Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Hon hatar min son

Agda90 skrev 2025-11-21 10:03:31 följande:
    Det är inget fel på din sambo. Felet ligger hos dig. 
    Utifrån hur du beskriver din son hade jag inte släppt honom närmare än 10 m till en nyfödd!
    Du ska föreställla förälder men kan inte göra en sådan grundläggande sak som att läsa för och med ditt barn!
    Din son mår inte bra och du vägrar att skaffa hjälp. Det kallas för BARNMISSHANDEL! 
    Helt enig. Sonen har aldrig lärt sig utveckla empati. Han lider högst sannolikt av en intellektuell funktionsnedsättning, därmed inte sagt att denna    störning alltid innebär brist på empati,  det gör den inte, men i det här fallet är det ett faktum. Sonen slutar inte bråka på sitt vildsinta sätt trots uppmaning och han drar i djur, säkert plågsamt. Detta benämns av pappan som att vara av  "en hård sort".                                                                                                                                                   Sonen ska avprogrammeras från allt som är "hårt" och bli normal så att han kan umgås med andra barn och kanske till och med blir bjuden på kalas. Med det förstånd sonen har ska han  på inga villkor komma i närheten av en nyfödd, han skulle aldrig kunna begripa hur ömtålig den lille är. Han skulle kunna tillfoga honom allvarlig skada. Nej, fosterhem är enda lösningen och bort från pappan som inte begriper att det är dåligt att vara "en hård sort".
  • Goneril
    Anonym (Seriöst?!) skrev 2025-11-21 12:51:46 följande:

Du behöver kliva ur din bubbla där du "ser upp" till din son som att han vore självaste Gud himself!!

DU behöver söka hjälp...... du behöver komma komma ner på jorden och börja bry dig om BÅDA dina barn och inte bara ett av de. Bryr du dig om ditt andra barn överhuvudtaget? Jag har läst igenom hela tråden och ditt andra barn nämns nästan inte öht.... Eller kan du bara bry dig om ett barn, och då har du valt din son?

Förstår du ens att din son är en djurplågare och misshandlare... Som NIO åring???
    Han stör alla andra människor runtomkring sig HELA tiden och har INGEN respekt för någon annan än sitt stora ego? Jag hoppas att ni inte bor i närheten av mig, för jag skulle aldrig våga släppa ut mina barn eller djur utanför tomtgränsen......

Det är ALDRIG tillåtet att slå, hota eller knuffa någon, oavsett om någon gör något emot personen först. Våld föder våld!!!

Var du själv likadan som liten och det är därför du tycker att allt han gör är helt okej?

Jag hoppas att ditt numera ex gör abort, så att hon och hennes stackars barn inte har någon som helst koppling till dig överhuvudtaget, och förhoppningsvis kommer minnena av er minska i sinom tid.
    En abort är inte lätt, men hon verkar väldigt förståndig och inser nog att det är det bästa alternativet.

Som sagt, sök hjälp för alla andra människors skull!!! Ni är båda en fara för allmänheten - eftersom ingen av er tar ansvar för era handlingar.......

Jo, det rätt, sonen är en fara för alla i hans närhet. Det är väldigt synd om honom;  han riskerar att få livet förstört av sina föräldrar. Han är bara nio år gammal och går det vidare på samma sätt kommer han att bli kriminell. Han kan inte ta sig igenom skola och utbildning, som någon skrev är det dags för de nationella proven och då uppenbaras hans brister.                                                                                                              Jag upprepar det jag sagt tidigare, sonen måste tas ur sin miljö, komma till ett familjehem eller fosterhem. Om pappan har nåt uns av förnuft inser han att han inte kan erbjuda nån vettig fostran, men den självinsikten har han inte förstås. Snart kommer sonen att engageras som budbärare av de kriminella gängen om inte utvecklingen omedelbart kan vändas.
  • Goneril

