Anonym (Ana) skrev 2025-11-16 02:58:46 följande:
Blir alltid lika glad när det ovanliga händer att nån på FL backar och ber om ursäkt när den inser att den begått ett misstag! Fler som dig, tack! ❤️
Till TS kan jag bara säga som så många andra i tråden: bry dig inte om vad idioter tycker och tänker - jag tycker att du resonerar och agerar helt rätt! Däremot är det ju viktigt att du är lyhörd när barnen blir lite äldre (jag får intrycket att de är rätt små än så länge?) och börjar önska sig saker som inte riktigt går att köpa begagnat. Det är lätt att som förälder tänka att det funkar väl lika bra med en nästan identisk sak men kanske ett annat märke eller (i princip oundvikligt när man köper begagnat) en äldre modell, men det gör det oftast inte. Jag menar inte att man som förälder nödvändigtvis måste vika sig för detta och köpa exakt det barnet önskar, men det är viktigt att förstå att det faktiskt har betydelse för barnet, och att därför förbereda barnet på/förklara för barnet att hen inte får exakt det hen önskar sig, eftersom ni enbart köper second hand - och, förstås, förklara för barnet varför ni gör detta. Med lite tur får ni barn som förstår och delar era värderingar, och då är problemet löst 😊 Annars kan man ju alltid kompromissa och mötas på halva vägen.
Jag köper absolut inte enbart second hand. Jag kompletterar alltid så man får exakt det man vill ha också. Så vi säger att jag kan få riktigt mycket tågbaneklossar second hand så att det blir volym och kul att bygga, då kompletterar jag med nya avancerade och dyra tåg som kan köra av sig självt och allt möjligt. Fina vägskyltar, bo
bommar och sånt. Skulle jag köpt allt nytt skulle det både varit onödigt utifrån klimatet men det är en enorm skillnad på priset. Så det är ju roligare att få en gigantisk mängd med lego och sedan får man DET DÄR speciella legohuset som är nytt och man bara vill ha Musse Piggs slott t ex. Då får man både Musses slott och så kan man bygga en hel stad runt omkring så Musses hus finns i ett sammanhang.