• Menart2026

Ska jag ta ssri?

Hej,

Jag är 34 år och lidit av psykisk ohälsa sedan 21 årsåldern. Inget speciellt har utlöst den psykiska ohälsan men den har blivit värre med åren. Från panikångest till OCD och nu senast - depressioner.
    Hade en period under några år där jag var relativt symptomfri förutom hälsoångest då och då. Men efter att jag blev förälder eskalerade ångesten rejält. Jag blev rädd för att hålla mitt eget barn. Ocd tankar om att skada mitt barn gick till att känna samma sak mot mina nära och kära och jobbkollegor. Allt är givetvis väl förpackat i mitt inre, frågar du personer i min närhet skulle dom aldrig tro att jag mår så dåligt. Jag är den härligt sociala personen som får andra att skratta. Tiden går och nu har jag dessutom börjat känna derealisation/depersonalisation. Att ha mått så dåligt så länge har lett till att jag börjar känna en overklighetskänsla men som ofta kommer av för intensivt grubblande. Dessutom kan grubblandet göra mig paranoid. Paranoid att jag ska bli misshandlad eller överfallen bakifrån vilket leder till ångest. 

Jag har bättre perioder ska sägas. Men ångesten finns där varje vecka. Jobbveckorna blir långa, vad ska denna dag bjuda på är tankar som kommer varje morgon innan jobbet. 

Jag har gått hos psykolog 12 tillfällen vilket gav några framsteg. Dock på långa vägar från att bli frisk. Jag har inga självmordstankar även om dagarna ofta känns mörka. 

Jag planerar att börja leta någon specifik psykolog som förstår mitt case. Har varit hos läkare som satt in sertralin SSRI och lergigan men har inte börjat medicinera. 

Borde jag det? Tack för svar.

• Svar på tråden Ska jag ta ssri?
  • Anonym (Been there done that)

Jag lider med verkligen med dig ... det är verkligen ett jäkla skit alltså! Hursomhelst - ja! Det är klart att du ska testa o se om medicinen hjälper! Du får kanske vara beredd på en lång jobbig tid med utprovning av medicin, men nånstans måste du ju börja, och en del träffar ju faktiskt rätt redan på första eller andra medicinen de testar.

Stort lycka till!

• Anonym (X)

Baserat på beskrivningen skulle jag tänka att SSRI kan hjälpa dig, men du behöver råga en utbildad läkare om detta, inte främlingar på et forum. Boka tid hos din vårdcentral för remittering.

Anonym (X) skrev 2025-11-16 02:32:39 följande:

Baserat på beskrivningen skulle jag tänka att SSRI kan hjälpa dig, men du behöver råga en utbildad läkare om detta, inte främlingar på et forum. Boka tid hos din vårdcentral för remittering.

Har du läst trådstarten?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Been there done that) skrev 2025-11-16 02:43:57 följande:
    Har du läst trådstarten?
    Det här är Familjeliv och här svarar man utan att läsa trådstarten. Har aldrig fattat varför. Ni som vet får gärna förklara varför man gör så! För mig är det helt obegripligt. 
  • Menart2026
    Anonym (Been there done that) skrev 2025-11-16 02:01:37 följande:

Jag lider med verkligen med dig ... det är verkligen ett jäkla skit alltså! Hursomhelst - ja! Det är klart att du ska testa o se om medicinen hjälper! Du får kanske vara beredd på en lång jobbig tid med utprovning av medicin, men nånstans måste du ju börja, och en del träffar ju faktiskt rätt redan på första eller andra medicinen de testar.

Stort lycka till!

Stort tack för ett fint svar.
    Många funderingar kring ssri:
    - Kan jag fortsätta jobba under insättning av medicinen?
    - Är behandlingen livslång? 

- Kommer gå på föräldraledighet inom kort. Är det en dum idé att starta då? 

Menart2026 skrev 2025-11-16 12:04:34 följande:

Stort tack för ett fint svar.
    Många funderingar kring ssri:
    - Kan jag fortsätta jobba under insättning av medicinen?
    - Är behandlingen livslång? 

- Kommer gå på föräldraledighet inom kort. Är det en dum idé att starta då? 

Ingen orsak ❤️😊

Dina funderingar:
    1. Alltså, det finns alltid en risk att man mår sämre innan man mår bättre (i de fall medicinen funkar), men generellt skulle jag säga att om man (som du) klarar att jobba innan man sätter in medicinen så gör man det även under insättning. 
    2. Det där är jätteindividuellt! De flesta har bara SSRI under en begränsad period (vars längd kan variera mycket), men det finns även de som har det hela livet. 
    3. Är du alltså gravid nu?  När är bf? Grejen är ju att ens emotionella stabilitet även påverkas extremt mycket av alla hormoner som rasar runt när man precis har fått barn, och att kombinera det med den ökade instabilitet som medicininsättningen medför är ju kanske inte helt utan betänkligheter. Är det bf inom de närmaste 1-3 veckorna skulle jag nog kanske avvakta lite, samtidigt går det ju på andra hållet också: just för att grav- och förlossningshormonerna gör dig extra instabil är det ju desto viktigare att du kommer igång m medicinen ... jag skulle diskutera det mer med min läkare om jag var du.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke oavsett är att SSRI är otroligt "snäll" medicin - den är inte på något sätt beroendeframkallande lr skadlig på sikt. Det värsta som kan hända om man tar SSRI är att man kan må lite sämre under insättning (såvida man inte har en viss typ av bipolär; där kan det bli lite värre eftersom SSRI kan trigga manier hos den som lider av detta). Sen är det ju tyvärr inte helt ovanligt att den inte hjälper, men det är ju en annan sak.
Svar på tråden Ska jag ta ssri?