• Skölden89

Städar du ofta?

Hur ofta städar du? En gång i veckan? Eller oftare? Vad gör du när du städar? Får du hjälp?

• Svar på tråden Städar du ofta?
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

Något slags "städ" sker dagligen.
    Är det inte dammsuga grus i hallen så är det plocka undan, dammtorka nån hylla.

Men jag skulle uppskatta det så här:

Dammsuga 4-5ggr vecka
    Moppa golv 1g månad
    Dammtorka hyllor lite sporadiskt vid behov 2ggr månad
    Dammtorka hyllor ÖVERALLT 1g halvår
    Städa badrum inkl allt varannan månad
    Städa badrum "light" alltså torka av spegel, spraya medel och torka rent handfat, badkar mm 1g vecka
    Toaletterna görs rent minst en gång per vecka samt självklart vid behov
    Dammtorka ovanpå hyllor i köket 1g kvartal ungefär
    Rengöra ugn 3-4 ggr per år

Plocka saker pågår ständigt. Även fast man lär barn att var sak har sin plats så kan det hänga kläder på en fåtölj i vardagsrummet eller man hittar en pusselbit mellan kuddarna i soffan. Så sånt plock gör den som har en stund över.

• Anonym (Nii)

Jag bor själv i en lgh. Dammsuger ca 5 dagar i veckan, dammar överallt och torkar av bord en gång i veckan, städar badrummet en gång i veckan, moppar golv en gång i månaden. Har det aldrig stökigt så behöver bara hålla rent. Köket blir ju varje dag.

• Anonym (mamma till 1)

Dammsuger och torkar golv en gång i veckan.
    Städar toaletten varje vecka. 

Gör i ordning köket varje kväll.

Fixar toan dagligen på olika sätt - torkar av spegeln, handfat, toalett. 

Borde städa mer, men orkar inte. 

• Anonym (Trött)

Jag är sjukpensionär och har svårt för stora insatser så jag städar lite varje dag efter ork. Roboten dammsuger varje dag och badrum, dammtorkning, renbäddning en gång i veckan. Brukar aldrig ha stökigt eller smutsigt utan håller efter lite hela tiden.

• Postman

Njae typ när det behövs lite. Blir inte varje vecka i alla fall. Beror lite också på hur mycket vi jobbar eller är upptagna av andra saker. 

• Corrie

Jag har ett gäng katter i min lägenhet så daglig sopning runt lådorna är minimum, plus vanlig avtorkning av köksstol osv. Varannan vecka gör jag en jobbig städning som tar några timmar då jag inte bara kör golv och dammar utan även kör in dammsugarslangen i alla möbler och lister, kör avpälsning av soffor mm. Den andra veckan kör jag bara synliga golvytor och dammar där det behövs. Badrum städas en gång i veckan, torkar av rör mm någon gång per år kanske. 

Punktstädning av köket där jag torkar av alla luckor mm sker med några månaders mellanrum, fönsterputs ca en gång/år. Stökigt blir det aldrig här eftersom alla saker har sin plats och jag lägger alltid tillbaka saker jag har tagit fram. Folk brukar tycka att det är städat här trots alla katter. Jag gör mitt bästa

• karolin35287

Så sällan det går ungefär.

• Anonym (Hej)

Jag städar en gång i månaden. Dammar, dammsugar och skurar. Jag håller efter med sopkvasten under månaden.

• Anonym (O)

Nästan aldrig. Köper städning en gång i månaden.

• Anonym (papp)

Städar lite mer omfattande nån gång i veckan. Då ingår dammsugning, rengöring av badrummen, undanplockning på lite mer allmän nivå.

Däremellan sker lite dagligen, undanplock, lite röjning på områden som gärna stökas till. Köket städas ju mer eller mindre hela tiden, flera måltider, disk som ska tömmas och fyllas i olika omgångar. 

Har inte småbarn längre, så det blir inte smutsigt på samma sätt som när barnen var små och drog in skit. Nu är det mer att det hamnar grejer på "fel" ytor, en skoldator på soffbordet, en sminkväska på hallgolvet, en gympaväska i badrummet, ett antal skålar i sonens rum, en hög ren tvätt i en soffa, ett allmänt pappershelvete på hallbyrån osv. Det plockas lite dagligen, och lite mer systematiskt nån gång i veckan. 

• Anonym (Jo)

När det behövs, ibland ofta och ibland mindre ofta.

• Anonym (Hmm)

Hade en bra rutin som jag tyvärr tappat. Varje lördag fm körde jag av hela huset med dammsugning och dammtorkning. Bad och toa skrubbades ink badkar fast det knappt används. Putsade speglar och dammade dörrfoder.
    Så skönt att ha allt rent inför helgen.
    Nu drar jag tyvärr på det ... förutom köket som jag vill ha rent efter varje lagad måltid.
    Det var bättre förr ......

Svar på tråden Städar du ofta?