Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Hon hatar min son

Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:00:56 följande:
    Hans mamma har stora problem med alkohol och droger. Min sambo har brutit all kontakt med henne och skällt ut henne. Vare sig jag eller mamman till honom anser att det är rätt väg att gå att sätta diagnoser på barn i tid och otid. Han har extra hjälp via soc. Min sambo är mycket strängare i uppfostran kring sina barn och mitt andra barn medan jag är mer för friare upplägg. Jag säger till men hon tycker att jag aldrig gör det, Så som när barnen brottas och hennes barn säger åt min son att sluta, jag anser att barn kan leka så ibland pch att de kan få va uppe längre medan hon fräser att han ska sluta slå hennes barn och att de ska sova en viss tid osv. 
    På din egen beskrivning låter din son sjövild. Varken din sambo eller hennes barn står ut med honom. Det är också problem i skolan. Han får extra hjälp via soc men det hjälper inte.

Vad skulle bli värre av en diagnos?  Låter som både du och ditt ex har diagnosfobi. Bäst att stoppa huvudet i sanden och låtsas att allt är bra? Det är hög tid att du och ditt ex tar kontakt med BUP.

Om du och din sambo vore överens om hur din ska behandlas har ni en framtid. Som det nu är låter det som det bästa vore att ni separerade.
  • Xenia

Det är klart att han behöver ett papper på hur han funkar för att han ska få rätt hjälp!

Om han har ADHD t ex, så kan han få hjälp med medicin. Lärarna kan också anpassa undervisningen bättre. Får han ingen diagnos blir han ansedd som ouppfostrad.

Fängelserna är fulla av män som aldrig fått diagnos, de får den först i fängelset. Hade de fått den tidigare s¨å hade de kunnat koncenterera sig bättre, det hade gått bättre i skolan och de hade aldrig behövt hamna i fängelse.

Du verkar vara den sortens förälder som "stödjer" din son genom att vägra utredning och diagnos. "Det är inte något fel på min son, det är fel på alla andra som lärare och kamrater". För om han har någon diagnos är det ju risk för att du har det också och det går din stolthet för när. Och ditt envisa motstånd gör din son en björntjäns.

• Xenia

Rubriken borde varit "Alla hatar min son" eller snarare "Alla ogillar min sons beteende". 

Beteendet kan bro på något funktionshinder och då behöver han hjälp för det , men först en utredning. Men där är du stoppklossen.

Beteendet kan också bero på din (bristande) uppfostran. Vet inte vad du har för mål för din uppfostran, att han ska bli som du? Målet borde vara att han kommer överens med andra, lärare, kamrater etc. Råkar han ständigt i bråk är du misslyckats.

Svar på tråden Hon hatar min son