En stödfamilj behövs oavsett vilket resultat en eventuell utredning ger vad handen, men HUR ska man komma tillrätta med pappan och hans fullständigt förödande inflytande? En pappa som tycker det är OK att vara "en hård sort" och som låter honom bråka med andra barn?                                                                                               Snart är han fysiskt jättestark och vad händer då om han inte slutar brottas, eller bråka, med andra mindre barn? Vill man ha det på sitt samvete? Det är inte bra att skilja föräldrar och barn, men när det rör sig om en förälder med livsfarligt inflytande? Den här pappans påverkan kommer att medföra att sonen blir isolerad, av vanliga skötsamma barn och deras föräldrar blir han inte accepterad och i skolan ligger han redan långt efter. Han klarar inte vanlig undervisning utan måste ha en egen tilldelad lärare. Hans framtidsutsikter är dystra, risken att han hamnar i kriminella gäng är stor. Är det då inte bättre att han kommer bort från pappan?   

• Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-11-22 11:45:01 följande:

En del fosterhem är tyvärr inte bra, enligt min erfarenhet från skolans värld. Dessutom är det ett trauma att skilja barn från föräldrar. Men TS måste tänka om, att gå ut med godkända betyg är viktigt för att få ett jobb. 

Svår ADHD kan se ut så här som TS beskriver. För att barnet ska känna sig tillfreds så måste det hända något hela tiden, annars känner sig barnet olustigt och trött. Det är därför en vanlig skolmiljö blir svår. 
    Ibland sätter barnet igång bråk bara för att det ska hända något.

Det här blir mycket värre om barnet inte har sovit tillräckligt antal timmar på natten och om det inte har ätit ordentligt. Det hjälper lite grand med motion en gång om dagen. 

Barnet självmedicinerar ofta genom att dricka mycket läsk eller äta godis. Sockret håller upp vakenhetsnivån. Risken är senare i livet att det som ungdom prövar andra saker för att hålla uppe vakenhetsnivån.

ADHD är alltså precis tvärt om mot vad människor tror. Barnet håller sig aktivt för att det ligger för lågt i dopamin. Dopamin håller en person pigg och fokuserad. Det är därför barn med ADHD kan fokusera på sådant som de tycker är roligt. När vi har roligt ökar dopaminnivåerna i hjärnan. 

ADHD-medicin ökar dopaminnivåerna i hjärnan.

