• Anonym (40plus)

Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?

De flesta kvinnor har en förmåga att kunna se bra ut även efter 40-strecket, medan män förfaller snabbt. Även män som gick i gymnasiet samtidigt som man själv, som faktiskt var snygga och fräscha då, har en tendens att förfalla snabbt efter 40. Är det för att män generellt tar sämre hand om sig efter det åldersstrecket, medan kvinnor försöker vara still going strong?

• Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?
  • Postman
    Anonym (Patrik) skrev 2025-11-16 12:21:46 följande:
      Nja, det där är nog grov generalisering. Du utgår på att det är indelat efter kön. Det handlar nog mer om individualitet 

Jag har kvinnliga vänner som slutat dejtat och gett upp män för gott i denna ålder. inget romantiskt intresse för män längre. Dom skiter fullständigt i vad män tycker om dom. Dom är inte ute efter något hos män och lever sina egna liv. Där det verkligen inte spelar någon roll om män finner dom attraktiva eller inte. Alla har gemensamt att dom har väldigt starka psyken och är obrydda. Upplever dom som harmoniska och stressar sällan över män.

Dom som bryr sig, är ju dom som ligget i. Tränar mycket på gym, väldigt aktiva på sociala medier med lägga upp bilder på sig själva etc. Jag upplever dessa kvinnor som lite mer oroliga. Över att tappa relevans hos män.  
    Njae detta handlar inte alls om kvinnors intresse för män eller ej utan könens intresse för att hålla sig någorlunda fräscha. Du svamlar nu, läs TS igen. Som jag skrev så är män generellt mer obrydda än gruppen kvinnor om sitt utseende, alla dagar i veckan. Oavsett så bryr sig kvinnor extremt mycket mer om kläder, skor, smink, utseende osv än vad män någonsin gör. Detta skulle kvinnor göra även om det inte fanns en enda man på planeten. 
  • vajaamielinen404

Vi har bättre fönsterputs än män, så vi ser bättre ut.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Se till fakta!) skrev 2025-11-16 08:54:37 följande:
    Rob, kvinnor ökar inte i vikt mer än män när dom blir äldre. Högre procent män än kvinnor är överviktiga men fetma har samma procent hos män som kvinnor.

Du kan själv slå upp fakta bla hos Folk hälsomyndigheten.

Dina bilder är inte relevanta då Tom Crusie genomgått flera skönhets/plastikoperationer genom åren.
    Som alla förstår kan du hitta bilder på snygga äldre opererade kvinnor och jämföra med stor tjocka äldre manliga skådespelare.

Från Folk hälsomyndigheten:

Under perioden 2004?2024 ökade andelen vuxna 16?84 år med antingen övervikt eller obesitas, från 46 procent till 54 procent. Den procentuella ökningen under de senaste 20 åren är störst bland de yngsta (16?29 år), från strax över 20 procent till strax över 30 procent.

Övervikt och obesitas ökar med åldern. År 2024 var förekomsten 51 procent i gruppen 30?44 år och 64 procent bland 45?64-åringar. Det fanns även skillnader utifrån kön, utbildningsnivå och födelseland. Övervikt eller obesitas var till exempel vanligare bland män än kvinnor, 59 respektive 48 procent. Däremot var andelen med obesitas 18 procent för båda könen.

Rob vill nog inte höra talas om att fler män än kvinnor är överviktiga.
  • Anonym (Jo)
    vajaamielinen404 skrev 2025-11-16 14:02:19 följande:

Vi har bättre fönsterputs än män, så vi ser bättre ut.

Tack för dagens skrattGlad.
  • Anonym (40plus)
      Nja, det där är nog grov generalisering. Du utgår på att det är indelat efter kön. Det handlar nog mer om individualitet 

Jag har kvinnliga vänner som slutat dejtat och gett upp män för gott i denna ålder. inget romantiskt intresse för män längre. Dom skiter fullständigt i vad män tycker om dom. Dom är inte ute efter något hos män och lever sina egna liv. Där det verkligen inte spelar någon roll om män finner dom attraktiva eller inte. Alla har gemensamt att dom har väldigt starka psyken och är obrydda. Upplever dom som harmoniska och stressar sällan över män.

Dom som bryr sig, är ju dom som ligget i. Tränar mycket på gym, väldigt aktiva på sociala medier med lägga upp bilder på sig själva etc. Jag upplever dessa kvinnor som lite mer oroliga. Över att tappa relevans hos män.  
    Har också börjat tänka att jag ska lägga ner det där med män överhuvudtaget, De snyggingar som finns i vår ålder är oftast upptagna, och är de inte det så är de skitstövlar och svikare. Jag har starkt psyke och klarar mig definitivt utan en karl.
  • Anonym (40plus)
    Postman skrev 2025-11-16 09:45:50 följande:

Män skiter också generellt mer i vad omgivningen tycker om dem medan kvinnor är långt mer känsliga för vad omgivningen tänker/tycker. 

Du har inte tänkt på att det ofta är mäns ytlighet som gör att kvinnor är mer brydda om hur de ser ut? Det är det som får kvinnor att också bli ytligare och besvikna på att män inte gör samma ansträngningar.
  • Anonym (Man5)

Det är nog hela situation när man blir äldre. Män attraheras inte lika mycket av äldre kvinnor och orkar inte göra sig till. Kvinnan tycker att mannen blivit lat. En man som träffar en yngre kvinna får ofta eld i baken och börjar bry sig igen.

Kvinnor resonerar likadant. Man orkar inte bry sig om män. Resultatet blir att man hellre lever själv eftersom det inte är värt kompromisserna man behöver göra. Man är som äldre kvinna och man även mer trygg och bryr sig inte lika mycket om samhällets normer eller hur det ska vara. Man gör det man vill.
  • Postman
    Anonym (40plus) skrev 2025-11-16 14:24:47 följande:
    Du har inte tänkt på att det ofta är mäns ytlighet som gör att kvinnor är mer brydda om hur de ser ut? Det är det som får kvinnor att också bli ytligare och besvikna på att män inte gör samma ansträngningar.
    Nej jag tror inte det hänger ihop faktiskt. Kvinnor vill se bra ut för sin omgivning. Kvinnor sätter också stor press på andra kvinnor, vill påstå att det har störst påverkan. Kan förstå att kvinnor är besvikna på oss män att vi inte gör samma ansträngningar, vi har inte samma driv och intresse där, det är tråkigt. 
  • Anonym (Rob)
    Postman skrev 2025-11-16 17:06:07 följande:
    Nej jag tror inte det hänger ihop faktiskt. Kvinnor vill se bra ut för sin omgivning. Kvinnor sätter också stor press på andra kvinnor, vill påstå att det har störst påverkan. Kan förstå att kvinnor är besvikna på oss män att vi inte gör samma ansträngningar, vi har inte samma driv och intresse där, det är tråkigt. 
    Problemet är väl att kvinnor lägger fel fokus. Spelar ingen roll om hon lägger timmar på smink dagligen om mullig/överviktig.  Lägg de timmarna på att hålla kroppen i trim. Vilket jag ser män gör...
  • Postman
    Anonym (Rob) skrev 2025-11-16 17:19:39 följande:
    Problemet är väl att kvinnor lägger fel fokus. Spelar ingen roll om hon lägger timmar på smink dagligen om mullig/överviktig.  Lägg de timmarna på att hålla kroppen i trim. Vilket jag ser män gör...
    Jag skulle säga att människor över lag skulle tjäna på och må så mycket bättre om de höll sig i någorlunda trim. Det är också stora samhällsvinster om folk håller sig i trim. 
Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?