Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Hon hatar min son

Anonym (Jag har nästan varit hon) skrev 2025-11-28 12:35:48 följande:
    Men nu får du ta och ta av dig offerkoftan. Du har två barn, ditt andra barn behöver dig precis lika mycket som din son. 

Och vaddå utan pengar till käk? Jobbar du inte eller har a-kassa? Barnbidrag? Det har ju nyss betalats ut. 

Jag har hela tiden trott att det räcker med att ni söker stöd, men ditt senaste inlägg gör att jag tänker att personen som upprepat att familjehemsplacering är det enda som kan rädda er har rätt.
    Med en dåres envishet har jag upprepat att familjehemsplacering är enda möjligheten att rädda sonen från undergång. Många psykologer i tråden, eller amatörpsykologer, tror att det skulle räcka med nån sorts "pappakurs" för att vända skutan eller att ställa en diagnos. Här flödade kommentarerna, ADHD-  medicinering skulle hjälpa sonen på alla vis och hatad skulle han inte längre bli.                                                                                                                                                             Sunt förnuft trumfar alla andra visioner; redan trådstarten och det senare förhärligandet av "våld" visar tydligt att det är genomgripande förändringar som krävs. Sedan får psykologer tala om traumat att skilja barn och föräldrar, och det är det naturligtvis i normalfallet, men inte när en nioåring förklarat världen krig. Då måste han tas ur sin destruktiva miljö och han måste lära sig att sluta att se upp till en far som ger honom livsfarliga och hämmande ideal.
  • Goneril
    hejkaaa skrev 2025-11-28 22:37:15 följande:

Jag läste aldrig de tidigare...
    Men såhär är det oxå. Oavsett hur ett barn beter sig så har en vuxen ALDRIG rätt att frysa ut barnet och verkligen inte i samma familj!? Att försvara henne i det här är bara sjukt. Pojken mår ju för fan inte bra? Det är väl då man som vuxen/förälder ska se det tidigt, finnas där HELA TIDEN om så behövs och göra allt för att pojken ska få det stödet och hjälpen som krävs oavsett vad fan det än gäller.
    Att säga att han kommer bli kriminell, kvinnohatare mm är ju helt plockat ut helvetet! Hur fan kan ena tänka tanken på att säga så? 

sök hjälp för pojken så snart det bara går innan det går utför! Och då menar jag inte att han hamnar snett i livet utan att han inte orkar med sig själv!

Och ta den hjälpen du behöver utan din kvinna och vill hon inte finnas för dig då kan du be henne dra åt helvete. Älskar hon verkligen dig så finns hon även för dig och även för pojken.

Ni som skriver att det är fel på pojken är den sorten som har det perfekta livet med de perfekta barnen men döljer den verkliga sanningen. Sluta försvara och inse att pojken inte mår bra!!!!

Det är inte fråga om att frysa ut utan för TS ex-sambo är det fråga om överlevnad. Läs i tråden vad sonen hittar på och hur han beter sig mot andra barn. Ex-sambon har sagt att sonen inte får vistas I samma rum som den väntade bebisen, jag förstår henne fullständigt. Att sonen blivit ett sånt monster vid nio års ålder beror på  TS dåliga inflytande.  Familjehemsplacering och eventuellt fosterhem senare är enda chansen för sonen till ett fullvärdigt liv.                                                                                                                                                      Naturligtvis är det fel på pojken, han är ju avskydd av alla. När han får chansen skadar han andra, barn och djur, vilket helt och hållet är TS fel. Jag tror trots allt att det går att vända utvecklingen; han är ju fortfarande liten och i rätt miljö är han påverkbar. Detta förutsätter att TS håller sig borta, ska han träffa sonen får det ske under övervakning. TS måste få förhållningsorder inför mötena, som ska vara korta och med långa intervaller, att han inte får snacka om att vara "hård" och dylikt dravel.