Däri ligger knuten; hur i allsin dar ska man få TS att erkänna att han har fel och så har haft, hela livet? Och vad försörjer sig TS på? Har han överhuvudtaget något arbete? Det vet vi inte. Vi vet heller inte om sonen har ADHD även om mycket tyder på det.                                                                                                                                        Det sociala arvet: Hur har TS blivit så misslyckad som förälder? Tänk om det hade funnits några snälla mor-eller farföräldrar till TS son, då hade livet sett helt annorlunda ut! Då hade TS blivit normal och hade även kunnat ge sitt barn en vettig uppfostran. Nu är det katastrof, TS son kommer högst sannolikt bli kriminell om man inte kan vända skutan - i dag.                                                                                                                              
  • Goneril
    Anonym (Alva) skrev 2025-11-22 20:33:52 följande:
    Kanske jag går off topic nu, men jag tycker att det där låter som något man borde gå till pressen med. Det är ju superviktigt att dyslexiska barn får hjälp tidigt, så att de inte halkar efter i skolan.
    Hur vet man att sonen är en dyslektiker? Har det konstaterats? Det talas också om rutiner i tråden; hur viktigt det är för barn med NPF-störningar av vilket slag det vara må. Det är naturligtvis korrekt men det stora problemet är ju farsan! Han tycker ju att allt sonen gör är bra, han får gärna vara vild och hård, bara han inte är gnällig, pipig eller tråkig. Inte hjälper det om farsan går någon kurs! Sonens problem är just farsan och jag vidhåller att han måste komma bort från honom.                                                                                                                  Nu tror jag att det är en fejktråd, jag hoppas det för en så usel förälder har jag knappt hört talas om. Skulle tråden vara äkta har vi en kriminell till inom 5 - 6 år. 
  • Goneril
    Anonym (xc) skrev 2025-11-23 09:35:47 följande:
    Oavsett om det är en trolltråd eller ej, så är det enligt reglerna inte ok att i känsliga rummet spekulera om detta. Om du tycker att det är en trolltråd, lämna tråden och låt de som vill och tycker det är en intressant fråga diskutera. Det är riktigt tråkigt att se inlägg som bara för att de tycker ett ämne verkar otroligt eller inte riktigt passar in i andras syn på världen anklagas för att vara trolltråd.
    Det har du rätt i, vi som skriver här ska utgå ifrån att tråden är äkta, jag ber om ursäkt för att jag gissade att den var fejk.                                                                                                                                                                      Pappan här skadar sonen och dessa skador kan inte repareras. LVU är enda möjligheten att hindra den skadliga utvecklingen. I hemmet råder alltså stark omsorgsbrist och mamman är alkoholiserad så där är det tveksamt om stöd kan förväntas.
  • Goneril
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-24 09:20:39 följande:
    Ah du e också finsk? Ja o sambon också. Nej kommer aldrig hända tar de min son får de me mig att göra! Men nu vägrar hon komma hem mer alls pga sonen och säger  hon vägrar låta våra barn ens leka på ute gymmet tillsammans ens en timma och han inte är saknad av någon. hon berättar hur vidrig man jag är och hur jag tydligen lär upp han att bli vidrig människa så fina saker säger hon till mig på kvällarna pallar ej leva knappt pga detta 
    hon sa att hon inte tänkte låta sonen få sin största önskan uppfylld att spräcka skall benet på bebisen hur sjukt !! hon är inte frisk och sjukt aggressiv nu mera 
    "Får de med mig att göra", vad tror du att du kan göra om det blir ett LVU-beslut? Det är det enda rätta för att sonen ska hamna på rätt köl. TS kommer att förstöra sonen fullständigt med sina uppfostringsmetoder. Sambon har helt rätt, sonen ska inte leka med de andra barnen och vad i allsin dar, man ryser när man läser om det sonen skulle vilja göra med bebisen. Hade en vuxen uttalat sig på det viset vore det åtalbart, men uttalat av ett barn är det omhändertagande direkt. Sonen ska heller inte slå sönder fönster; det är ingen ursäkt stt någon beskyllt honom för något. Som jag tidigare hävdat; alla galenskaper sonen hittar på är TS fel. 
  • Goneril
    Xenia skrev 2025-11-24 12:18:35 följande:

Rubriken borde varit "Alla hatar min son" eller snarare "Alla ogillar min sons beteende". 

Beteendet kan bro på något funktionshinder och då behöver han hjälp för det , men först en utredning. Men där är du stoppklossen.

Beteendet kan också bero på din (bristande) uppfostran. Vet inte vad du har för mål för din uppfostran, att han ska bli som du? Målet borde vara att han kommer överens med andra, lärare, kamrater etc. Råkar han ständigt i bråk är du misslyckats.

Men hur kan man komma tillrätta med TS förkastliga uppfostringsmetoder? Det finns ju ingen annan möjlighet än att skilja TS och sonen åt. Många här anser sig veta att det innebär ett trauma, men finns det några lösningar? Finns det föräldrakurser? Ett barn som lär sig att det är bra att vara hård och vild, som är hatat överallt och av alla och som inte kan behärska sig, hur ska det barnets framtid gestalta sig? Enligt hörsägen och enligt TS sambo lär han ha sagt att han ska "slå in bebisens skallben". Jag ryser. Det här barnet tycks redan vara förlorat, det dröjer inte länge förrän han är i händerna på kriminella gäng.                                                                                                                                                     Hur hanterade man varnartiga barn förr i tiden? På landet, där jag är uppvuxen, tog man sommartid emot storstadsbarn som redan hade börjat begå brott men som ännu inte var straffmyndiga. De fick arbeta i jordbruket hos bra familjer. Flera av dem, alltid killar, var undernärda; deras familjer hade inte råd med ordentlig mat. Nu fick de äta upp sig, de fick rätta sig efter bestämda sovrutiner och de fick arbeta fysiskt. De var trötta på kvällen och orkade inte hitta på något djävulskap. Dessa barn hamnade sedan hos fosterfamiljer, började sköta sig och flera som vi följde har det gått bra för i livet. 
  • Goneril
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-27 05:28:43 följande:

