Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Fånigt att oroa sig för hjärtat?

På min fars sida har flera personer dött av hjärt och kärlsjukdomar men jag har inte varit så insatt i vilka sjukdomar, 

Själv medicinerar jag för högt blodtryck. Jag började med det i 40-årsåldern efter en dygnsmätning. 

Jag lever sunt - röker inte, dricker inte och äter nyttig mat. Ibland kommer jag av mig med träningen men nu har jag kommit igång igen. 

Ändå stiger blodtrycket. Jag har haft en stressig livssituation som jag tyvärr inte kan påverka men i övrigt borde jag inte ha några faktorer som bidrar till det höga blodtrycket. 

Min läkare antar att det beror på ärftligheten, 

Nyligen hittade jag min fars gamla dokument om de mediciner som han tog. Jag visste som sagt att han medicinerade för högt blodtryck och att han fick arytmier tror jag att det heter och fick åka in akut för det flera gånger. 

Nu såg jag att han tog mediciner mot proppar och hjärtinfarkt också, utöver blodtrycksmedicinerna. Jag blev lite chockad för det var en hel lista. Det hade han inte sagt till oss barn. 

Han dog av lungcancer men så var han också storrökare hela livet, vilket jag aldrig har varit. Jag har aldrig rökt. 

På senare tid har jag ibland blivit andfådd och väldigt matt av normal ansträngning. Jag har tex gått från affären hem och fått stanna för att hämta andan. Då tränar jag ändå 2-3 ggr i veckan och vandrar på fritiden.

Jag ska snart träffa min läkare för en rutinkontroll och funderar på om jag ska ta upp det här med andfåddheten och pappas mediciner.

Skulle ni ha gjort det eller inbillar jag mig bara? Jag vill inte framstå som en hypokondriker, samtidigt som det kan vara bra att förekomma. Jag är ändå 50+ nu. 

Svar på tråden Fånigt att oroa sig för hjärtat?