• Svar på tråden Siv
  • VS83
    VS83 skrev 2025-11-17 07:17:40 följande:
    Siv

Vad tycks om namnet? 

Funderar på det om vi får en dotter
  • Anonym (O)

Fortfarande ett tantnamn men ej negativt, känner bara snälla goa som heter Siv. Så det känns okej och gulligt om en bebis får detta namnet.
    om ett barn får namn vid Birgitta eller Ingrid har jag svårt för bara orsak jag tänker på gamla lärare under grundskolan haha 

• Anonym (Freja)

Ett bra starkt namn med pondus. Ett namn som håller hela livet liksom. Har själv bara positiva referenser till det. 

• trollhona

Jättegulligt. Enkelt och charmigt, passar bra på en liten tjej och på en vuxen.

• Anonym (Lotten)

Jag tycker att namn som slutar på V låter lite liksom avhuggna. Det är ett konstigt ljud att avsluta ett ord med. Jag vill lägga till en stavelse för att det ska bli bekvämt att säga. Sivan :) 

Men det är ju bara jag det. Namnet i sig är ju etablerat och inget konstigt med. 

• Anonym (qwerty)

Jag gillar det. Enkelt att skriva, enkelt att stava, och tjejnamn som slutar på en konsonant känns starka på något sätt. Passar jättebra till en flicka idag.
    Go for it!

• Anonym (Sådär)

Jag tycker det är sådär, det låter väldigt hårt med v:et på slutet. Som en lite snipig dam. Men är ju ett vanligt namn sä inget konstigt så sett. 

På engelska blir det inte hellyckat då sieve (uttallas sivv, som namnet Sid eller order kid, vilket är hur Siv skulle uttalas av en engelskspråkig) betyder såll. 

stor risk att hon kommer kallas Sivan, så fundera på hur ni gillar det också. 

• Anonym (Haha)

Min 75 åriga mamma heter det och jag tror att hon skulle bli jätteglad om det började komma tillbaka! Hon har klagat lite på att ingen döper sina barn till Siv nu. Speciellt eftersom hennes systers namn Alva varit populärt i många år. Men gamla namn kommer ju ofta tillbaka, det kanske är Sivs tur nu? Jag tycker go for it

• Anonym (Tofsvipa)

Inte i min smak, men jag är nog för gammal för att se charmen med tantnamnen som återuppstått.

De värsta namnen i min bok är Ebba, Hilda, Märta och Elsa.

• Anonym (Episteln)

Siv var den bästa tanten någonsin.

Siv startade Kvinnojouren i min ungdomsstad. Från början hade hon den i sitt eget hem, med plats till tre kvinnor. Det hände flera gånger att hon fick försvara sin dörr med basebollträ mot galna män som minsann skulle in där och fortsätta bråka med sina ex. Siv tog fajten och de fick ge sig.

Så småningom fattade kommunen värdet av det Siv gjorde, och då blev verksamheten formaliserad och fick en liten budget. Med åren växte den till en större lägenhet, och budget till en anställd resurs på deltid. Vi andra jobbade ideellt där med att svara i jourtelefon, passa barn, hjälpa livrädda kvinnor med pappersarbete och besök hos myndigheter och helt vanliga saker som att handla och städa.

Siv var en hjältinna. Hon finns inte mer, men må hennes namn leva i evighet!

• Anonym (Fungerar)

Tänker bara på Siv Malmkvist.

Varken fint eller fult enligt mig. Bra med ett etablerat namn som ändå blir rätt ovanligt.

Själv är jag mer förtjust i unisex namnet Kim.

• Anonym (E.)

Siv är fornnordiskt, det är bra. MEN för mig är det fortfarande ett tantnamn, för 40-talister huvudsakligen... samtidigt borde det snart vara på ingång igen, så ditt barn kan ju bli den första lilla Siv detta årtusende, det behöver inte vara fel! :)

Dock blir smeknamnet nästan givet Sivan, och det tycker jag är rätt trist...

Svar på tråden Siv