Inlägg från: Anonym (Jul igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jul igen)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:50:10 följande:
    Därför att vi är många som anser att drickandet vid jul är ett problem och barnen ska ha roligt.

Beklagar att du rör dig i kretsar där alkohol är ett problem. Kanske leta nya vänner? 

Lyckligtvis har jag och mina närmaste inga alkoholproblem så vi tar våra sedvanliga glas med julöl, mumma och glögg till jul. 

• Anonym (Jul igen)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:10:30 följande:

Julmust finns. Räcker inte det?

Prickig korv och Kalles finns. Räcker inte det? Måste man ha julskinka och gravad lax? 
  • Anonym (Jul igen)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 19:15:27 följande:
    Kränkt att någon ifrågasätter ditt drickande?
    Nej. Kränkt att någon ifrågasatt ditt ätande?
  • Anonym (Jul igen)

När man känner att man vill sparka en hund, hjälper det om man i stället mediterar några minuter, lyssnar på havets brus och andas djup. Då går önskan om att plåga hunden bort. 

Jag tycker därför att alla vuxna borde meditera ett par gånger om dagen i förebyggande syfte. Tänk på hundens bästa och ta ansvar!!

Har du ingen hund? Har du aldrig sparkat någon hund? Spelar ingen roll, hundar är värda denna lilla uppoffring, du är väl ingen djurplågare, börja meditera!!

• Anonym (Jul igen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 09:53:13 följande:
    De vill inte att barnen skall se när de super?
    På julaftons kväll?
    Och barnen sitter instängda på sina rum efter Kalle klockan tre? 

Visst, låter ju troligt. Alkisföräldrar kan väl varken hålla sig till klockan 3 eller bryr sig om eller märker var ungarna är. Men TS tror väl att en del faktiskt gör detta. 

• Anonym (Jul igen)
    Anonym (m) skrev 2025-11-21 08:56:53 följande:

Tycker det blir tråkigt om inte alla kan dricka. Då är det bättre att köra alkoholfritt. Dricka alkohol är inte så viktigt 

Ibland har jag varit spiknykter på julafton pga bilkörning, graviditet eller medicin och har inte stört mig det minsta på att andra druckit julöl och jag julmust. När någon annan suttit där med julmust och jag druckit glögg och annat, har det inte heller stört mig. Vad är problemet med det? De som dricker alkohol på julen genomgår i normalfallet ingen personlighetsförvandling som innebär att de inte kan umgås med de som är nyktra.
  • Anonym (Jul igen)
    Anonym (m) skrev 2025-11-21 10:43:40 följande:
    Nähä skrev jag det då att någon får en personlighetsförvandling eller att jag stör mig på vad någon dricker

Det här verkar inte så relevant för mitt inlägg du kanske svarade fel person
    Du skrev att det blir tråkigt om inte alla kan dricka, vilket jag inte håller med om. 
  • Anonym (Jul igen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:36:29 följande:

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

Det uppskattas inte av varken barn eller andra vuxna om någon blir drängfull, vare sig det är jul eller annan dag. Men det är nog ingen i tråden som hävdat vuxnas rätt att bli redlöst berusade till jul. Det är bara otrevligt och pinsamt för alla.

I många svenska familjer har traditionen att bara dricka måttligt tillämpats i många generationer och då behövs inga pekpinnar om att mormor måste skippa de sedvanliga två glasen glögg till jul för att inte traumatisera barnbarnen. 
  • Anonym (Jul igen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:55:06 följande:

Om folk dricker sig fulla är det nog inte så roligt som nykter. Låter inte som något trevligt julfirande överhuvud taget. 

Det kanske behövs en nykterhetsrörelse i Sverige.

Vare sig jag är nykter eller jag druckit två julöl och två glögg, tycker jag det är trevligt om någon är full och uppför sig konstigt. 
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?