• Goneril

Det är inte fråga om huruvida han " mår bra" eller ej, här har vi en utstuderad liten djävul, farlig för sin omgivning. Det är inte hans fel att han blivit så utan pappans, till 100 %. Sonen har tillåtits att göra allt utan konsekvenser. Jo förstås, bra mår inte sonen, men det är inte den högsta prioriteten här utan det är att skydda andra, barn och djur. Den här killen måste genast tas till LVU eller ett fosterhem med regler och där agerande resulterar i konsekvenser. Nu är barnaga förbjuden och som uppfostringsmetod tror jag inte på den, men någon mycket stark och auktoritär person kan nog skrämma sonen till lydnad och framför allt till insikt om saker man inte FÅR göra. Sonen ska också förstå att det pappan tillåter inte är OK.                                                                                                                                                                           Livshotande agerande är det när sonen tar bort astmamedicin och det är straffbart, det drabbade barnet kan få svåra men eller i värsta fall avlida. I ett sånt fall har det utsatta barnets vårdnadshavare rätt att tillgripa våld. När det gäller att försvara sig själv eller ens lilla barn får man gå långt, i enlighet med lagen.                                                                                                       Om ett barn under 15 år begår ett brott, kapitel 6 Brb, och som skulle ge ett fängelsestraff på minst ett år är det reglerat i 31 paragrafen BrB, unga lagöverträdare. Sonen ska polisanmälas, Socialtjänsten ska kopplas in när det gäller unga förbrytare. Djurplågeri går under 2:1 SKL. Hur som helst, sonen måste tas ur sin miljö innan vi får läsa något riktigt tragiskt i tidningarna. Tänk bara denna djävul tillsammans med en bebis! Frågan är om man kan ställa pappan till svars, han är en riktigt farlig vårdnadshavare. Försummelse, bristande omsorg. Det mest troliga är Soc och därefter familjehem. Sonen kan ju inte återföras till TS sedan utan måste ju tas till fosterhem till vuxen ålder. Detta är enda sättet att skydda syskon, andra barn och djur. Domstolar måste ta detta i beaktande när sonen med målsman hamnar inför rätta.

• Goneril
    Anonym (Family) skrev 2025-11-30 13:48:37 följande:

Har TS någonstans uppgett hur gammal sonen är?

Ett barn som beter sig på detta sätt behöver all tillgänglig hjälp för att rikta upp sitt liv inklusive en utredning för alla tänkbara npf-diagnoser och därefter ev, medicinering. Han behöver ett annat hem, en annan omgivning där djur och andra barn inte finns åtminstone inte så länge en klar och stabil förbättring  har inträtt.

En förälder som beter sig som denna pappa ska fråntas vårdnaden om barnet. Han ser pojkens beteende som ett utslag av att han är lite vild av sig och att det bara är bra att pojken kan slåss och hävda revir. Han ser sin spegelbild och finner den normal. 

Man får hoppas att sambon nu har lämnat det gemensamma hemmet med sina biologiska barn och att hon skarpt funderar på abort med tanke på de gener det ofödda barnet oundvikligen bär på. Grymt ohälsosamt att stanna kvar i den miljön.

