Inlägg från: Anonym (Knäpp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knäpp)

Jag litar inte på min man längre

Hej alla,
    Jag behöver ventilera och höra om någon annan har upplevt liknande situationer, och hur ni har hanterat dem. Jag har svårt att gå vidare efter vissa beteenden hos min man, och det är förvirrande eftersom jag inte har någon fysisk bevisning på otrohet.

Här är bakgrunden:

1. Motsägelsefulla principer och handlingar

Min man har ofta sagt att man inte ska vara vän med det motsatta könet eftersom det alltid finns risk att någon blir attraherad.

Samtidigt började han följa en kvinnlig kollega på Instagram, trots att hon enligt honom tidigare ska ha varit ?flirty? och haft relationer med andra. Han hade pratat om henne kvällen innan men plötsligt hade de börjat följa varandra. När jag tog upp detta, så han att det måste blivit något fel eftersom han aldrig aktivt valde att han följa henne.

Jag såg även att han hade blockerat en kvinna på facebook och frågade varför han gjort detta, och han sa att han inte hade någon aning om vem personen var och att han måste råkat blockera henne. Men jag vet att det inte är möjligt.

Han har även haft kontakt med en annan kvinnlig kollega via jobbchat,  och  småle eller skratta åt meddelanden. Han har pratat om henne hemma vid flertalet tillfällen. Hon skrev även till honom på messenger väldigt sent på kvällen. 

2. Tidigare beteenden som skapat osäkerhet

Han har skickat sms till vänner om att träffa eller ?ragga? på kvinnor och kommenterat kvinnor på ett sexuellt sätt.

Vid ett bröllop satt han bredvid en kvinna och var väldigt fokuserad på henne, lyssnade knappt på mig, och fortsatte att titta på henne när hon såg bort. När jag tog upp det sa han: ?Du kände dig hotad för att hon var söt?, vilket jag upplevde som att han förminskade mina känslor. Jag frågade honom flera gånger om han ville dansa, men det vikle han inte, utan han ville sitta och prata vidare med kvinnan. Han blev irriterad och sa att han ?aldrig skulle prata med en kvinna igen? när jag sa att det kändes konstigt att 95% av tiden på bröllopet gick åt att han. pratade med henne. Der kändes som att jag såg på när han var på dejt vilket var väldigt olustigt.

3. Konflikt mellan ord och handling

Jag har aldrig krävt att han inte ska ha kontakt med kollegor av motsatt kön.

Jag har försökt säga att man kan ha vänskap med det motsatta könet utan att det behöver bli problem, och att det handlar om ens egna gränser och beteenden.

Trots detta går han flera gånger över de gränser han själv predikar och agerar på sätt som motsäger hans egna principer.

4. Min upplevelse

Jag känner mig extremt förvirrad och motsägelsefullt behandlad.

Hans beteende skickar dubbla signaler, och det gör det svårt för mig att känna trygghet eller veta var jag står.

Jag har svårt att gå vidare eftersom bilden jag hade av honom inte stämmer med hans handlingar, och jag upplever att jag inte kan lita på hans konsekvens.

Har någon upplevt att ens partner säger en sak om gränser och vänskap med motsatta könet, men agerar motsatt? Hur har ni hanterat det, och hur har ni lyckats släppa känslor av förvirring och osäkerhet? Jag har alltid varit kvinnan som inte brytt mig om min partner går hem till sin tjejkompis ensam osv. För mig helt vanliga saker. Men nu har jag istället börjat känna mig knäpp eftersom han inte lever efter sina egna principer, vilket gör mig osäker och jag har flera gånger haft dålig magkänsla. Jag hatar att jag mer eller mindre, vill hitta något för att bevisa att jag har rätt om att han egentligen går bakom ryggen på mig (fysisk otrohet) 
    Jag vet att jag låter helt störd.
  • Svar på tråden Jag litar inte på min man längre
  • Anonym (Knäpp)
    Tecum skrev 2025-11-17 19:30:53 följande:

Jag har inte upplevt något liknande med min partner, däremot haft bekanta som sagt en sak och gjort något annat. Därför gissar jag att din kille inte vill erkänna att han haft fel om vänskap mellan könen utan upptäckt att det kan vara ganska trevligt. Men det vågar han inte medge för dig utan bär sig istället misstänkt åt, dumt nog.

Så det är nog grunden till hans beteende. Om det sen eskalerat till otrohet kan jag inte svara på, kanske, kanske inte. Men han beter sig nedlåtande åt mot dig och det är illa nog.

Han är faktiskt inte en person som har svårt att medge när han har fel. Jag vet inte om hans "mål'' har varit att beskriva sig som en person som har noll intresse av det motsatta könet, just för att han i allmänhet är så pass intresserad av kvinnor. För att jag kanske inte ens ska tänka tanken att han skulle göra något etc. 

Vart tyckte du han låter nedlåtande mot mig? Var det biten där jag skrev att han svarade med "du känner dig säkert hotad för att hon var söt'' när jag tog upp att han spenderade 95% av sin tid på bröllopet med att prata med sin kvinnliga bordsgranne?
  • Anonym (Knäpp)
    Anonym (Ella) skrev 2025-11-17 19:52:22 följande:

Är väldigt svårt att sia I detta, mitt ex va otrogen och va expert på att få mig övertydliga om att han inte va det. Han hade kontakt med kvinnor och min vän som han roade sig med. Aldrig hade jag anledning att misstänka. Inga tecken på sociala medier eller att han skrev med någon. 