De folk inte fattar är att det är jävligt bra att va stark hård och snabb som kille och inget fel med det om nåt psyk fall slår han ska han bara te emot det nej
    llande lösning har folket hakat upp sig det kommer! Han har en privat fröken som sitter bara me han med platta osv 
    jag tänker lära han allt jag kan 
    min sambo har ljugit för mig sagt hon vill satsa på oss men skiter fullständigt i oss nu och lämnat oss i en stört svår sits kring ekonomi och är dryg skyller allt på mig och sonen som är ett barn 
    han har så klart ADHD som jag men jag vet vad han behöver inte alla andra han ska inte ta massa tabletter o skit det är droger är ni medvetna om det 

Naturligtvis har sambon lämnat TS, det är en fråga om överlevnad; nu har ju TS visat sitt rätta ansikte. Synd om sonen som blir helt fördärvad på grund av TS och inte kan vistas i möblerade rum. Det bästa vore familjehem eller ett bra fosterhem där han kan få vettiga värderingar. TS har ett dåligt inflytande på sonen och fördröjer utvecklingen men det förstår han inte; han lever ju i några märkliga "kretsar", man kan ju ana vilka. Hur försörjer du dig, TS? Kan du ha ett vanligt Svensson-jobb med den inställning till omvärlden som du har, att det är bra att vara "hård"?                                                                                                                                                                                                                                                                I stället för att bibringa sonen en massa konstiga idéer borde TS läsa med honom, varje dag. TS kan inte bara förlita sig på skolan utan har också ett ansvar. Läsning varje dag, högläsning tillsammans även när barnet kan läsa. Det är dessvärre inte fallet här men TS kämpar  heller inte med läsningen utan anser att det är skolfrökens ansvar. Att teckna och rita, sjunga och lägga LEGO är utvecklande, förekommer det i TS hem?                                                                                                                                                                                                Många barn kan läsa när de börjar skolan, vissa redan vid fem års ålder. Finns det överhuvudtaget någon bok i TS hem? När böcker finns tillgängliga brukar de väcka barns nyfikenhet; vad döljer sig bakom pärmarna? TS borde ha börjat med läsning redan när sonen var riktigt liten men det tycks han helt ha missat.                                                                                                                                                                                                                                    Ett omhändertagande av sonen är det enda rätta. Då kan han få sunda lägg- och kostvanor och där finns säkert någon som kan läsa och leka med honom. Då skulle möjligtvis de befängda tankarna om hårdhet trängas tillbaka. ADHD-utredningen måste ju också ske, men jag tror att sonen lugnar ner sig om han får komma till ett annat hem, till en annan miljö. Inte ska en nioåring gå runt och bli hatad av alla! Fullkomligt absurt!
  • Goneril
    Anonym (Ja du) skrev 2025-11-27 10:10:27 följande:
    Hon har försökt att satsa på er men det är du som inte gjort något för att satsa på ER. Du satsar bara på DIG och DIN SON. Du satsar varken på henne, hennes barn eller ens på ditt andra barn.
    På vilket sätt ska han satsa på sonen, TS kan ju ingenting? Han har inte hjälpt honom med läsningen och inte lärt honom hur man umgås med andra barn!  Sonen kan ju inte läsa vid nio års ålder! TS verkar asocial, det enda sonen får lära sig är att det är bra att vara "hård".Om sonen inte kommer bort från pappan blir han högst sannolikt kriminell; han är ju redan på kant med alla. 
  • Goneril
    Anonym (Jag har nästan varit hon) skrev 2025-11-28 12:35:48 följande:
    Men nu får du ta och ta av dig offerkoftan. Du har två barn, ditt andra barn behöver dig precis lika mycket som din son. 

Och vaddå utan pengar till käk? Jobbar du inte eller har a-kassa? Barnbidrag? Det har ju nyss betalats ut. 

