• Svar på tråden Nya Saltkråkan.
  • Aniiee

Tänkte se det första avsnittet och recensera det här, precis som jag gjorde med nya Ronja.

Jag såg de första 3-5 minutrarna, men kom av mig, och sen har det inte blivit. That's a me problem.

Tänkte också göra en direkt-jämförelse, avsnitt 1 vs avsnitt 1.

Det enda jag minns just nu är att samtalet mellan Pelle, Stina och Stinas sällskap låter väldigt styltigt och ganska 60-tal, haha.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Mayjel

Inte sett nyinspelningen. Såg dock remaken av Ronja Rövardotter och fann den undermålig och högst överflödig, i jämförelse med originalet. Gissar att samma bedömning hade gjorts om jag även gav denna nya serie en chans.

• Teresse7

Jag var väldigt kritisk innan men den är väldigt bra gjord. Såg den ihop med min son och han älskade den. 

Har löst att den fått både ris och ros men jag tycker det är bra att Astrids berättelser följer med i tiden. 

• Anonym (Ok)

Helt okej men föredrar den första versionen.

• Anonym (Mmm)

Helt OK, tycker jag.

Roligt att Astrid Lindgrens alster fortfarande håller med lite modernisering. 

• Aniiee
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-25 15:30:55 följande:

Helt OK, tycker jag.

Roligt att Astrid Lindgrens alster fortfarande håller med lite modernisering. 

Modernisering, som går raka vägen emot Astrid Lindgrens egna filosofi, btw. Det hon ville göra, med de flesta av sina alster inklusive Saltkråkan, var att skildra ett svinnande Sverige och lära barnen hur det var "när din farfar var liten". 
  • Anonym (L)

Inte så illa som jag befarade. Tycker den var helt ok. Håller med om att nyinspelade Ronja var rent usel.

• Anonym (Linda)
    Aniiee skrev 2025-11-25 17:28:34 följande:
    Modernisering, som går raka vägen emot Astrid Lindgrens egna filosofi, btw. Det hon ville göra, med de flesta av sina alster inklusive Saltkråkan, var att skildra ett svinnande Sverige och lära barnen hur det var "när din farfar var liten". 
    Det va nog knappast tanken när de spelade in saltkråkan på 60-talet, att lära barnen hur det va när farfar va liten ??? 
  • Anonym (Mmm)
    Aniiee skrev 2025-11-25 17:28:34 följande:

Fast det stämmer ju inte. Den spelades väl in på 60-talet och då borde ju farfar varit liten på 10-20 talet. 

Så du har fel. 

• Aniiee
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-26 09:29:15 följande:

Fast det stämmer ju inte. Den spelades väl in på 60-talet och då borde ju farfar varit liten på 10-20 talet. 

Så du har fel. 

Nu var ju dry en allmän grej i hennes böcker som hon själv uttalade som ett talesätt , men du vet, historien börjarr inte på 60-talet. Vi har existerat och räknat tid en bra bit längre än så.

När Saltkråkan kom ansågs den omodern. Det finns inget uttalat från Astrid exakt när den ska utspela sig, men den ska faktiskt inte skildra ett "nutid" för 1964, utan en "dåtid", även om det inte går hela vägen till 1900-kallt. 
Svar på tråden Nya Saltkråkan.