Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Babylåda i julklapp

BeeHappy skrev 2025-11-17 21:35:16 följande:

Vilken fin julklapp! Jag skulle tipsa om användbara saker så som kläder - bodys i vit bomull från t ex lindex/kappahl (vita kläder har färre kemikalier), små strumpor som går upp en bit (korta strumpor åker bara av). Generellt kläder som kan användas till vardags, jag fick massa söta kläder med onödiga knappar, rosetter som var i vägen, hängselbyxor som aldrig användes osv. Gulligt på kort men sen åkte de kläder på som bara var lättast att ta av och på. Alla gulliga gosedjur osv ligger bara i en låda, barn är inte intresserade av det. Inte för små kläder eller mycket kläder i samma storlek, de växer så snabbt i början och har kläderna max i några veckor. Ett blöjpaket med blöjor i storlek 1 (de första man har) är så otroligt gulligt för de är så små och något jag slulle lägga med i paketet. Jag har också älskat att fylla i "första boken om mig" som finns i olika versioner på typ Akademibokhandeln, och är en fin gåva. 

Stort lycka till! 

Att ditt barn inte var intresserad av "gulliga" gosedjur innebär inte att barn generellt inte är det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Daisy) skrev 2025-11-18 05:29:18 följande:
    Hon menade kanske att bebisen inte är intresserad av gosedjur... gissar jag.
    Men barnet blir ju äldre och då är sannolikheten för gillande av gosedjur stor.

Jag tror inte att jag känner till en enda unge som inte haft minst ett gosedjur som är "livsviktigt" för barnet!
    Det hon skrev och påstod var att barn inte var intresserade av sådant. 

Det som är verkligheten är att just HNNES barn inte var intresserad. 

Samma här, alla barn jag har känt har haft favorit gosedjur de fått vid födelsen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-18 11:28:53 följande:
    Vad menar du med att allt har gått bra? Det är väldigt ovanligt att barnet dör vid förlossningen i Sverige. 
    Och ändå förekommer det några gånger per år. Det förekommer också att barn föds extremt prematur och inge överlever. Eller att barn dör i magen. 

Just pga att det kan hända, även om det är ovanligt, bör man av hänsyn och respekt vänta tills man vet att allt har gått bra. 

Det är inte speciellt roligt att ha fått en massa baby-saker, kläder, blöjor, start-kit i present när man inte för ta med sig ett levande barn hem. 

Jag vet tyvärr vad jag talar om och hade aldrig blivit glad för att få star-kit etc före förlossning och före jag vet att allt gått bra. Pga det så har jag sluppit alls baby-showers, eftersom folk har visat respekt och hänsyn för vad jag tidigare har gått igenom. 

Intentionen är fin, men det kan bli helt fel. Mycket bättre att vänta tills efter förlossningen. 
  • Anonym (M)
    Vad menar du med att allt har gått bra? Det är väldigt ovanligt att barnet dör vid förlossningen i Sverige. 
    Ca 200 barn dör varje år i Sverige under första månaden. 
  • Anonym (M)
    Och ca 400-450 barn är dödfödda i Sverige per år. Men absolut, det är ovanligt men det händer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-18 15:56:34 följande:
    Jag tycker det är konstigt att resonera så. Om det skulle hända så är ju det minsta problemet att man har saker hemma. 
    Det är ju mer vanligt att något annat händer, dvs DS eller andra funktionsnedsättningar, för tidig födsel osv. Då är det ju kanon att ha saker hemma, eftersom man inte vill springa på stan och handla det första man gör när man kommer hem. 
    Det är jobbigt och tufft att komma hem från förlossning utan ett barn och de alla saker man fått. Lämna tillbaka barnvagn, bilstol etc. 

Om man nu föder förtidigt så finns det förmodligen både vänner och familj som kan ordna med de ba y-saker man kan tänkas behöva. Det är ett icke-problem. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-11-20 11:19:09 följande:

Jag tar för givet att TS känner sin syster och vet om det är lämpligt eller inte att ge bort en babylåda i julklapp. 

Det är inte säkert hon vet, även om hon känner sin syster. 
Svar på tråden Babylåda i julklapp