Ska jag ta ssri?
Hej,
Jag är 34 år och lidit av psykisk ohälsa sedan 21 årsåldern. Inget speciellt har utlöst den psykiska ohälsan men den har blivit värre med åren. Från panikångest till OCD och nu senast - depressioner.
Hade en period under några år där jag var relativt symptomfri förutom hälsoångest då och då. Men efter att jag blev förälder eskalerade ångesten rejält. Jag blev rädd för att hålla mitt eget barn. Ocd tankar om att skada mitt barn gick till att känna samma sak mot mina nära och kära och jobbkollegor. Allt är givetvis väl förpackat i mitt inre, frågar du personer i min närhet skulle dom aldrig tro att jag mår så dåligt. Jag är den härligt sociala personen som får andra att skratta. Tiden går och nu har jag dessutom börjat känna derealisation/depersonalisation. Att ha mått så dåligt så länge har lett till att jag börjar känna en overklighetskänsla men som ofta kommer av för intensivt grubblande. Dessutom kan grubblandet göra mig paranoid. Paranoid att jag ska bli misshandlad eller överfallen bakifrån vilket leder till ångest.
Jag har bättre perioder ska sägas. Men ångesten finns där varje vecka. Jobbveckorna blir långa, vad ska denna dag bjuda på är tankar som kommer varje morgon innan jobbet.
Jag har gått hos psykolog 12 tillfällen vilket gav några framsteg. Dock på långa vägar från att bli frisk. Jag har inga självmordstankar även om dagarna ofta känns mörka.
Jag planerar att börja leta någon specifik psykolog som förstår mitt case. Har varit hos läkare som satt in sertralin SSRI och lergigan men har inte börjat medicinera.
Borde jag det? Tack för svar.