Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

Nej. Jag håller i stort sett inte med om något av det du skriver. Jag håller inte med om din beskrivning av julen, då den är exakt allas. Och jag firar jul med människor som kan hantera alkohol. Om det inte vore så skulle jag kunna ha en vit jul, men eftersom vår alkoholkonsumtion absolut inte skadar NÅGON så kommer den se ut som vanligt. 

Men det känns som en tradition med såna här trådar i sig. :D
  • Anonym (O)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:54:56 följande:
    Poängen med en ?vit jul? är ju inte bara frånvaro av sprit, utan att barnen verkligen får känna att julen är deras högtid och stå i centrum, dvs spänningen, glädjen och tryggheten i att allt kretsar kring dem ett tag. Om vuxna ändå har sitt eget ?kalas? bredvid blir det lätt att julen blir en vuxenversion med barn som åskådare, snarare än en magisk upplevelse för dem.
    Jag fattar verkligen inte vad du menar. Jag försöker föreställa mig vårt vanliga julfirande utan alkohol och kan inte se att det skulle skilja sig särskilt mycket från det MED alkohol, vad är då poängen? Vi har både barn och vuxna med, och alla står i centrum. Och nej, jag vidhåller att julen på intet sätt är barnens högtid.
  • Anonym (O)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 16:00:23 följande:

Man kan hävda att vuxna ?kan dricka med måtta? utan att förstöra julen, men frågan är hur mycket barnen faktiskt påverkas, och det påverkar mer än man tror. Julen är deras högtid och tid att stå i centrum. Spänningen över paket, Kalle, pynt, dofter, bakning och sagor skapar magi som de bär med sig långt efter.

När vuxna dricker, även måttligt, förändras atmosfären. Röster höjs lättare, tålamodet tryter, vuxna blir mindre närvarande och förlorar ibland fokus på barnens upplevelse. Även subtila signaler, glädjen i barnens lekar, små konflikter, nyfikenhet, kan hamna i skymundan när vuxna prioriterar sitt eget ?mys? med alkohol.

Det är inte frågan om att ?förbjuda? något, utan att inse att barnens magi och trygghet kan förstöras av alkoholens påverkan. Vill man ge dem en jul där de är i centrum och verkligen får uppleva högtiden, är det enklaste sättet att hålla julen nykter.

För många är det nog snarare tvärtom - man blir MER närvarande i stunden, lite mildare i humöret efter ett par glas vin. Om någon har dåligt ölsinne och dricker är det förstås inte så bra.
  • Anonym (O)

Använder du AI till dina inlägg, ts?

här är motargument:

Det är en vanlig föreställning att julen i grunden är ?barnens högtid?, men den uppfattningen förbiser både traditionens historiska rötter och hur julen faktiskt firas i många familjer i dag. Att barn uppskattar julens sagor, pynt och paket betyder inte automatiskt att högtiden är utformad för dem eller att deras upplevelse definierar den.

För det första har julen historiskt varit en vuxen högtid, präglad av religiösa ritualer, gillen, socialt umgänge och kulturella traditioner som vuxna skapat och upprätthållit. Tomten, paketen och de barnfokuserade elementen är relativt sena tillägg som växt fram parallellt med kommersialiseringen av julen ? inte med högtidens kärna.

För det andra är mycket av julfirandet i dag centrerat kring vuxna ? planering, matlagning, sociala tillställningar, ekonomiskt ansvar och värdskap. För många familjer handlar julen mer om återhämtning, samvaro, traditioner och relationer mellan vuxna än om barnens förväntan. Att vuxna ibland låter barnens glädje ta plats innebär inte att barnen är julens kärna, bara att julen är en flexibel högtid där alla familjemedlemmar deltar på sina villkor.

Dessutom är upplevelsen av ?magi? inget som exklusivt tillhör barn. Vuxna kan uppskatta stämningen, nostalgiskt minnas sin egen barndoms jular eller skapa sina egna traditioner. Julens betydelse ligger ofta i gemenskap, värme och paus från vardagen ? något som inte försvagas av att barn finns med, men som inte heller kräver deras närvaro för att högtiden ska kännas meningsfull.

Med andra ord: att barn tycker om julen gör inte julen till en barnens högtid per definition. Julen är snarare en familje- och gemenskapshögtid där alla generationer spelar olika roller, och där de vuxnas traditioner, arbete och värderingar är minst lika centrala som barnens förväntningar.

Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?