• Anonym (-)

Barnkalas

Anonym (Mamma) skrev 2025-11-24 12:00:51 följande:
    Barnkalas

Hej! Sonen fyller 7 år i december och han vill verkligen ha ett kalas för sina klasskompisar. vi har alltid bott trångt och han har aldrig efterfrågat kalas tidigare. Vi bor tyvärr fortfarande för trångt för att ha 18 st 7-åringar hemma hos oss och undrar om ni har några förlag på ställen att vara på?
    Har funderat på Leos Lekland då de har olika paket med mat/dryck/efterrätt men är lite rädd att det ska bli för opersonligt. 

Hur har ni andra som bor trångt gjort? Sonen själv har inga förslag på vad han vill förutom att han vill att alla ska komma, godispåse typ. Hur hade ni gjort?

Min dotter fyller år i januari och i har också bott trångt. Nu bjöd hon inte 18 personer till sitt kalas men tänker att det borde gå att lösa ändå.

Vi har för det mesta haft utekalas. Gjort en bana med utmaningar i skogen där de fått tävla i lag. Typ lösa kluriga men lättorganiserade uppgifter som att hela laget ska stå på att antal tidningar och sen ska de flyttas till en annan ruta utan att någon kliver utanför, vilket lag får sammanlagt bäst tid nedför pulkabacken osv.

Sen har vi grillat korv och druckit varm choklad.
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 13:38:45 följande:

Att hyra gympasal låter som en utmärkt idè.

Utekalas i december uppskattas nog inte av alla. 
    Kommer bara barnen låter inte heller säkert med 18 barn i skogen med få vuxna när det blir mörkt.

Gympasal är ett utmärkt alternativ men jag tycker det är tråkigt att du ser såna problem med ett utekalas. 

Nu har vi inte varit 18 st, men runt 12-13 på oftast tre vuxna och det har gått utmärkt. Vi har ju inte direkt gått mitt ut i urskogen och släppt dem fria mitt i natten. En vuxen har gått med varje lag för att förklara reglerna på varje station och barnen har tyckt det har varit spännande att följa ljuslyktor. Mitt på dagen är det ju inte kolsvart heller.

Alla gör som de tycker såklart, men jag tycker att du skapar ett problem som inte finns.

Min erfarenhet är att den gången vi hyrde gympasal var det fler som gjorde illa sig eftersom barn är mycket kreativa med den typen av möjligheter. Det klättrades, sprangs och lektes hårdare där än ute, så det var mer vaktande där. Men roligt hade de :)
  • Anonym (-)
    Anonym (H) skrev 2025-11-25 15:41:17 följande:
    Själv tycker jag att det är tråkigt att du anser att andras åsikter är tråkiga om de inte heller med dig eller man " skapar problem som inte finns " om man har andra erfarenheter gällande utekalas.

TS undrade vad vi tycker , då är det rimligt att inte endast dina erfarenheter får postas ute allas utan alla andras.
    Absolut får man tycka olika, alla gillar inte att vara ute. Det jag vänder mig emot är att du säger att det inte är säkert, vilket inte stämmer. Det tycker jag är att skapa ett problem som inte finns. Däremot håller jag med om att utekalas såklart inte är för alla, precis som Leos inte är det, eller hyra en gympasal.
Svar på tråden Barnkalas