Inlägg från: Anonym (Sedan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sedan)

Hon hatar min son

Alkoholbruk hos modern tidigt under graviditeten kan leda till vissa svårogheter hos bsrnet. 

Jag förstår att Goneril inte tror att till exempel ADHD /autism existerar. Men inom läkarvetenskapen är man enig om det.

• Anonym (Sedan)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-03 09:27:59 följande:

Jag är närmare sonen som de här inlägget handlar om eftersom han har behövt mer hjälp av mig och mamman till andra barnet o ja inte är överens om nånting då hon vägrar låta oss ha kontakt oftast 

Min sambo eller ex va de nu ska va har brytit all kontakt med mamma till sonen inlägg handlar om o är väldigt elak mot henne kallar hon nedsättande saker osv 

Hon är inte så trevlig själv tyvärr 

Vi fick ihop de när vi bodde tillsammans men nu har hon dragit o ja har tyvärr gjort bort mig på mitt jobb me en kollega o pga hela denna situationen har jag inte pallat gå och jobba på väldigt många veckor hade inte hon lämnat hade vi haft ett hem o mat till mig o min son också men hon prioriterar bara sig och sina barn även fast hon anklagat mig alltid för att sär behandla min son mot hennes barn o henne snacka om att tala emot sig själv dra från en dag till en annan hon har inte betalat nånting nu senaste tid förut gjorde hon det hela tiden . Hon säger hon inte orkar ha en relation me mig även fast ja tydligen ska skärpa mig pga sonen vilket känns vidrigt faktiskt 

Du är i en jättekris just nu. Ni har ju separerat trots att du inte vill separera. Före detta sambon har tagit det beslutet. Du är i sorg och desperation över det och du har ont om pengar. Dessutom har du svårigheter med sonen. Det är inte konstigt att du mår dåligt. 

Så du måste söka hjälp själv. Mansjouren är en plats att få tala med någon om problemen.

Men är det pengar/mat du behöver snabbt så är det Svenska kyrkan (en diakon), Stadsmissionen eller socialförvaltningen som gäller. 

Om du är så deprimerad att du inte kan fungera som vanligt och klara att arbeta så måste du söka hjälp på vårdcentralen. Där kan läkarencsjukskriva dig till dess att medicinen för depressionen börjar verka. 

Ja det är förståligt att du inte mår bra. Men du måste hjälpa dig själv för att kunna hjälpa din son. 
  • Anonym (Sedan)

Till TS: Börja INTE medicinera dig själv med alkohol nu. Det är lätt hänt när man är i kris. 

Vänd dig till vårdcentralen, man kan få betala avgiften för ett besök uppdelat på många månader. 

Eller köp Roseneot eller något preparat med saffran på hälsokosten. De hjälper också och de är inte beroendeframkallande.

Men håll dig från alkohol. Den gör att du sover sämre fram på natten och mår mycket sämre med tiden. 

• Anonym (Sedan)

Nej inte god man och boredestöd! 

TS ekonomiska problem är att sambon flyttat ut och han står ensam med kostnaderna. Och att han inte har klarat att arbeta under senaste tiden. Det kan ingen god man eller boendestödjare göra något åt!

Men han behöver ekonomiskt stöd tills han kan skaffa en mindre lägenhet och på något sätt komma i skick så att han orkar arbeta igen. 

• Anonym (Sedan)

En diakon i Svenska kyrkan kan bistå med pengar till mat i vissa församlingar i en akut situstion, det är också angeläget.

• Anonym (Sedan)

Det är att ta till brösttoner.

En kartläggning i mars 2025 visade att varannan konsument hade mindre än 10 000 kr i buffert på banken. Vi kan inte ge hälften av alla konsumenter en god man och en boendestödjare.

TS har dåligt med pengar för att han tidigare har delat hyran och fasta kostnader med sambon, som snabbt har flyttat ut. 

TS har inte kunnat arbeta sista tiden för att han har mått så dåligt.

Så han behöver pengar akut och han behöver komma i en psykisk form så att han kan arbeta.

Och visst behöver han även stöd,  som att ringa till mansjouren. 

• Anonym (Sedan)

Mansjourem bemannas av killar och stöttar killar. Personen 

Olsdotter skrev 2025-12-03 21:01:55 följande:
    Mansjouren har kompetens att stötta män vilka upplever bland annat risk att begå våld mot tex exflickvänner liksom att stötta och råda i andra krissituationer. DÄRFÖR är det av yttersta vikt att TS söker stöd just där, och därför att TS inte är i kondition att ensam brottas med socialtjänsten eller vårdinstanser. Inte ens diakoner i kyrkan, om ni frågar mig.
    Diakoner har liknande utbildnimg som en kurator. Du behöver inte ems vara religös för att prata med dem, de kan bistå med pengar till mat.

TS har inte sagt ett ord om att han vill slå någon, han har uttryckt att han är desperat och ledsen.

Men jag tror också att Mansjouren är bra för att det är killar som stöttar killar. De kan hjälpa honom i en svår situation. 
  • Anonym (Sedan)
    Anonym (Seriöst?!) skrev 2025-12-04 08:54:17 följande:
    Hur gick det med den stackars gravida kvinnan din son var våldsam mot?
    Är det någon du känner och har du isf hört av dig till henne och frågat hur hon mår?

