Dottern vill inte ses
Min dotter slutade bo växelvis när hon var 16, och vår kontakt blev gradvis sämre. Nu är hon 41 och ghostar mig helt sen ett par år. Hon svarar inte i telefon, inte på sms eller mejl. Hon har inte förklarat varför. Det enda jag kan se är att jag har varit för lite närvarande under hennes tonårstid, eller efter skilsmässan när hon var 12.
Även jag har gått i terapi nu under hösten, i familjerådgivningen. Min slutsats är att jag bara kan höra av mig lite då och då till henne, visa att jag älskar henne och respekterar hennes beslut. Och hoppas att hon någon gång ändrar sin inställning.
Jag tänker på henne varje dag, ältar det på nätterna ibland, saknar henne vansinnigt. Men jag kan inte göra mer än det jag försökt. Jag får hantera henne som man hanterar sorg. Sörja blandat med att tänka på annat, som min son som jag har bra relation till.
Mitt råd till TS är att försöka hantera sorgen, visa henne att du älskar henne, men stalka henne inte. Man har ingen universell rätt till sina barn. Tyvärr.
PS. Låt mig slippa taskiga påhopp, snälla.