Jag har hela tiden trott att det räcker med att ni söker stöd, men ditt senaste inlägg gör att jag tänker att personen som upprepat att familjehemsplacering är det enda som kan rädda er har rätt.
    Med en dåres envishet har jag upprepat att familjehemsplacering är enda möjligheten att rädda sonen från undergång. Många psykologer i tråden, eller amatörpsykologer, tror att det skulle räcka med nån sorts "pappakurs" för att vända skutan eller att ställa en diagnos. Här flödade kommentarerna, ADHD-  medicinering skulle hjälpa sonen på alla vis och hatad skulle han inte längre bli.                                                                                                                                                             Sunt förnuft trumfar alla andra visioner; redan trådstarten och det senare förhärligandet av "våld" visar tydligt att det är genomgripande förändringar som krävs. Sedan får psykologer tala om traumat att skilja barn och föräldrar, och det är det naturligtvis i normalfallet, men inte när en nioåring förklarat världen krig. Då måste han tas ur sin destruktiva miljö och han måste lära sig att sluta att se upp till en far som ger honom livsfarliga och hämmande ideal.
  • Goneril
    hejkaaa skrev 2025-11-28 22:37:15 följande:

Jag läste aldrig de tidigare...
    Men såhär är det oxå. Oavsett hur ett barn beter sig så har en vuxen ALDRIG rätt att frysa ut barnet och verkligen inte i samma familj!? Att försvara henne i det här är bara sjukt. Pojken mår ju för fan inte bra? Det är väl då man som vuxen/förälder ska se det tidigt, finnas där HELA TIDEN om så behövs och göra allt för att pojken ska få det stödet och hjälpen som krävs oavsett vad fan det än gäller.
    Att säga att han kommer bli kriminell, kvinnohatare mm är ju helt plockat ut helvetet! Hur fan kan ena tänka tanken på att säga så? 

sök hjälp för pojken så snart det bara går innan det går utför! Och då menar jag inte att han hamnar snett i livet utan att han inte orkar med sig själv!

Och ta den hjälpen du behöver utan din kvinna och vill hon inte finnas för dig då kan du be henne dra åt helvete. Älskar hon verkligen dig så finns hon även för dig och även för pojken.

Ni som skriver att det är fel på pojken är den sorten som har det perfekta livet med de perfekta barnen men döljer den verkliga sanningen. Sluta försvara och inse att pojken inte mår bra!!!!

Det är inte fråga om att frysa ut utan för TS ex-sambo är det fråga om överlevnad. Läs i tråden vad sonen hittar på och hur han beter sig mot andra barn. Ex-sambon har sagt att sonen inte får vistas I samma rum som den väntade bebisen, jag förstår henne fullständigt. Att sonen blivit ett sånt monster vid nio års ålder beror på  TS dåliga inflytande.  Familjehemsplacering och eventuellt fosterhem senare är enda chansen för sonen till ett fullvärdigt liv.                                                                                                                                                      Naturligtvis är det fel på pojken, han är ju avskydd av alla. När han får chansen skadar han andra, barn och djur, vilket helt och hållet är TS fel. Jag tror trots allt att det går att vända utvecklingen; han är ju fortfarande liten och i rätt miljö är han påverkbar. Detta förutsätter att TS håller sig borta, ska han träffa sonen får det ske under övervakning. TS måste få förhållningsorder inför mötena, som ska vara korta och med långa intervaller, att han inte får snacka om att vara "hård" och dylikt dravel.