Du är så OTROLIGT självupptagen, vet du det??
    Varför ska ditt ex ta av sina pengar för att du ska kunna köpa mat till DIG och DIN son? Att du ens tänker en sådan sak visar klart och tydligt att du inte klarar av att vara en förälder - du kan ju inte ens ge dig eller din son mat på bordet?
    Du tycker att hon är självupptagen för att hon bara tänker på sig och sina barn.... Du gör EXAKT SAMMA SAK!!!!

Du kan inte tänka dig in i någon annans situation för du är så OTROLIGT självupptagen!!! Sök hjälp!!!
    Om en budget är inställd på att det är två som betalar, så blir det naturligtvis ett stort avbräck om en partner lämnar. Det går inte att förneka på något vis.

Vanligtvis separerar man under mer ordnade former.

Men TS före detta sambo lämnar för att hon inte vågar bo kvar på grund av TS sons beteende. Det är mycket sorgligt, men också förståligt eftersom hon vill att hennrs barn ska ha det bra.

TS problem är ny att han inte får ekonomin att gå ihop och att han sörjer förhållandet. Han måste ha stöd så att han kan fundera på hur han ska lösa situationen och även hjälpa sin son att fungera bättre.
  • Anonym (Sedan)
    Goneril skrev 2025-12-05 10:56:12 följande:
    Ja, god man och boendestöd för TS räkning. Han behöver också gå en föräldrakurs, möjligtvis kan Soc hjälpa till med det. Han måste komma till insikt om allt han har gjort som är fel och som har medfört att sonen är på kant med hela världen, hatad av alla. Sonen ska tas om hand, i ett familjehem och kontakten mellan far och son ska ske under bevakade former. Risken finns annars att TS börjar predika "vildhet" igen. 
    Man får inte god man och boendestöd om man tillfälligt hamnar i en ekonomisk knipa.

Något sådant är inte nödvändigt för en person som vanligtvis klarar ekonomin.

Boendestöd kan man få om man har en funktionsnedsättning som omöjliggör att personen på egen hand tar hand om hushållssysslor. De ska hjälpa personen med rutiner för tvätt och städning t.ex.

Kommunen och överförmyndarnämnden skulle aldrig godkänna det.

Jag tror att Goneril med flera behöver läsa på om hur dessa insatser fungerar och vilka som får dem. 
  • Anonym (Sedan)

Men han får inte god man och boendestöd för det. TS har en tillfällig ekonomisk knipa. Han har aldrig skrivit något om att han har svårt för att tvätta eller städa heller.

TS problem ligger på ett annat plan och han behöver andra typer av stöd. Den sortens stöd kan han även få utan en diagnos. 

Men om TS skulle få en diagnos så skulle han förstå sig själv och kanske sonen bättre.

• Anonym (Sedan)

I en undersökning som gjordes i mars 2025 visade det sig att hälften av alla konsumenter i Sverige hade en mindre buffert än 10 000 kr om något oförutsett skulle hända.

Vi kan inte ge alla som har en tillfällig kris en god man! Nej det vore ett förmyndarsamhälle! 

• Anonym (Sedan)
    Olsdotter skrev 2025-12-05 17:51:51 följande:
    Inget av det är aktuellt att tipsa TS om. TS är inte i tillstånd att inse att sonen behöver en utredning, ännu mindre att han själv (eventuellt) vore betjänt av en sådan.

Vi vet inte heller om TS (eller sonen) har adhd eller autism, det är bara trådspekulationer som inte leder någon vart.

Vi vet:
    - Att TS inte har råd med mat.
    - Att TS yngsta barn är hos modern, vilken socialtjänsten varit inblandad i då hon har missbruk.
    - Att TS och sonen nu bor ensamma.
    - Att skolans problem med sonen kvarstår.
    - Att TS är desperat.

Vi kan utifrån vad TS skrivit ana att:
    - TS i de veckor han inte hade (har?) sonen ägnar sig åt destruktiv verksamhet (kriminalitet?)
    - TS funderar i våldstendenser mot exsambon.
    - TS riskerar att förlora självkontrollen gentemot skolpersonal.
    - TS står utan stöd.

Utifrån detta är det enda rimliga att TS omgående får någon form av samtalstöd utifrån, för att kunna börja hantera situationen. Just nu hanteras den ju inte öht, den eskalerar bara. 
    Du lägger in saker som vi inte vet. Du "anar"...

TS har t.ex. haft svårt att sköta sitt arbete under den sista tiden. Du vet inte vilket arbete han har (och inte jag heller). Men uppenbarligen har han ett. 

Han säger inte på något ställe att han har varit fysiskt aggressiv mot pojken, utan han har bara "sagt till han"

TS har inte uttryckt någon aggressivitet mot varken skolpersonal eller för detta sambon. Han är uppgiven och känner sig sviken. Vi vet inte att han planerar något fysiskt.

Men visst behöver TS en stödkontakt i den svåra situation som han är i nu! Och dessutom hjälp att förändra sig så att han kan förhålla sig bättre gentemot sonen! Som gynnar sonen i längden.  Och samarbeta med skolan. 

Men framförallt behöver han pengar till mat och hyra i ett första steg!
    Där finns stadsmissionen,  diakon i Svenska kyrkan och socialförvaltningen för denvsaken.
  • Anonym (Sedan)

Nej, jag tror inte att det är samma. Det ä vanligt att man skiljer sig i 35-45-årsåldern och "bonusfamiljer" kämpar ofta med sådana här problem.

Svar på tråden Hon hatar min son