Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Hon hatar min son

Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-30 11:51:24 följande:

Hon har aldrig varit våldsam mot min son då hade hon inte haft de bra kan ja säga 
    jo tack hon tog med mitt yngsta barn hem till mamman nyligen inte fått tillbaka ungen sen dess så bra beter hon sig de är kidnappning för er som inte känner till det 

Det är inte kidnappning när hon har lämnat barnet till sin andra förälder.
    Däremot så är det väl inte bra för barnet att vara hos sin mamma heller om hon har missbruksproblem.
    Det hon borde göra istället är att anmäla till soc så att de får avgöra om du ska ha hand om barnet eller inte.
  • molly50
    Olsdotter skrev 2025-12-01 16:07:48 följande:
    Hur kan det komma sig att sonen inte är omhändertagen? Enligt TS har socialtjänsten på något vis redan blandats in, men situationen tillåts fortgå.
    Det undrar jag också. TS har skrivit att soc redan är inblandade pga mamman till pojken har missbruksproblem.
    Men jag är väldigt förvånad över att skolan inte har gjort en anmälan.
    De är ju skyldiga att göra en anmälan då det finns anledning till oro för ett barn.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-02 19:12:26 följande:
    Nej andra barnet alltså 
    Det spelar väl ingen roll vilket av barnen det är? Du borde inte ha ansvaret för något av dem så länge du inte kan se deras behov och förvägrar dem den hjälp de behöver. Ju förr du inser det desto bättre.
  • molly50
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-02 21:00:30 följande:
    Alltså var kom missbruket ifrån, det har inte talats om det i samband med TS? I en sådan här tråd kan det bli för breda slängar. 

Ja, pojken har utvecklat något slags trotsbeteende, utöver att han förmodligen har en tydlig  neuropsykiatrisk nedsättning i grunden. Trotsbeteende kan utvecklas av många orsaker och ofta är det flera orsaker i kombination. 

Det kan man få utrett och stöd för inom BUP. Förmodligen även medicin för att klara skolgången.

Viktigt att veta är att de som medicinerar mot ADHD har lägre missbruk och sedan färre antal åtal för misshandel som vuxna, än de som inte medicinerar.

Däremot kan det vara svårt att ställa in medicindosen och få rätt sort. Kan ta tid för vården att få det rätt. Medicineringen minskar behovet att hålla sig pigg med godis och cola. 

Fadern måste se till att pojken varvar ner på kvällen i god tid före sänggåendet. Ha fasta tider för att gå och lägga sig och en maxgräns för tid för spel på internet under dagen. I värsta fall får han väcka pojken tidigare på morgonen för att vända dygnet rätt under en period. Barn med de här svårigheterna behöver sova sina timmar. De blir helt utan hejd annars. Detsamma gäller motion en stund en gång varje dag.

Inte uppmuntra sonen  till våld! Och lära sonen att vara varsam med andra barn och djur. Helt grundläggande för att han ska kunna fungera i samhället. Det finns ingen anledning för sonen att vara tuff mot andra barn som inte är tuffa! Ingen alls!

Har pojken en egen resurs på rasterna i skolan så kan den personen se om de andra barnen bara skyller allt på sonen, eller om sonen själv bidrar till bråken. 

Det är alltså inte helt ovanligt att barn retar upp ett barn som de vet blir så kul rasande (som har neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD) och sedan skyller allt på det barnet.

Samtidigt som ett barn med sonens problematik ofta ger sig på andra barn. Alltså både offer och förövare i samma barn. 

Problemet när skolan skickar hem ett barn för att det uppför sig illa, är att det blir som en belöning. Barnet slipper vara i skolan och kan sitta hemma och spela eller titta på saker på dator/mobilen. Livsfarligt därför att barnet då kommer att se till att få gå hem så ofta som möjligt. Förklara detta för personalen. Det är svårt att påverka skolan, men om de förstår mekanismerna så kanske de gör annorlunda. 

