• Anonym (K)

Kallt inomhus (hyrd bostad)

Undrar om det är någon som kan ge råd . Nu när det har börjat bli kallare har vi fått lite för kallt inomhus också, ofta mellan 17-18 grader. Jag bor här med tre barn, yngsta är bara 10 månader gammal.

Vi hyr bostaden , ett radhus som är en äganderätt. Man betalar en avgift till samfälligheten för värme , vatten och sophämtning, det är alltså en fast avgift som ingår i vår hyra. Det är fjärrvärme. Elementen är varma så det är inte det som är problemet, vet inte varför det är kallt ändå.  Förut när en hantverkare var här och fixade med ventilationen sa han att man kunde ha den på lägsta nivån när det är kallt så det har vi nu (ställs in vid köksfläkten).

Han som vi hyr av har aldrig bott här så även om jag skulle kontakta honom skulle han nog inte veta vad man ska göra eller kunna göra så mycket, isåfall är det väl någon som har ansvar i samfälligheten som jag kanske skulle kontakta istället. 

Så jag undrar som sagt om någon kan ge råd.. Finns det något jag kan göra själv? Att stänga föndterventilerna är väl ingen br idé ? Då kan det ju bli fuktskador och mögel vad jag har förstått? Borde man köpa ett elektriskt element? Eller finns det något annat man kan göra?
    Kan ju såklart kontakta hyresvärden men om jag ska kontakta någon ger det nog mer att prata med någon från samfälligheten. Har bara bott i lägenhet förut och inte haft problem med temperaturen där (däremot massa andra problem mer vattenläckor och annat, därav flytten trots att vi hade en nyfödd då) så har inte så bra koll tyvärr. Flyttade hit på våren så det här blir första vintern här. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kallt inomhus (hyrd bostad)
  • Anonym (Em)

Vi har också fjärrvärme och den kan vara lite seg innan den kommer igång ordentligt när det blir kallare. Vi har golvvärme i hallen och i badrummen som vi höjer tillfälligt. Hade väntar och sett om värmen kommer igång. Stäng fönsterventilerna så länge.

• Anonym (råtta)

Elementen kan behöva luftas, sen kan värmen vara lite ojämn i början på vintern när man har fjärrvärme

• Anonym (K)
    Anonym (Em) skrev 2025-11-19 15:51:19 följande:

Vi har också fjärrvärme och den kan vara lite seg innan den kommer igång ordentligt när det blir kallare. Vi har golvvärme i hallen och i badrummen som vi höjer tillfälligt. Hade väntar och sett om värmen kommer igång. Stäng fönsterventilerna så länge.

Tack för svar :) 
    Ja det låter ju rimligt , funderade på om det kunde vara så att den inte riktigt hinner med när det blir kallt snabbt och blir bättre sen. 
    Vi har tyvärr ingen golvvärme.. Provade att ha fönsterventilerna i sovrummet stängda några timmar igår och det blev varmare då men vågade inte fortsätta ha det. Men vi kanske skulle kunna ha några av dom stängda iallafall ett tag? Det är iallafall inte fuktigt inne (har en mätare) så borde ju inte bli fuktskador eller mögel. 

• Anonym (K)
    Anonym (råtta) skrev 2025-11-19 15:56:07 följande:

Elementen kan behöva luftas, sen kan värmen vara lite ojämn i början på vintern när man har fjärrvärme

Tack för svar! Förhoppningsvis blir det kanske bättre snart då. Det finns elementskydd som sitter fast så det är svårt att komma åt , osäker på om man kan lufta elementen då? Men man kan känna igenom spjälorna att de är varma iallafal. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-11-19 16:02:36 följande:

Tack för svar :) 
    Ja det låter ju rimligt , funderade på om det kunde vara så att den inte riktigt hinner med när det blir kallt snabbt och blir bättre sen. 
    Vi har tyvärr ingen golvvärme.. Provade att ha fönsterventilerna i sovrummet stängda några timmar igår och det blev varmare då men vågade inte fortsätta ha det. Men vi kanske skulle kunna ha några av dom stängda iallafall ett tag? Det är iallafall inte fuktigt inne (har en mätare) så borde ju inte bli fuktskador eller mögel. 

Ja, ge det några dagar.

Är ingen expert på hus och fukt men börjar det inte kännas väldigt fuktigt inne så hade jag inte oroat mig för det.
  • Anonym (Sofia)

Är det sådana elementskydd som någon satt dit för att det ska vara snyggt? De hindrar nog värmen en del, så börja med att ta bort  dem!

• Anonym (Husägare)

Våga fråga grannen.
    Även om du bara hyr, prata med grannarna.
    På min gata är frågor m fjärrvärme och internet vanliga och vi hjälper varandra.

• Anonym (Tilda)

Är det bra luftcirkulation kring elementen?

Jag har kommit på att jag kan rikta en fläkt mot elementet, när jag tycker att det är lite för kallt. Då blir rummet fort betydligt varmare. Men fläkten drar ju el och för oväsen, så det är inget man vill ha igång för jämnan.

Svar på tråden Kallt inomhus (hyrd bostad)