Inlägg från: Olsdotter |Visa alla inlägg
  • Olsdotter

Hon hatar min son

Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 15:12:46 följande:
    Hon hatar min son
    Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
    Du behöver se på situationen på ett objektivt sätt.

Hon hatar din son och vägrar befatta sig med honom.

Du har då att välja på att bo med henne eller med din son, ett val hon uppenbarligen låter dig fatta då hon "hotar med abort pga sonen".

Mitt råd är att ta minst 2 veckor utan kontakt med någon i familjen och verkligen tänka över detta. På det viset kan du fatta ett mer objektivt beslut och också utan för många frågetecken känna att du valde rätt.
  • Olsdotter
    Goneril skrev 2025-11-21 13:15:07 följande:
    Jo, det rätt, sonen är en fara för alla i hans närhet. Det är väldigt synd om honom;  han riskerar att få livet förstört av sina föräldrar. Han är bara nio år gammal och går det vidare på samma sätt kommer han att bli kriminell. Han kan inte ta sig igenom skola och utbildning, som någon skrev är det dags för de nationella proven och då uppenbaras hans brister.                                                                                                              Jag upprepar det jag sagt tidigare, sonen måste tas ur sin miljö, komma till ett familjehem eller fosterhem. Om pappan har nåt uns av förnuft inser han att han inte kan erbjuda nån vettig fostran, men den självinsikten har han inte förstås. Snart kommer sonen att engageras som budbärare av de kriminella gängen om inte utvecklingen omedelbart kan vändas.
    Är det ens möjligt att skolan inte orosanmält?
  • Olsdotter
    Anonym (Jo) skrev 2025-11-21 18:24:34 följande:
    Det borde dom ha gjort.
    Kan inte sonen läsa, vårdnadshavaren vägrar utreda (en diagnos ger ju skolan mer resurser att lägga på pojken för att han ska få anpassad undervisning) och pojken uppvisar antisocialt beteende bör skolan göra en orosanmälan.

Jag har svårt att se att socialtjänsten skulle låta situationen fortlöpa utan att vårdnadshavaren följer rekommendationer att ha löpande kontakt med BUP, och BUP skulle göra en utredning i ett fall som det i TS.

Svårt att tro annat än att detta är en trolltråd.
  • Olsdotter
    Anonym (Sedan) skrev 2025-11-21 19:54:35 följande:
    BUP får inte göra en utredning gällande exempelvis ADHD om föräldern motsätter sig det, det är grundregeln. BUP är frivilligt.

Däremot kan socialtjänsten ingripa mot förälderns vilja om de känner sig tvingade, om barnet vanvårdas. Det är inget som de normalt gärna ger sig in på; men de kan göra det.

Det är inte heller tvingande att göra en dyslexi-utredning. Det är dumt att inte göra det, men föräldern måste ge sitt medgivande. Dyslexi har delvis andra svårigheter än mer vanliga läs-och skrivsvårigheter, så det är bra att veta vilket det är.
    Socialtjänsten kan ju rekommendera BUP, och uppfölja om vårdnadshavaren inte följer rekommendationen... Men det kanske är så att socialtjänsten inte finner situationen så pass allvarlig att de går vidare.
  • Olsdotter
    Anonym skrev 2025-11-22 13:26:17 följande:
    Så länge föräldrarna har vårdnaden så kan soc inte tvinga igenom en utredning, eller BUP-besök heller för den delen.

Det vet jag med säkerhet för jag har varit där själv.
    Soc kunde inte göra ett skit åt saken.
    Med "gå vidare" menar jag lägga LVU.
Svar på tråden Hon hatar min son