• Svar på tråden Nya Saltkråkan.
  • Anonym (Mmm)
    Aniiee skrev 2025-11-26 11:12:29 följande:
    Nu var ju dry en allmän grej i hennes böcker som hon själv uttalade som ett talesätt , men du vet, historien börjarr inte på 60-talet. Vi har existerat och räknat tid en bra bit längre än så.

När Saltkråkan kom ansågs den omodern. Det finns inget uttalat från Astrid exakt när den ska utspela sig, men den ska faktiskt inte skildra ett "nutid" för 1964, utan en "dåtid", även om det inte går hela vägen till 1900-kallt. 
    Den utspelar sig i nutid (dvs 60-talet). Absolut inte på farfars tid som du skrev.
  • Anonym (Linda)
    Aniiee skrev 2025-11-26 11:12:29 följande:
    Nu var ju dry en allmän grej i hennes böcker som hon själv uttalade som ett talesätt , men du vet, historien börjarr inte på 60-talet. Vi har existerat och räknat tid en bra bit längre än så.

När Saltkråkan kom ansågs den omodern. Det finns inget uttalat från Astrid exakt när den ska utspela sig, men den ska faktiskt inte skildra ett "nutid" för 1964, utan en "dåtid", även om det inte går hela vägen till 1900-kallt. 
    Den utspelar sig absolut i nutid under 60 talet...
    Hur kan man missuppfatta det? 
  • Aniiee
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-26 11:20:35 följande:
    Den utspelar sig i nutid (dvs 60-talet). Absolut inte på farfars tid som du skrev.
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-26 11:43:50 följande:

Vill ni argumentera så gör det med Astrid. Det var hon som sa att Saltkråkan inte utspelar sig i nutid. 

Sen att ni missuppfattar det jag skrev innan, att ni fastat på "farfar" när det är något som Astrid sa allmänt för att illustrera vad hon skriver om, kan jag inte heller hjälpa.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Mmm)
    Aniiee skrev 2025-11-26 12:21:01 följande:

Vill ni argumentera så gör det med Astrid. Det var hon som sa att Saltkråkan inte utspelar sig i nutid. 

Sen att ni missuppfattar det jag skrev innan, att ni fastat på "farfar" när det är något som Astrid sa allmänt för att illustrera vad hon skriver om, kan jag inte heller hjälpa.
     Att hon tänkt att den skulle utspela sig tidigare är en sak, men de som gjorde filmen gjorde den i nutid, oavsett vad Astrid sade.
  • Anonym (Platt)

De har lyckats få till det med musiken och stämningen, men karaktärerna känns rätt mycket plattare än i originalversionen.

• Anonym (Linda)
    Aniiee skrev 2025-11-26 12:21:01 följande:

Astrid går ju inte att argumentera med eftersom hln gått ur tiden. 

Vart finner du att hon uttalat sig om att saltkråkan skulle utspela sig på en annan tid än 60-talet? 

Emil och Madicken kanske är det du tänker på, då är jag med helt. Men inte saltkråkan. 
  • Postman

Jag är ju uppvuxen med originalet Saltkråkan så det kändes väldigt, väldigt märkligt med karaktärer som är färgade, det stämde inte alls. Kanske funkar bättre för de som aldrig har sett originalet.  

• Anonym (Ok)
    Anonym (Platt) skrev 2025-11-26 13:01:30 följande:

De har lyckats få till det med musiken och stämningen, men karaktärerna känns rätt mycket plattare än i originalversionen.

Också min upplevelse.
  • Anonym (Platt)
    Postman skrev 2025-11-26 14:56:22 följande:

Jag är ju uppvuxen med originalet Saltkråkan så det kändes väldigt, väldigt märkligt med karaktärer som är färgade, det stämde inte alls. Kanske funkar bättre för de som aldrig har sett originalet.  

Har du problem med människor med annan hudfärg generellt?
  • Anonym (Lo)
    Postman skrev 2025-11-26 14:56:22 följande:

Ja, väldigt tråkiga karaktärer som var med. Fel typ av skådespelare som var med. Spelar ingen roll att fotot är bra då. 

Astrid Lindgren brukade alltid ha med färgstarka skådespelare och karaktärer. 
Svar på tråden Nya Saltkråkan.