Bra sammanfattat. Jag vill tillägga att mycket av det som sonen företar sig är åtalbart; nu är han inte straffmyndig men vore han det skulle det bli påföljder. Han är ett plågoris för hela familjen och rent farlig, t.ex har han slängt astmamedicin och därmed riskerat ett halvsyskons hälsa.                                                                                                                                                                 Sonens svårigheter med anpassning är resultatet av pappans snedvridna uppfostran. Eftersom sonen inte  kan läsa, vid nio års ålder, har han halkat efter i skolan och har mycket att ta igen. Detta kan han endast göra i en annan miljö än den destruktiva som han nu befinner sig i.
  • Goneril
    Anonym (Isabella) skrev 2025-11-30 17:05:38 följande:
    Det är bra, men det är ju tydligen inte tillräckligt, eftersom han fortsätter att göra dumma saker! 
    Om du älskar honom och vill att han ska bli en bra vuxen så måste du göra mer/annorlunda! Om man provar en sak många gånger och det inte funkar, så måste man göra på ett annat sätt. 
    Alla är eniga om att barn med ADHD mår bra av tydliga rutiner och ramar. Du är den viktigaste personen i hans liv, och det är din uppgift att ge honom det! Han försöker testa sig fram till hur han ska agera och vilka regler som gäller, och eftersom du skickar helt andra signaler än skolan, samhället, syskonen och sambon, så blir det ännu jobbigare för honom. 
    Förklara tydligt hur man ska uppföra sig i en viss situation, och var sedan med honom i den situationen och se till att han gör så som du har bestämt. Ge honom sedan massa beröm när han klarar det, och berätta hur du sett att de andra människorna tex. log mot honom, sa tack eller vad som nu hände. (Det är beröm och bekräftelse han behöver, inte godis, tv-spel och dyra saker)
    Han har haft det jobbigt länge, och det är en tuff uppgift du har framför dig, men om du älskar honom måste du steppa upp och våga göra det! För att klara det måste du våga ta emot hjälp - tex. gå en föräldrautbildning, samarbeta med skolans personal, osv. Det ÄR läskigt att våga visa sig sårbar och erkänna att man har begått misstag, men du MÅSTE våga det, för hans skull. 
    Jag tror att du känner att alla är emot honom/dig, men det är de inte - de är emot att du inte gör något åt situationen. Om en människa visar att hen verkligen vill förbättra sig är nästan alla andra stöttande och hjälpande! 
    Du har visat att du vill ha hjälp genom att skriva här. Ta det ett steg längre genom att skriva om en speciell sak som du vill förändra/förbättra, om du har några idéer etc. och låt oss hjälpa dig med idéer. Sedan genomför du dem och berättar för oss hur det gick. (kanske lättare att "blotta sig" online än IRL?)
    Men har du verkligen läst vad sonen gör? Man blir ju mörkrädd!  Här är det inte tal om att pappan ska berömma och uppmuntra, pappan ska fråntas vårdnaden och ska inte utöva något slags inflytande över sonen!                                                                                                                                                                           Sonen ska omedelbart överföras till familjehem och inte ha någon kontakt med pappan; allt han lärt sonen om att vara "vild och hård" har inneburit katastrof för omgivningen. Det handlar inte om några pojkstreck utan ren utstuderad elakhet, han plågar syskon och utsätter dem för fara. För sonens egen skull och inte minst för omgivningens måste han flyttas och heller inte ha någon kontakt med pappan.
  • Goneril
    Agda90 skrev 2025-12-01 15:57:07 följande:
    Utifrån det du skriver om sms från din sambo så ja din son är ett monster! Ett monster som DU har skapat!
    Du är en olämplig förälder och borde inte få ha några barn alls i din närhet NÅGONSIN!!!
    Sterilisera dig för helvete så att du inte sätter fler barn till jorden! 

Jag har jobbat på soc under 10 år och detta är glasklart omhändertagande som borde ha skett för längesedan! 

Du vet inte vad uppfostran är för något. Du saknar förmågan att förstå hur man uppfostrar!

Jag hoppas att din sambo väljer abort för hon kan inte ha ett barn med dig. Ett barn till som du kan förstöra. 

Din son mår inte bra av att vara i din närhet! Du är som gift för honom då du inte vet vad det är att vara förälder. 
    Ja, helt rätt, min åsikt också, fast du uttrycker dig skarpare och klarare. Du har ju arbetat med fall liknande detta och följderna av att inte omhänderta sonen kan inte överblickas. Stackars barn som ska leva i närheten av TS son; risk finns att de far riktigt illa. Vilt främmande människor attackeras, till exempel en gravid kvinna som han sparkade i magen. Sonen är rent livsfarlig, han kan ta sig till precis vad som helst. Omhändertagande snarast och besöksförbud för pappan. När sonen kommer till familjehemmet är det viktigt att personalen klargör vad som gäller, tydligt och klart så sonen begriper; han verkar inte ha en normal nioårings fattningsförmåga.
  • Goneril
    Agda90 skrev 2025-12-02 09:10:28 följande:
    Friheten jag har nu, att uttrycka mig hur sjutton jag vill, eftersom jag inte längre arbetar på soc. Jag behöver inte vara politiskt korrekt här, på ett anonymt forum. 