Ofta är det bra om ett barn med de svårigheterna har någon lugn plats i skolan dit de får gå undan när det blir för mycket. Dit bara det barnet får gå. 

Ibland blir det bättre om barnet får gå i en liten grupp med barn med olika svårigheter. Där finns ofta pedagoger som kan mer om sådana svårigheter och undervisningen är anpassad till barn som har det. Det är ingen garanti, men ibland blir det lättare för barnet. 

Tror att det för alla barnen är bäst om TS och sambon blir särbo. Där har den kvinnan gjort en rimlig bedömning. Det är många par med barn utan neuropsykiatriska svårigheter som blir särbo istället för sambo. Inget ovanligt. 
    Detta har TS skrivit i inlägg # 11.

Citat: "Hans mamma har stora problem med alkohol och droger. Min sambo har brutit all kontakt med henne och skällt ut henne."

• molly50
    Anonym (Sedan) skrev 2025-12-03 08:52:49 följande:

Alkoholbruk hos modern tidigt under graviditeten kan leda till vissa svårogheter hos bsrnet. 

Jag förstår att Goneril inte tror att till exempel ADHD /autism existerar. Men inom läkarvetenskapen är man enig om det.

Jag håller med dig. Men jag tror att Goneril menar att diagnoser inte är den enda orsaken till sonens beteende.
    Pappans inflytande gör inte sonens beteende bättre. Snarare tvärtom.
    Han behöver mer fasta rutiner och stöd och hjälp.
    Och detta kan inte TS ge honom,hur gärna han än vill tro det själv.
    Den här pojken behöver allt stod och hjälp han kan få. Och kanske även medicinering.
    Och den hjälpen får han inte av TS eftersom han förvägrar honom det.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-03 09:27:59 följande:

Jag är närmare sonen som de här inlägget handlar om eftersom han har behövt mer hjälp av mig och mamman till andra barnet o ja inte är överens om nånting då hon vägrar låta oss ha kontakt oftast 

Min sambo eller ex va de nu ska va har brytit all kontakt med mamma till sonen inlägg handlar om o är väldigt elak mot henne kallar hon nedsättande saker osv 

Hon är inte så trevlig själv tyvärr 

Vi fick ihop de när vi bodde tillsammans men nu har hon dragit o ja har tyvärr gjort bort mig på mitt jobb me en kollega o pga hela denna situationen har jag inte pallat gå och jobba på väldigt många veckor hade inte hon lämnat hade vi haft ett hem o mat till mig o min son också men hon prioriterar bara sig och sina barn även fast hon anklagat mig alltid för att sär behandla min son mot hennes barn o henne snacka om att tala emot sig själv dra från en dag till en annan hon har inte betalat nånting nu senaste tid förut gjorde hon det hela tiden . Hon säger hon inte orkar ha en relation me mig även fast ja tydligen ska skärpa mig pga sonen vilket känns vidrigt faktiskt 

