Inlägg från: Anonym (Helan går) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helan går)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Anonym (?) skrev 2025-11-16 21:12:02 följande:
    Är det här någon kampanj organiserad eller påhejad av nykterhetsrörelsen?
    TS framstår som helt rabiat och dömer alla andra efter sin egen måttstock.
    Självklart ska ingen jul luta i fylleslag - dock inte bara för barnens skull utan även för övrig släkt och man/fru/partner.
    Jag finner TS inställning jävligt stelbent. 
    Tyvärr är alkohol ett större problem än bara julafton.
    De flesta kan hantera alkohol på jul och de som inte kan det har nog problem året runt!
    I mina förhållanden har vi haft vin och öl till maten och även en eller ett par höjdhoppare till julbordet och någon whiskey till kvällen.
    Barnen har fått ta sin plats bland oss andra och fått njuta av sina paket, god mat och umgänge med släktingar.
    Trots alkohol har det aldrig någonsin fattats dem något och  båda barnen vill ha jul såsom den alltid varit.
    Mina barn är trygga och ansvarsfulla unga vuxna och jag har ett tre dagar gammalt barn-barn - är dina barn trygga med din inställning?
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (Glubbel) skrev 2025-11-16 20:22:40 följande:
    Exakt. Det var inte jul någon av de fyra gånger som en av mina vänner fick ringa ambulans för att rädda sin förgiftade alkoholistmamma.
    Men nu kan man ju inte utgå från att alkoholist och hämtning med ambulans är norm.
    Spannet går ju mellan alkoholister och blandmissbrukare och absolutister med bara vatten i glasen - vi s.k "normala" som klarar av lite alkohol och ge våra barn en normal uppväxt där de blir sedda och får kärlek är brett.
    Skulle tro att TS har haft en uppväxt i endera änden av skalen.
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (Gråtomten) skrev 2025-11-16 22:31:59 följande:
    Det här är en relevant fråga. Eftersom vi inte dricker alkohol hemma blev mina barn oroliga de första gångerna de förstod att släktingar vi besökte drack öl och vin. De trodde att farmor skulle bli full, som fulla människor de sett på stan. Men måttligt drickande har gjort att de nu inte ser alkohol som varken något livsfarligt eller spännande. Det är bara något äckligt som släktingar vill ha när det är lite festligt.    
    Ööhh, köper grundprincipen men - vad skulle vara "äckligt"?
    Det är inte äckligt att dricka alkohol per definition utan kanske mer hur man bär sig åt vid intaget.
    I min /mina familjer har vi både haft och inte haft nubbe till bordet. Däremot har både vin och öl funnits till alla över 18. Valfritt"
    Mina barn, idag 30 och 20 har helt klart åsikter om jul hemma men, det rör gran, var vissa tomtar ska stå och vilka jlus som ska finnas.
    De har också önskemål om olika favoriträtter.
    Alkohol har alltid funnits men aldrig varit ett problem.
    Ansvarig förälder klarar att klara både jul -att vara förälder och alkohol.
    Mina barn är uppväxta med jul (och alkohol) och jag har föreslagit ändringar men -NEJ - allt ska vara som vanligt, haha
    Julmat, avstå Kalle och all annan skit. Spela spel käka nattamacka och somna gott
    Egentligen blir jag in i helvete irriterad över de som vill styra över andra!!
  • Anonym (Helan går)
    Tukt skrev 2025-11-16 22:54:47 följande:

Annars kan man ju avskaffa julen. Är ju också en möjlighet.

Helt enig - julen som många andra högtider är ju förknippad med en massa förväntningar. Kolla bara TS inställning 
    Jag har haft turen att träffa en kvinna som har samma inställning som jag.
    Vi skiter i julen som högtid. Men vi lägger tid på varandra och våra nära. Vi lagar mat till alla och har "julbord" på två olika håll. Alla deltar, eller inte på sina villkor.
    Allt är så avslappnat.
    I år har vi fått ett barnbarn men föräldrarna bestämmer och sin egen väg med sitt barn.
    Tycker det är ett friskhetstecken, de ska fan inte anpassa sig efter oss!!
  • Anonym (Helan går)
    Grässtrå77 skrev 2025-11-17 22:19:14 följande:

I min familj har det alltid varit jag, dvs mamman, som tycker bäst om julen och är den som upplever julmagin mest. Är det ok att jag dricker lite alkohol då? 

Ooo nej! Du ska tvätta dig med aska och iföra dig dräkt av tagel och vandra barfota genom snödrivorna. 
    Hittar du dessutom ett stängsel av taggtråd så må du gärna fastna och rulla in dig i det.
    Julen har totalt vänt till en högtid för konsumtion. Jag är totalt emot all religiös koppling oavsett religion.
    Jag dricker under julen, min kvinna också Vi sliter högaktningsfullt i alla religiösa aspekter. Vi tar en höjdhoppare till maten, eller två och vin därtill. Inget fylleslag och alla barn från 0 - till 30 har blivit väldigt empatiska unga vuxna. Är så stolt farsa trots att jag kan ha tagit en eller ett par snapsar vid jul, påsk och midsommar.
    Göm inte din person bakom din religion.
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (?) skrev 2025-11-19 08:02:08 följande:
    Hur mycket är ok att dricka på jul?
    Hur långt är ett snöre?
    Mängden dricka för att skilja succè från fiasko är högst individuell.
  • Anonym (Helan går)
    Agda90 skrev 2025-11-21 14:21:33 följande:
    Det där kallas för dålig uppfostran. Det är en sak att barn leker och hörs men att skrika är inte ok. Det är då man som förälder säger ifrån. Likadant att böla för att man inte har fått vad man önskade sig. Det är då man får ta tag i saken och göra något åt det istället för att låta ungarna springa runt som vildar. 

Hade föräldrarna lagt tid på att faktiskt uppfostra sina barn så hade ungarna inte betett sig på det viset.
    Håller med!
    Mitt ex hade stooor släkt och på jul skulle umgås där rök ju hoppet om en lugn o skön jul.
    MEN, ett år var det någon kusins, bryllings eller så där. Maken till ouppfostrade ungar. Gnällde på maten och på julklapparna, ja - allt.
    Föräldrarna hade inget grepp och stressade upp sig, höjde rösterna o.s.v
    Droppen kom när sonens julklapp inte ville fungera och pappan tappade det helt.
    Det var fan en äkta Norèn-jul
    Ska tilläggas att alla andra barn skötte sig utmärkt. Så även de vuxna. Trots alkohol.....
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?