Menart2026 skrev 2025-11-16 12:04:34 följande:
Stort tack för ett fint svar.
Många funderingar kring ssri:
- Kan jag fortsätta jobba under insättning av medicinen?
- Är behandlingen livslång?
- Kommer gå på föräldraledighet inom kort. Är det en dum idé att starta då?
Ingen orsak ❤️😊
Dina funderingar:
1. Alltså, det finns alltid en risk att man mår sämre innan man mår bättre (i de fall medicinen funkar), men generellt skulle jag säga att om man (som du) klarar att jobba innan man sätter in medicinen så gör man det även under insättning.
2. Det där är jätteindividuellt! De flesta har bara SSRI under en begränsad period (vars längd kan variera mycket), men det finns även de som har det hela livet.
3. Är du alltså gravid nu? När är bf? Grejen är ju att ens emotionella stabilitet även påverkas extremt mycket av alla hormoner som rasar runt när man precis har fått barn, och att kombinera det med den ökade instabilitet som medicininsättningen medför är ju kanske inte helt utan betänkligheter. Är det bf inom de närmaste 1-3 veckorna skulle jag nog kanske avvakta lite, samtidigt går det ju på andra hållet också: just för att grav- och förlossningshormonerna gör dig extra instabil är det ju desto viktigare att du kommer igång m medicinen ... jag skulle diskutera det mer med min läkare om jag var du.
En sak som kan vara bra att ha i åtanke oavsett är att SSRI är otroligt "snäll" medicin - den är inte på något sätt beroendeframkallande lr skadlig på sikt. Det värsta som kan hända om man tar SSRI är att man kan må lite sämre under insättning (såvida man inte har en viss typ av bipolär; där kan det bli lite värre eftersom SSRI kan trigga manier hos den som lider av detta). Sen är det ju tyvärr inte helt ovanligt att den inte hjälper, men det är ju en annan sak.