Inlägg från: Anonym (Vit jul) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Anonym (Vic) skrev 2025-11-16 15:59:32 följande:
    Jag fyller år på julafton. Det innebär att vi har kalas för mig varje julaftonsförmiddag. Då är fokus på tårta och på mig. Till lunch skiftar vi fokus och firar julafton.

Det måste ju varit lika hemskt tänker jag, om man ser till ditt resonemang ovan? Det blir ju "min" förmiddag som inte kretsar kring barnen. 

Jo, jag förstår upplägget med födelsedagskalas på morgonen, och skillnaden är ganska tydlig, barnen får fortfarande uppleva hela julens magi under resten av dagen, medan födelsedagen är en kort period som är helt naturlig att fokusera på födelsedagsbarnet.

Skillnaden är att julen är en högtid som barnen själva inte kan skapa. De kan inte fixa gran, mat, julklappar eller traditioner på egen hand. Om vuxna däremot tar över julen med alkohol och fokus på sitt eget firande, blir barnen åskådare i sin egen högtid, vilket är något helt annat än att dela ett par timmar på morgonen med en födelsedag.

Så nej, det är inte samma sak. Födelsedagen handlar om enstaka timmar, julen handlar om hela dagen och då blir det skillnad om barnen inte får stå i centrum under julens viktigaste stunder.

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (Varje år) skrev 2025-11-16 16:12:10 följande:

De som verkligen skulle behöva en vit jul lär inte bry sig om en tråd på FL. Så varför ska alla andra vara nyktra bara för att det finns människor som har problem med drickande och sitt humör?

Själv tänker jag ta några extra öl på julafton. 5-6 starköl under dagen sä är man i bra form sen. Blir nog även någon irish coffee efter middagen.

Alla behöver inte avstå från alkohol för att någon annan har problem, men poängen handlar inte om att ?tvinga? någon, utan om att julen är barnens högtid. Det handlar om närvaro och magi, inte om hur mycket vuxna kan dricka utan att bli störda.

Att planera en dag med 5?6 starköl plus efterrättsdrinkar förändrar stämningen. Barn märker subtilt när vuxna blir mindre fokuserade, tålamodet tryter eller skratt och lek blir sekundärt till alkoholen. Det är inte fråga om moralpredikan utan det är fråga om att barnens upplevelse blir mindre om vuxna prioriterar sin fylla framför deras magi.

Så ja, du kan dricka precis vad du vill, men vill du verkligen ha en dag där barnen får julen som sin egen högtid, är det värt att fundera på hur mycket alkoholen påverkar atmosfären.

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (?) skrev 2025-11-16 18:31:48 följande:
    Håller du med artikelförfattaren i detta, jag citerar
    "En stor andel svenskar dricker alkohol till jul och jag uppmanar inte till ett alkoholfritt Sverige men jag uppmanar till måttfullhet och eftertänksamhet."
    Just det citatet, både ja och nej. Å ena sidan, jag håller med att måttfullhet och eftertänksamhet är sunt råd när det gäller alkohol, särskilt kring högtider. Att uppmana till helt alkoholfritt liv kanske är överdrivet, och att många svenskar dricker alkohol vid jul är ett faktum, så författarens observation är rimlig.

Å andra sidan, jag håller inte helt med om att det är helt riskfritt eller neutralt. Att normalisera alkoholbruk kan osynliggöra de människor som har problem med alkohol eller som väljer att avstå, och att säga ?jag uppmanar inte till ett alkoholfritt Sverige? kan tolkas som att alkohol alltid är okej i sociala sammanhang.

Så man kan både hålla med i principen om måttfullhet och ifrågasätta tonen och normaliseringen i uttalandet.

• Anonym (Vit jul)

Julmust finns. Räcker inte det?

• Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:10:09 följande:

Beklagar att du rör dig i kretsar där alkohol är ett problem. Kanske leta nya vänner? 

Lyckligtvis har jag och mina närmaste inga alkoholproblem så vi tar våra sedvanliga glas med julöl, mumma och glögg till jul. 

Åh vilken hjälteinsats, beklagar andras problem och ger råd om vänskapskretsar som dessvärre är helt fel. Men tack för tipset, men vi klarar våra julglas med mumma, glögg och vanlig hederlig julmust och har varken tråkigt eller problem med alkohol. 
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:13:31 följande:
    Prickig korv och Kalles finns. Räcker inte det? Måste man ha julskinka och gravad lax? 
    Kränkt att någon ifrågasätter ditt drickande?
  • Anonym (Vit jul)
    Klippan89 skrev 2025-11-16 15:43:41 följande:

Spyr snart på "vit jul" och "barnens". 

Tråkigt att du mår illa.
  • Anonym (Vit jul)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-16 19:18:28 följande:
    Nej. Kränkt att någon ifrågasatt ditt ätande?
    Inte alls, då jag inte nämnt något om mitt ätande.
  • Anonym (Vit jul)
    Klippan89 skrev 2025-11-16 19:29:11 följande:
    Oj, trodde du jag spydde på riktigt eller missade du hela poängen med kritiken om att julen bara är barnens högtid?
    Julen handlar faktiskt om barnen, och allt snack om att ?spydigt? ifrågasätta det blir mest vuxendramatik. Lite perspektiv, tack.
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?