Anonym (Anna) skrev 2025-11-15 12:22:53 följande:
Högfungerande autism/aspberger 13åring
Hej. Söker lite råd och hjälp; jag har en 13 åring som är fruktansvärt duktig i skolan och alltid haft väldigt lätt för sig; haft matteböcker för äldre årskurser än den barnet går i osv.
Jag har ibland funderat om det är "något som inte stämmer" men vet inte riktigt vad. T.ex vill barnet alltid vara förberedd och veta vad som händer. Barnet gillar inte nya vanor, rutiner. Det ska helst vara samma person som kör skolbussen varje morgon etc. Barnet har ända sen den var liten varit väldigt ordningsam, nästintill fyrkantig. Det ska vara ordning och reda jämt. Aldrig gillat höga ljud. Nu i tonåren börjar stora folksamlingar bli jobbiga. Barnet är glad och trivs mycket ensam på rummet med spel på paddan men har även några få, nära vänner.
Vad jag nu har märkt den senaste tiden är att barnet har tydligen svårt att skilja på sarkasm/ironi och tar folk bokstavligen. Jag fick återberättar hemma att "läraren skulle åka till Kina över helgen". Jag förstod att det nog var menat som ett skämt varpå barnet sa att ko, det är på riktigt. Läraren ska till Kina.... en gång skulle jag gärna barnet kl 17 hos en vän men kom 16.50 och fick frågan varför jag kom tidigare. Det är mycket med det "sociala" där jag känner att det har hänt något... någon som har tips eller erfarenhet, ska man söka hjälp eller bara låta det vara?
Eftersom du har ett intelligent och ganska stort barn: Kan du inte läsa på lite mer och tala med barnet om de olika beteenden som du ser, och fråga om det är något som barnet har tänkt på själv som det skulle vilja ha hjälp att ändra?
Intelligenta barn med npf kan ofta själva utveckla avancerade coping-strategier, men det hindrar ju inte att det kan vara skönt att sluta maskera och få tala om det i något hörn av verkligheten, och få bekräftat att man inte är helknäpp utan bara har en hjärna som processar saker annorlunda.
Hade folk hört hur jag pratar för mig själv och svär i bilen varje dag när jag är stressad så hade jag kanske hamnat i psykvården, men det är mitt sätt att ventilera innan jag tacklar dagens stress och krav på att vara vuxen med ett avancerat jobb.
Jag kan bortse från stök utom på vissa ytor, det är min coping/ kompromiss. Om bara soffbordet är rent och har någran fina ljus så kan det ligga tvätt lite här och där och stå lådor och påsar, mitt fokus är på bordet.
Jag har en åsikt om hur allting känns mot min kropp och har starka favoriter för allt från pennor till tandborstar, påslakan eller ljudet som blir när en bildörr slås igen. Fortfarande kan jag knappt besluta mig för att ta på mig strumpor som jag köpt men som inte känns bra, då blir kanske hela dagen ett obehag.
Jag kan inte sitta i ett rum med någon som äter och tuggar eller sväljer så det hörs, då vill jag attackera dem för att få oljudet att sluta. Jag tar istället snabbt på mig hörlurar och lyssnar på ljud som fungerar för mig.
Och så vidare... Man kan ha ett bra liv ändå och jag har ingen diagnos även om jag troligen hade fått en om jag hade blivit utredd. Däremot talar jag om mina små hinder ibland, vilket har fått kollegor att öppna upp. Både om sina egna särdrag och om sina barn som de ofta är bekymrade för. En del saker kan växa bort, som tics och fobitendenser.
Allt handlar om hur man möter det ihop med barnet, och uppmärksammar dem på ett repetitivt eller rädslogrundat beteende men utan att tjata eller skamma barnet. Förklara att det går att ändra de flesta beteenden om man vill men att man själv beslutar om det behövs (så länge det inte skadar eller stör andra orimligt mycket, givetvis).