Anonym (M) skrev 2025-11-16 16:11:21 följande:
Jag instämmer i ovanstående - vad gör du för att lösa situationen och hjälpa din son till ett mer konstruktivt beteende?
Du framställer det som om din sambo är problemet men om du får klagomål från andra också så måste du inse att din son behöver hjälp.
Det här verkar inte handla om en oresonlig bonusförälder utan om att du inte tar ditt ansvar som förälder själv.
Situationen verkar ha gått helt överstyr om din sambo känner att hon måste skydda de andra barnen från din son.
Du hjälper honom inte genom att tycka synd om honom utan genom att sätta gränser och stötta honom att bryta beteendet.
Jag vet att han mobbat hennes son och varit elak mot yngre barnet fysiskt och även retat dem mycket, ljugit osv men hennes barn skriker högt hela tiden hon menar att det är hans fel och att de aldrig är så annars. Hennes vänner har skällt ut min son och hon gör ingenting att försvara honom. Min son är en hård sort som kan försvara sig. Hon berättar inte allt han gör heller men hon säger att han ställer till bråk ständigt med fula ord och slag, fula miner och sedan ljuger och skyller ifrån sig även mot sitt syskon alltså mitt andra barn. Jag försöker säga till och prata med honom men han beter sig antagligen värre åt när jag inte ser. Han är väldigt intensiv hela tiden men barn är barn samtidigt, Han är nio år. Han har det inte lätt i skolan själv, Hon menar att han har en taskig kvinnosyn men han är ett barn vilket är konstig sak att säga anser jag.