Det vidriga här är att du inte ser ditt eget ansvar i hela den här soppan.
    Du skyller allt på alla andra och ser inte din egna roll i det hela.
    Din sambo/exsambo har ingen skyldighet att försörja dig och dina barn.
    Hon har dessutom gjort helt rätt som lämnat dig och skyddar sina egna barn mot din son innan något allvarligt händer. För den risken finns.
    Jag hoppas hon tog med sig ev djur också.
    Din son behöver hjälp. Och även du. Du måste inse detta!
    Så länge du fortsätter stoppa ner huvudet i sanden ,som en struts, och skylla på alla andra istället för att ta ditt egna ansvar så kommer inte den här situationen att lösa sig.
    Ju förr du inser det desto bättre.
    Så sök hjälp för dig och din son. Gör du inte det så riskerar du att bli anmäld och fråntagen din son.
    Och det kanske vore det bästa för din son.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:32:37 följande:
    Det var befogat kan jag säga men har bett om ursäkt tusen och åter tusen gånger inte ens hon pratar om just det 
    har också sagt till sonen att det aldrig är ok på ngt sätt att slå en tjej 
    hans största problem just nu är hans skrik och nattliga upp vaknanden blir galen hans mamma skrämmer han genom sitt drickande tror jag 
    nu har man inte ens råd o fira jul inte mat för dan inte till hyran får börja sälja nåt snart 
    Hon kanske inte vill eller orkar prata om det mer då du inte verkar ta något av det som händer på allvar.
    Så det är fullt förståeligt att hon stack. Framförallt om hon tänker behålla barnet då du inte ska ha hand om barn förrän du har löst dina egna problem.
    Om din son har sett dig vara fysisk mot din exsambo så hjälper det inte att du säger till honom att inte så tjejer.
    Barn gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör.
    Och sluta skylla dina problem på alla andra och börja ta lite eget ansvar och sök hjälp. Både för din egen och din sons skull.
    Det är du skyldig din son.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:37:49 följande:
    Hon flytta från ingenstans pga sonen tydligen 
    hon betala hälften sen mer ofta då jag varit hemma mkt pga ångest o hon har bättre jobb 
    jag trivs inte på mitt jobb av flera anledningar då det hänt mkt senaste tiden där jag får skulden för så inte pallar verkligen 
    Då får du söka hjälp så att du kan ta tag i dina problem och sen kanske byta jobb.
    Om du får skulden för allt så kanske du borde fundera på varför istället för att bara skylla ifrån dig.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-12-09 12:32:37 följande:
    Det var befogat kan jag säga men har bett om ursäkt tusen och åter tusen gånger inte ens hon pratar om just det 
    Det är aldrig någonsin befogat att slå någon! Framförallt inte någon som är svagare än en själv och dessutom gravid.
  • molly50
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-12-09 13:16:28 följande:
    Hoppas verkligen att exet gjort abort vid det här laget?
    Ja,i det här läget så vore det fullt förståeligt om hon skulle välja att göra det.
  • molly50
    Olsdotter skrev 2025-12-09 13:21:16 följande:
    Den här dynamiken har i tråden varit synlig för mig sedan länge.

Vidare ses en hög risk angående TS och denna dynamik gällande nuvarande situation.

Exsambon har "kidnappat yngsta barnet"
    TS uttalar att om exsambon "hade varit fysisk mot sonen hade hon inte haft det roligt"
    TS menar att hans situation beror helt på exsambon och sonens mamma (då kan du nog förstå hur "kidnappningen" av yngsta barnet påverkar synen på det barnets mor).
    Hela världen är emot TS, och exsambon har visat sig vara värst av alla.

I denna situation är det rent av destruktivt att påtala för TS alla fel i hans resonemang. TS behöver en direktkontakt, inte diverse "påhopp" (från hans perspektiv). I tråden, och ej heller medhåll.
    Definitivt behövs psykologiskt stöd när omhändertagandet av sonen verkställs.
    Nu tycker jag inte att jag har gjort några påhopp på TS.
    Men att råda honom att söka hjälp verkar ju inte heller fungera.
  • molly50
    Anonym (Från A-Ö) skrev 2025-12-10 19:05:59 följande:
    Det har kommit fram mycket fakta om detta ämne.
    Om man bara läser trådstarten då låter ex sambon elak. Men det som har kommit fram är att pappan låter sitt barn slåss m.m 
    Det är flera som har lämnat TS då han aldrig tar ansvar för sina egna handlingar. Han ser inget fel med att hans son ljög om att gans ex sambo var otrogen.
    Sambon är ett ex nu och hon hade rutiner för barnen och pappan tyckte att rutiner är fel. 
    Glöm inte att han också har varit fysisk mot sin numera exsambo och skyller det på att det var befogat.
Svar på tråden Hon hatar min son