Och tro mig. Det finns tillräckligt med folk på soc som gärna hade uttryckt sig som jag gör!
    Enig med Agda90,TS ska inte sätta fler barn till världen.Maken till olämplig förälder får man leta efter. Hur kommer livet att gestalta sig för sonen? Om han inte kommer bort från pappan är risken stor att han blir brottsling. Kriminologer fastställer att svag socioekonomisk bakgrund och missbruk är faktorer som påverkar starkt, likaså dåliga skolresultat. Den här killen kommer att behöva mycket stöd, från familjehem och skola. Först måste han "avprogramneras" från pappan, han måste få veta att det pappan lärde honom inte var rätt.
  • Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:
    Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar. 

Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig  neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination. 

Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.

Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.

Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola. 

Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.

Inte uppmuntra sonen  till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!

Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken. 

Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.

Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn. 

Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda. 

Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå. 

Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet. 

Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt. 
    Vafalls! Fadern ska bemöda sig om sonens sänggående och inte längre förespråka våld! Hur i allsin dar ska han komma till denna insikt, en lidnersk knäpp måhända? Att kalla sonens härjande för "trots" är en eufemism, en förskönande omskrivning av ett kriminellt beteende. Ett syskon berövas sin livsnödvändiga medicin och sonen bråkar med andra barn på ett sätt som kan sluta med katastrof när han blir fysiskt starkare.                                                                                                                                       Sonen ska inte längre vistas i denna destruktiva miljö. Tillsammans med sitt syskon ska han överlämnas till ett familjehem eller fosterhem. All kontakt med pappan ska vara övervakad. Ska sonen få ett vettigt liv måste han komma ifrån faderns inflytande. Sonen måste träna läsning; det är den första åtgärden efter att han landat i familjehemmet. Många i tråden skyller sonens egoism och brutalitet på NPF men sannolikt är pappans inflytande en starkt bidragande orsak. I en annan miljö kommer sonen att lugna sig och förhoppningsvis lära sig läsa.                                                                                                                                                                                          Att skilja barn och föräldrar åt kan innebära ett trauma, men i situationer som dessa finns ingen annan möjlighet. Man måste tänka på andra barn i sonens närhet och skydda dem, både barn och djur. Om sonen får hållas kan han skada något barn riktigt allvarligt, vem tar ansvaret?
  • Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-03 08:52:49 följande:

Alkoholbruk hos modern tidigt under graviditeten kan leda till vissa svårogheter hos bsrnet. 

Jag förstår att Goneril inte tror att till exempel ADHD /autism existerar. Men inom läkarvetenskapen är man enig om det.

Jodå, NPF existerar, men här tycks inte sonen vara utredd. Många drar NPF-kortet alldeles för lätt; så snart ett barn har svårigheter nöjer man sig med diagnosen och kollar inte hemmiljön. I detta fall råder ren misär, nu finns inte ens pengar till mat.                           
                                                                                                  Med en sån farsa skulle vilket barn som helst bli förstört, diagnos eller ej. En våldsverkare har TS "fostran" resulterat i, inte underligt alls med en farsa som uppmuntrar till våld och vildhet. Farsan bär skulden till att sonen spårat ur, vid nio års ålder. Stackars barn!                                                                                                  Synd om alla barn och alla vuxna i sonens omgivning, de lever nu i skräck!  De vet inte vad detta monster ska ta sig för härnäst. Och hur gick det för den gravida kvinna som han sparkade i magen? Sen är jag rädd att det faktum att folk visar rädsla och kallar honom monster har motsatt effekt; detta epitet ger honom en sorts omvänd status! Han känner säkert makt när alla duckar för honom! Att ignorera honom vore säkert mer effektivt. Nu hoppas jag att detta blir ett icke-problem när han blir omhändertagen. Där finns förhoppningsvis auktoritära personer som visar med hela handen hur man ska uppföra sig. Läsa ska han, med hjälp, minst ett par timmar om dagen.                                                                                                                                                                 Det viktiga är att farsan håller sig borta, på långt avstånd. Ska han besöka sonen måste det ske under övervakning. Farsan ska nöta in en ramsa som han ska upprepa för sig själv, högt, 50 gånger om dagen: "våld och vildhet är dåligt, man ska alltid vara snäll mot andra". Sen ska han be alla i sin omgivning om ursäkt för att han uppfostrat sonen så illa.
  • Goneril

Kaos råder hos TS och hans familj. Deras livssituation liknar undantagstillstånd och nu måste de svälta också. Inget vidare betyg,TS! Skyll inte på andra! Det jag undrat genom hela den här tråden är om det finns några snälla mor-och farföräldrar eller något syskon, någon släkting som skulle kunna vägleda TS. En gissning, om de finns, är att de inte står ut med TS och sonen och därför avsagt sig all kontakt. Att i dag få hem en buse som TS son vore en mardröm men det hade varit till hjälp om släktingarna hade umgåtts med honom från tidiga barnaår. Då kanske han hade utvecklats i en annan riktning.