• Goneril

Det är inte fråga om huruvida han " mår bra" eller ej, här har vi en utstuderad liten djävul, farlig för sin omgivning. Det är inte hans fel att han blivit så utan pappans, till 100 %. Sonen har tillåtits att göra allt utan konsekvenser. Jo förstås, bra mår inte sonen, men det är inte den högsta prioriteten här utan det är att skydda andra, barn och djur. Den här killen måste genast tas till LVU eller ett fosterhem med regler och där agerande resulterar i konsekvenser. Nu är barnaga förbjuden och som uppfostringsmetod tror jag inte på den, men någon mycket stark och auktoritär person kan nog skrämma sonen till lydnad och framför allt till insikt om saker man inte FÅR göra. Sonen ska också förstå att det pappan tillåter inte är OK.                                                                                                                                                                           Livshotande agerande är det när sonen tar bort astmamedicin och det är straffbart, det drabbade barnet kan få svåra men eller i värsta fall avlida. I ett sånt fall har det utsatta barnets vårdnadshavare rätt att tillgripa våld. När det gäller att försvara sig själv eller ens lilla barn får man gå långt, i enlighet med lagen.                                                                                                       Om ett barn under 15 år begår ett brott, kapitel 6 Brb, och som skulle ge ett fängelsestraff på minst ett år är det reglerat i 31 paragrafen BrB, unga lagöverträdare. Sonen ska polisanmälas, Socialtjänsten ska kopplas in när det gäller unga förbrytare. Djurplågeri går under 2:1 SKL. Hur som helst, sonen måste tas ur sin miljö innan vi får läsa något riktigt tragiskt i tidningarna. Tänk bara denna djävul tillsammans med en bebis! Frågan är om man kan ställa pappan till svars, han är en riktigt farlig vårdnadshavare. Försummelse, bristande omsorg. Det mest troliga är Soc och därefter familjehem. Sonen kan ju inte återföras till TS sedan utan måste ju tas till fosterhem till vuxen ålder. Detta är enda sättet att skydda syskon, andra barn och djur. Domstolar måste ta detta i beaktande när sonen med målsman hamnar inför rätta.

• Goneril
    Anonym (Family) skrev 2025-11-30 13:48:37 följande:

Har TS någonstans uppgett hur gammal sonen är?

Ett barn som beter sig på detta sätt behöver all tillgänglig hjälp för att rikta upp sitt liv inklusive en utredning för alla tänkbara npf-diagnoser och därefter ev, medicinering. Han behöver ett annat hem, en annan omgivning där djur och andra barn inte finns åtminstone inte så länge en klar och stabil förbättring  har inträtt.

En förälder som beter sig som denna pappa ska fråntas vårdnaden om barnet. Han ser pojkens beteende som ett utslag av att han är lite vild av sig och att det bara är bra att pojken kan slåss och hävda revir. Han ser sin spegelbild och finner den normal. 

Man får hoppas att sambon nu har lämnat det gemensamma hemmet med sina biologiska barn och att hon skarpt funderar på abort med tanke på de gener det ofödda barnet oundvikligen bär på. Grymt ohälsosamt att stanna kvar i den miljön.

Bra sammanfattat. Jag vill tillägga att mycket av det som sonen företar sig är åtalbart; nu är han inte straffmyndig men vore han det skulle det bli påföljder. Han är ett plågoris för hela familjen och rent farlig, t.ex har han slängt astmamedicin och därmed riskerat ett halvsyskons hälsa.                                                                                                                                                                 Sonens svårigheter med anpassning är resultatet av pappans snedvridna uppfostran. Eftersom sonen inte  kan läsa, vid nio års ålder, har han halkat efter i skolan och har mycket att ta igen. Detta kan han endast göra i en annan miljö än den destruktiva som han nu befinner sig i.
  • Goneril
    Anonym (Isabella) skrev 2025-11-30 17:05:38 följande:
    Det är bra, men det är ju tydligen inte tillräckligt, eftersom han fortsätter att göra dumma saker! 
    Om du älskar honom och vill att han ska bli en bra vuxen så måste du göra mer/annorlunda! Om man provar en sak många gånger och det inte funkar, så måste man göra på ett annat sätt. 
    Alla är eniga om att barn med ADHD mår bra av tydliga rutiner och ramar. Du är den viktigaste personen i hans liv, och det är din uppgift att ge honom det! Han försöker testa sig fram till hur han ska agera och vilka regler som gäller, och eftersom du skickar helt andra signaler än skolan, samhället, syskonen och sambon, så blir det ännu jobbigare för honom. 
    Förklara tydligt hur man ska uppföra sig i en viss situation, och var sedan med honom i den situationen och se till att han gör så som du har bestämt. Ge honom sedan massa beröm när han klarar det, och berätta hur du sett att de andra människorna tex. log mot honom, sa tack eller vad som nu hände. (Det är beröm och bekräftelse han behöver, inte godis, tv-spel och dyra saker)
    Han har haft det jobbigt länge, och det är en tuff uppgift du har framför dig, men om du älskar honom måste du steppa upp och våga göra det! För att klara det måste du våga ta emot hjälp - tex. gå en föräldrautbildning, samarbeta med skolans personal, osv. Det ÄR läskigt att våga visa sig sårbar och erkänna att man har begått misstag, men du MÅSTE våga det, för hans skull. 
    Jag tror att du känner att alla är emot honom/dig, men det är de inte - de är emot att du inte gör något åt situationen. Om en människa visar att hen verkligen vill förbättra sig är nästan alla andra stöttande och hjälpande! 
    Du har visat att du vill ha hjälp genom att skriva här. Ta det ett steg längre genom att skriva om en speciell sak som du vill förändra/förbättra, om du har några idéer etc. och låt oss hjälpa dig med idéer. Sedan genomför du dem och berättar för oss hur det gick. (kanske lättare att "blotta sig" online än IRL?)
    Men har du verkligen läst vad sonen gör? Man blir ju mörkrädd!  Här är det inte tal om att pappan ska berömma och uppmuntra, pappan ska fråntas vårdnaden och ska inte utöva något slags inflytande över sonen!                                                                                                                                                                           Sonen ska omedelbart överföras till familjehem och inte ha någon kontakt med pappan; allt han lärt sonen om att vara "vild och hård" har inneburit katastrof för omgivningen. Det handlar inte om några pojkstreck utan ren utstuderad elakhet, han plågar syskon och utsätter dem för fara. För sonens egen skull och inte minst för omgivningens måste han flyttas och heller inte ha någon kontakt med pappan.
  • Goneril
    Agda90 skrev 2025-12-01 15:57:07 följande:
    Utifrån det du skriver om sms från din sambo så ja din son är ett monster! Ett monster som DU har skapat!
    Du är en olämplig förälder och borde inte få ha några barn alls i din närhet NÅGONSIN!!!
    Sterilisera dig för helvete så att du inte sätter fler barn till jorden! 