Min nuvarande partner vet jag har flera kvinnliga vänner (hade han långt innan vi träffades) det är inget jag orkar mig för då han aldrig försöker dölja något. Jag har manliga vänner som jag absolut kan skriva med nån gång ibland också. Inget konstigt då det enbart är vänskap. Jag kan gå in på hans telefon och rota när jag vill men har inte något behov....

Så min slutsats är att ju mer någon försöker dölja ju mer oroväckande är det, om nu vet att han pysslar med lite annat. Jag hade nog reagerat på att han försöker smita genom att påstå att han aldrig skickat vänförfrågan osv... är ju i sig inget konstigt att han blir vän med en kollega på sociala medier, varför ljuga om att man inte gjort det med flit? På Instagram börjar man ju inte följa någon av misstag ändå? Så dum är han väl inte att han tror du ska köpa det? 

Tråkigt att höra om ditt ex. Jag har aldrig förstått att ha en partner, om man ändå ska vara otrogen? Tycker dessa människor är hemska.. 

Vad skönt att höra att du är tillsammans med någon nu som känns genuin! 

Jag håller med dig verkligen. Tycker det är så misstänksamt när en person försöker dölja saker. Det handlar ju om att de är rädda att bli påkomna. Min man har med sin telefon överallt. Den ligger under hans madrass när han sover, och han säger att det är en vanegrej. Jag kan ha min telefon helt synlig på bordet i vardagsrummet när jag går och duschar, för jag vet att jag inte har något att dölja.. 
  • Anonym (Knäpp)
    Anonym (Ella) skrev 2025-11-17 21:54:46 följande:
    Är nog bekräftelsebehov eller nått? Det konstiga är att dom väljer att stanna. Äta kakan och ha den kvar liksom. Förstår verkligen inte. Jag frågade mitt ex många gånger om hans otrohet men han lyckades ljuga mig lycklig (fast jag visste ändå). Man blir knäpp och tror på väldigt skeva lögner... 

Jag har också min mobil under madrassen faktsikt. Inte för att gömma nått utan för att jag vill veta vart den ligger, så det hade jag inte reflekterat över...
    Men du har många små obehagliga misstankar och de gnager... nekar han så kommer du ingenstans... är hemskt att gå och misstänka den man lever med. Han kanske inte är otrogen utan bara gillar uppmärksamheten från kvinnor ? Är väldigt vanligt har man ju sett. Under mina 3 år som singel va det mest gifta som stötte på mig och det va inte lite heller. Väldigt motbjudande bara för mig som levt med någon som var otrogen. Skulle aldrig nappa på nån sån. Sjukt osexigt 
    Det kan mycket väl vara bekräftelsebehov. Jag har märkt att han går med liksom bredare ben och sträcker på ryggen och sneglar mot attraktiva kvinnor när vi är ute. Ibland har han tom spanat in dem, och varit odiskret. Jag har bett honom sluta med det i min närvaro i alla fall, för jag tycker att det är pinsamt att min man går bredvid mig samtidigt som han spanar in andra kvinnor. Tycker det är så oattraktivt med sånt bekräftelsebehov..

Ja, individer som gör massa fuffens är också bra på att vända situationer och komma på massa lögner bara för att slippa undan att förklara sig. Det blir lite komiskt på ett sjukt sätt..

Brukar du ta med din mobil överallt hemma också? Han får typ panik när han inte hittat sin telefon hemma. Hans telefon kan inte ens ligga fritt i soffan mellan honom och mig, han måste antingen ha den i sitt knä eller på sin egna sida. Han har även skaffa en sån där privat skärm där man inte ser var han gör på telefonen om man sitter bredvid honom.

Håller med om att det är sjukt osexigt med människor som flörtar och är uppmärksamhetssökande när de är i relation. Det är så desperat och patetiskt. Var nöjd med det du har, eller gå vidare?
  • Anonym (Knäpp)
    Lynx123 skrev 2025-11-18 06:59:27 följande:

Jag hade inte litat på en person som beter sig så.

Om min partner dessutom hade sagt det där med att känna sig hotad för att hon är söt så hade han ganska snabbt blivit en ex-partner. Det hade inte handlat som svartsjuka utan om ett för mig oacceptabelt beteende. Skulle min partner vara aå respektlös hade jag inte velat vara med honom.

Nej men precis, och det är därför jag har slutat lota på honom. Det är liksom små lögner, som egentligen inte hade behövt vara lögner. Det är han som från början (han säger det fortfarande) sagt att man inte kan vara vän med det motsatta könet, att han är väldigt tydlig med gränser på jobbet med kvinnor. Vilket jag har tyckt varit udda. Så han har ju behövt ljuga om dessa saker sociala medier, sms till sina kompisar om att ragga på kvinnor, eller sätta på en milf på gymmet som raggar på honom etc, 

Jag har faktiskt sagt till honom att jag hade lämnat honom om vi inte hade haft barn tillsammans. Om jag inte beter på det sättet och det går emot mina principer, varför ska man finna sig i det? 

Sen detta med att han sa att jag kände mig hotad för att kvinnan han pratade med var söt, så blev jag extremt sårad. För mig indikerar det på att han menar att jag inte är tillräckligt attraktiv för att känna mig säker. Men han vänder på problemet ä, der handlar om beteendet inte om att kvinnan mittemot är söt. 
Svar på tråden Jag litar inte på min man längre