Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:
Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar.
Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination.
Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.
Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.
Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola.
Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.
Inte uppmuntra sonen till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!
Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken.
Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.
Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn.
Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda.
Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå.
Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet.
Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt.
Trotsbeteende? Tvärtom uppmuntrar ju TS pojkens aggressioner.
Modern är enligt TS alkoholiserad och soc inblandade i det.