• Goneril

Socioekonomiskt haveri, katastrof. Att sonen ska bort från farsan är en självklarhet, de sociala myndigheterna är säkert bekanta med familjen. Nu gäller det att leta efter ett lämpligt hem, men först måste anmälan göras.                                                                                                       Sedan är den intressanta frågan hur man avprogrammerar farsan och får honom att fatta att det han lärt sonen om våld och hårdhet är FEL och FARLIGT. Antagligen finns diagnoser både hos pappan och sonen men de verkliga svårigheterna ligger i pappans såväl som sonens bakgrund. Man behöver inte vara särskilt analytisk för att förstå att pappan också hade en svår uppväxt. Far-och morföräldrar har jag frågat efter men de tycks lysa med sin frånvaro. Vägrar de att befatta sig med sonen? 

• Goneril
    Anonym (Från A-Ö) skrev 2025-12-03 17:33:43 följande:
    Du behöver hjälp och en eller två utredningar.
    Du inser inte vad du gör för fel och förstår inte konsekvenser av det du gör! Ditt ex lämnade dig då DU VÄGRADE INSE ATT DU ÄR PROBLEMET Det är ditt ansvar SOM FÖRÄLDER att se till ATT DINA BARN ÄR TRYGGA, FÅR MAT OCH HAR ETT TAK ÖVER HUVUDET!
    Du behöver en god man, och boendestöd.
    Tag dig i kragen och sök stöd FÖR DITT BETEENDE!
    Ja, god man och boendestöd för TS räkning. Han behöver också gå en föräldrakurs, möjligtvis kan Soc hjälpa till med det. Han måste komma till insikt om allt han har gjort som är fel och som har medfört att sonen är på kant med hela världen, hatad av alla. Sonen ska tas om hand, i ett familjehem och kontakten mellan far och son ska ske under bevakade former. Risken finns annars att TS börjar predika "vildhet" igen. 
  • Goneril
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-05 11:29:33 följande:
    Man får inte god man och boendestöd om man tillfälligt hamnar i en ekonomisk knipa.

Något sådant är inte nödvändigt för en person som vanligtvis klarar ekonomin.

Boendestöd kan man få om man har en funktionsnedsättning som omöjliggör att personen på egen hand tar hand om hushållssysslor. De ska hjälpa personen med rutiner för tvätt och städning t.ex.

Kommunen och överförmyndarnämnden skulle aldrig godkänna det.

Jag tror att Goneril med flera behöver läsa på om hur dessa insatser fungerar och vilka som får dem. 
    Jag har varit god man åt en släkting med intellektuellt funktionshinder så jag känner till uppdraget. Här skulle det behövas av följande skäl: Tillfällig ekonomisk svacka är det inte för i så fall skulle inte ekonomin ramla ihop som ett korthus när sambon drog. TS behöver hjälp att planera ekonomin så att någon buffert finns; nu hade de ju inte ens pengar till mat. Som vårdnadshavare måste man se till att det finns pengar till det nödvändigaste.                                                                                                                                         Godmanskapet har olika nivåer, sörja för person kan vara inkluderat vilket innebär hjälp med myndighetskontakter. Det är ju TS betjänt av.
  • Goneril
    Anonym (C) skrev 2025-12-06 10:26:38 följande:

Vad blev rådet?

TS ber om råd lite varstans. Det märks på språket, han har kopierat, åtminstone de första inläggen. På grund av sin egen oförmåga som vårdnadshavare lever han i kaos. Svårt att se något ljus i tunneln.
Svar på tråden Hon hatar min son