Jag har jobbat på soc under 10 år och detta är glasklart omhändertagande som borde ha skett för längesedan! 

Du vet inte vad uppfostran är för något. Du saknar förmågan att förstå hur man uppfostrar!

Jag hoppas att din sambo väljer abort för hon kan inte ha ett barn med dig. Ett barn till som du kan förstöra. 

Din son mår inte bra av att vara i din närhet! Du är som gift för honom då du inte vet vad det är att vara förälder. 
    Ja, helt rätt, min åsikt också, fast du uttrycker dig skarpare och klarare. Du har ju arbetat med fall liknande detta och följderna av att inte omhänderta sonen kan inte överblickas. Stackars barn som ska leva i närheten av TS son; risk finns att de far riktigt illa. Vilt främmande människor attackeras, till exempel en gravid kvinna som han sparkade i magen. Sonen är rent livsfarlig, han kan ta sig till precis vad som helst. Omhändertagande snarast och besöksförbud för pappan. När sonen kommer till familjehemmet är det viktigt att personalen klargör vad som gäller, tydligt och klart så sonen begriper; han verkar inte ha en normal nioårings fattningsförmåga.
  • Goneril
    Agda90 skrev 2025-12-02 09:10:28 följande:
    Friheten jag har nu, att uttrycka mig hur sjutton jag vill, eftersom jag inte längre arbetar på soc. Jag behöver inte vara politiskt korrekt här, på ett anonymt forum. 

Och tro mig. Det finns tillräckligt med folk på soc som gärna hade uttryckt sig som jag gör!
    Enig med Agda90,TS ska inte sätta fler barn till världen.Maken till olämplig förälder får man leta efter. Hur kommer livet att gestalta sig för sonen? Om han inte kommer bort från pappan är risken stor att han blir brottsling. Kriminologer fastställer att svag socioekonomisk bakgrund och missbruk är faktorer som påverkar starkt, likaså dåliga skolresultat. Den här killen kommer att behöva mycket stöd, från familjehem och skola. Först måste han "avprogramneras" från pappan, han måste få veta att det pappan lärde honom inte var rätt.
  • Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:
    Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar. 

Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig  neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination. 

Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.

Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.

Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola. 

Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.

Inte uppmuntra sonen  till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!

Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken. 

Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.

Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn. 

Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda. 

Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå. 

Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet. 

Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt. 
    Vafalls! Fadern ska bemöda sig om sonens sänggående och inte längre förespråka våld! Hur i allsin dar ska han komma till denna insikt, en lidnersk knäpp måhända? Att kalla sonens härjande för "trots" är en eufemism, en förskönande omskrivning av ett kriminellt beteende. Ett syskon berövas sin livsnödvändiga medicin och sonen bråkar med andra barn på ett sätt som kan sluta med katastrof när han blir fysiskt starkare.                                                                                                                                       Sonen ska inte längre vistas i denna destruktiva miljö. Tillsammans med sitt syskon ska han överlämnas till ett familjehem eller fosterhem. All kontakt med pappan ska vara övervakad. Ska sonen få ett vettigt liv måste han komma ifrån faderns inflytande. Sonen måste träna läsning; det är den första åtgärden efter att han landat i familjehemmet. Många i tråden skyller sonens egoism och brutalitet på NPF men sannolikt är pappans inflytande en starkt bidragande orsak. I en annan miljö kommer sonen att lugna sig och förhoppningsvis lära sig läsa.                                                                                                                                                                                          Att skilja barn och föräldrar åt kan innebära ett trauma, men i situationer som dessa finns ingen annan möjlighet. Man måste tänka på andra barn i sonens närhet och skydda dem, både barn och djur. Om sonen får hållas kan han skada något barn riktigt allvarligt, vem tar ansvaret?
  • Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-03 08:52:49 följande:

Alkoholbruk hos modern tidigt under graviditeten kan leda till vissa svårogheter hos bsrnet. 

Jag förstår att Goneril inte tror att till exempel ADHD /autism existerar. Men inom läkarvetenskapen är man enig om det.

Jodå, NPF existerar, men här tycks inte sonen vara utredd. Många drar NPF-kortet alldeles för lätt; så snart ett barn har svårigheter nöjer man sig med diagnosen och kollar inte hemmiljön. I detta fall råder ren misär, nu finns inte ens pengar till mat.                           
                                                                                                  Med en sån farsa skulle vilket barn som helst bli förstört, diagnos eller ej. En våldsverkare har TS "fostran" resulterat i, inte underligt alls med en farsa som uppmuntrar till våld och vildhet. Farsan bär skulden till att sonen spårat ur, vid nio års ålder. Stackars barn!                                                                                                  Synd om alla barn och alla vuxna i sonens omgivning, de lever nu i skräck!  De vet inte vad detta monster ska ta sig för härnäst. Och hur gick det för den gravida kvinna som han sparkade i magen? Sen är jag rädd att det faktum att folk visar rädsla och kallar honom monster har motsatt effekt; detta epitet ger honom en sorts omvänd status! Han känner säkert makt när alla duckar för honom! Att ignorera honom vore säkert mer effektivt. Nu hoppas jag att detta blir ett icke-problem när han blir omhändertagen. Där finns förhoppningsvis auktoritära personer som visar med hela handen hur man ska uppföra sig. Läsa ska han, med hjälp, minst ett par timmar om dagen.                                                                                                                                                                 Det viktiga är att farsan håller sig borta, på långt avstånd. Ska han besöka sonen måste det ske under övervakning. Farsan ska nöta in en ramsa som han ska upprepa för sig själv, högt, 50 gånger om dagen: "våld och vildhet är dåligt, man ska alltid vara snäll mot andra". Sen ska han be alla i sin omgivning om ursäkt för att han uppfostrat sonen så illa.
  • Goneril

Kaos råder hos TS och hans familj. Deras livssituation liknar undantagstillstånd och nu måste de svälta också. Inget vidare betyg,TS! Skyll inte på andra! Det jag undrat genom hela den här tråden är om det finns några snälla mor-och farföräldrar eller något syskon, någon släkting som skulle kunna vägleda TS. En gissning, om de finns, är att de inte står ut med TS och sonen och därför avsagt sig all kontakt. Att i dag få hem en buse som TS son vore en mardröm men det hade varit till hjälp om släktingarna hade umgåtts med honom från tidiga barnaår. Då kanske han hade utvecklats i en annan riktning.

Svar på tråden Hon hatar min son