• Kvittning

Barnkalas

Om du vill ha så lite jobb som möjligt, ordna på lekland
    Om du vill ha det så bra som möjligt ur ekonomisk synvinkel, hyr en idrottshall

Vi har både haft och gått på alla typer av kalas, lekland, badkalas, lasergame, hemma, 4H-gård, idrottshall. 

Alla har varit lika bra både som gäst och som födelsedagsbarn, men det är ju typ 20 gånger mer jobb att ordna sakerna själv än att hyra in sig hos en kalasfixande anläggning. 

För oss har det i första hand varit barnet som fått bestämma och om det inte haft något särskilt önskemål så har vår egen vardagsstressnivå fått styra. Har vi känt att vi har energi och tycker det skulle vara kul att baka, komma på lekar mm eller har vi känt att livet är rätt stressigt och det är skönt att få kalaset ordnat av någon annan?

• Kvittning
    Anonym (kolla) skrev 2025-11-25 10:46:47 följande:
    Man måste ju inte heller baka själv bara för att man har kalaset hemma eller i egen lokal. Köpt fika eller glass och pizza fungerar lika bra.

Oftast är barnen inte så intresserade av fikat ändå (bara de som inte får fika hemma), så man behöver inte vara så ambitiös med den biten. Köpt tårta eller glass med tillbehör, lite kex, chokladbollar eller liknande så är man i hamn. 

Lekar behöver man inte heller komma på, mer än att välja lekar man redan vet eller kan kolla på nån sida med förslag.
    Nej visst, man behöver inte baka själv men eftersom att jag gillar att baka och är bra på det så är det för mig en naturlig del i ett hemmakalas.

Men även om man köper fika så är det väldigt stor skillnad på att ordna ett kalas själv med planera, städa mm jämfört med att bara behöva dyka upp på utsatt tid och någon annan som fixar allt.

Uppfattade som att ts fråga inte utgick utifrån budget utan var relaterad till om själva kalasen i sig kändes bra, men alla svar är fokuserade på kostnadsaspekten. Och att det kan vara bra att faktiskt svara på frågan hur de kalasen upplevs, och mina barn har både som gäster och kalasvärdar gillat hemmakalas, idrottshallskalas och leklandskalas precis lika mycket. 
Svar på tråden Barnkalas