte vad han tycker om det eller nåt sånt. Säg bara kort och enkelt att du var på bio med nån du nyligen träffat som verkar trevlig. Kort och enkelt. Inga detaljerade utläggningar
     Och fråga inte vad han tycker. 

Nu vet jag inte på vilket sätt ni skriver till varandra. Om det är väldigt flörtigt och kärleksfullt (eller sexuellt) så kan du förstås inte fortsätta ha kontakt på det sättet om du blir ihop med nån annan. Om det blir mer seriöst med den nya killen (eller med nån annan) så kan du ha kontakt med den första killen på ett vänskapligt sätt men göra klart att du "träffar nån"/har pojkvän. Och såklart ska du inte dölja eller ljuga för den du är ihop med eller dejtar seriöst utan vara öppen med att du har en killkompis som du har kontakt med på nätet. Men detta gäller ju när ni träffats några månader och sover ihop, umgås som ett par, träffar varandras vänner osv. Inte om man bara träffats några gånger, då har man inga skyldigheter. 

Eftersom han inte vill träffa dig så är han antingen inte attraherad av dig eller så har han flickvän/dejtar nån annan. Annars skulle han inte säga att han är "rädd för kärlek". Så gentemot honom har du inga skyldigheter.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Dubbeldate) skrev 2025-11-14 17:52:36 följande:

Träffa båda två samtidigt, så låter du dem tävla om vem som kan få dig mest attraherad.

Den första killen vill inte träffa henne mer så det blir nog svårt. Efter första dejten ville han inte ses mer så han är nog inte attraherad. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-14 17:39:52 följande:

Jag vill väl egentligen säga som det är men vill inte hamna i något löjligt att jag ställer ultimatum. Jag vill ju ändå inte träffachonom om han inte vill träffa mig. Vill inte tvinga fram något. 

Han dejtar ju andra så det kan du också göra. 
  • Anonym (Hanna)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-14 18:17:36 följande:
    Den första killen vill inte träffa henne mer så det blir nog svårt. Efter första dejten ville han inte ses mer så han är nog inte attraherad. 
    Tänker att han hade slutat att ha kontakt om det var så. Ger ju inget att hålla på och skriva med någon man är ointresserad av? 
  • Tecum
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-14 16:04:46 följande:
    Tack !  Jag tror jag kör som jag tänkt.
    Det gör du rätt i, nr 1 verkar inte vara så intresserad så du kan syssla med andra medan han funderar.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-14 18:28:08 följande:
    Tänker att han hade slutat att ha kontakt om det var så. Ger ju inget att hålla på och skriva med någon man är ointresserad av? 
    Ärligt talat så knarkar han nog uppmärksamhet,  på samma sätt som att jaga likes på bilder..   Han får flört och uppmärksamhet och solar sig i ditt intresse .  
  • Anonym (Hanna)
    Fjäril kär skrev 2025-11-14 19:29:51 följande:
    Ärligt talat så knarkar han nog uppmärksamhet,  på samma sätt som att jaga likes på bilder..   Han får flört och uppmärksamhet och solar sig i ditt intresse .  
    Jaa så klart. Dum jag är. Så fort jag drar mig undan blir han mer på, skickar bilder och sånt. som Han få positiv feedback på. Ska nog dra ner på det. 
  • Anonym (KörPå)

100% kör på och träffa den andra killen. Du behöver inte berätta det för den förste om du inte vill. Ni är inte i ett förhållande. Och låt verkligen inte era kvällsmeddelanden hindra dig från att gå ut och göra annat / träffa andra!

Spenderade månader på en kille som den du beskriver. Han ville verkligen ha mig på kroken och skrev ofta och mycket, vi sågs lite då och då men framfarten var minimal. (Till slut blev jag ihop med en annan man och sa tack och hejdå, det var lika bra.)

• Anonym (Lottie)

Träffa och ha kontakt med som många du vill..strunta i övrigt.

• Ezmeraldah
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-14 18:28:08 följande:
    Han kanske gillar att chatta som tidsfördriv eller för att få bekräftelse. Och så vill han ha kvar dig som reserv ifall han inte hittar nån 'bättre" och för att ha kvar möjligheten att kunna få till en sexträff. Killar säger inte upp kontakten utan kommer med ursäkter av just den typen som den här killen kör med: "rädd för kärlek", "vill ta det lugnt" osv.

Läs boken "He's just not that in to you". Svensk titel: "Dumpa honom! Han vill faktiskt inte ha dig".
  • Anonym (Old)

Nu har jag varit med innanan dejtsiter, internet och blixsnabb kommunikation. 

Då gick mycket långsammare och inte konstigt att ha lite parallella på gång. Men hade lärt känna någon under ett tag på utbildningen och insett att detta kan kanske bli något.  Sen går man ut och träffar någon annan och byter nummer för att ses senare osv

• Anonym (move on)

Sitt inte hemma och vänta på den första mannen. Du kan ju inte sluta att roa dig på grund av en man som inte vet vad han vill. Du märker ju hur hans dejtingstil är, långsam och försiktig så du kommer få vänta i evighet medan andra bra potentiella bra män går förbi dig. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Old) skrev 2025-11-15 08:43:13 följande:

Nu har jag varit med innanan dejtsiter, internet och blixsnabb kommunikation. 

Då gick mycket långsammare och inte konstigt att ha lite parallella på gång. Men hade lärt känna någon under ett tag på utbildningen och insett att detta kan kanske bli något.  Sen går man ut och träffar någon annan och byter nummer för att ses senare osv

Förlåt OT men måste fråga. Om man skriver "dejt" med svensk stavning, varför då stava "site" på engelska? I min värld är det lite "antingen eller". Antingen "dejtingsajt" (alternativt "dejtingsida") eller "dating site". Man bestämmer sig för svensk eller engelsk stavning. Men du mixar svenska och engelska och skriver "dejtsite", hur kommer det sig? 

(Nu är det nog mest appar som gäller och inte "siter", för övrigt.) 
  • Anonym (Old)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-15 09:32:43 följande:
    Förlåt OT men måste fråga. Om man skriver "dejt" med svensk stavning, varför då stava "site" på engelska? I min värld är det lite "antingen eller". Antingen "dejtingsajt" (alternativt "dejtingsida") eller "dating site". Man bestämmer sig för svensk eller engelsk stavning. Men du mixar svenska och engelska och skriver "dejtsite", hur kommer det sig? 

(Nu är det nog mest appar som gäller och inte "siter", för övrigt.) 
    Ber om ursäkt. Ska försöka vara mer noga med språket i framtiden. Sorry!
  • Ezmeraldah
    Anonym (Old) skrev 2025-11-15 09:43:30 följande:
    Ber om ursäkt. Ska försöka vara mer noga med språket i framtiden. Sorry!
    Alltså jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Du behöver inte be om ursäkt. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (KörPå) skrev 2025-11-14 20:15:50 följande:

100% kör på och träffa den andra killen. Du behöver inte berätta det för den förste om du inte vill. Ni är inte i ett förhållande. Och låt verkligen inte era kvällsmeddelanden hindra dig från att gå ut och göra annat / träffa andra!

Spenderade månader på en kille som den du beskriver. Han ville verkligen ha mig på kroken och skrev ofta och mycket, vi sågs lite då och då men framfarten var minimal. (Till slut blev jag ihop med en annan man och sa tack och hejdå, det var lika bra.)

Hur reagerade killen när du gick vidare? 
Svar på tråden Dejta två samtidigt?