Spekulationstråd: Om män inte fanns..
Från den undersökningen, som jag gissar var ganska vinklad, kan man väl dra slutsatsen att ingen av de som intervjuades vill leva i en värld med endast män.
En liknande undersökning jag såg var mellan heterosexuella kvinnor och män, samt homosexuella kvinnor och män, där de blev frågade om de skulle kunna tänka sig vara kompis med en heterosexuell man/kvinna, en bög eller en lesbisk. Nästan alla heterosexuella kvinnor svarade ja till alla, men flera var tveksamma till att vara vän med heterosexuella män eftersom de förutsatte att en dessa män skulle förvänta sig sex om man "bjöd in" till vänskap.
Nästan alla de homosexuella männen var positiva till alla men vissa var tveksamma till vänskap med heterosexuella män pga machoattityden som ofta fanns i grabbgäng, detsamma gällde lesbiska.
Heterosexuella män sa nästan bara ja till att vara kompis med andra heterosexuella män för de kunde inte tänka sig hur vänskapen med en tjej, en bög eller en lesbisk skulle gå till, även om de gärna haft fler vänner och inte hade något emot vänner av annat kön eller sexualitet i sig.
De heterosexuella männen upplevde sig själva som mest ensamma av alla som intervjuades.
Nu vet jag att denna undersökning inte alls representerar hela befolkningen men den visar ändå något intressant om varför det verkar finnas en "male loneliness epedemic", när så många män verkar ha svårt att skapa vanskap.