• Anonym (mamma)

Socanmälan pga hög frånvaro

Hej,
    vårt barn har mått dåligt under ganska lång tid, och det här kommer bli en roman, så
    TLDR: vad kan soc hjälpa till med när skolan anmäler för hög frånvaro?

Hon har ADHD och har fungerat för "bra" i mellanstadiet för att få hjälp och anpassningar hon egentligen behövt. Hon slutade 6:an med bra betyg (endast ett E, flest A och B) och det tog mycket av henne. Lägg därtill att hon är känslig för bråk, och även om hon inte varit utsatt har hon tyckt det varit jobbigt med drama i kompisgruppen.

När hon nu började högstadiet tog det helt stopp. Nya lokaler, nya lärare, fler ämnen på en gång, en helt ny klass med bara en kompis hon känner sen innan, allt var överväldigande.

En kväll i september stack hon ut på kvällen och försökte allvarligt skada sig själv och vi hamnade på BUP, och där står vi fortfarande i kö för att få hjälp som inte bara innebär medicinering utan annat stöd.

Hon är tidigt utredd för ADHD och välfungerande, och vi har tidigare gått hos psykolog som remitterade till BUP (innan den här självskadeincidenten). I augusti träffade vi en kurator på BUP och dottern gjorde skattningar i timtal, och det pratades om att framöver få träffa en arbetsterapeut för att få hjälp att identifiera vad som utlöser stress och ångest och jobba på strategier för att hantera det. När vi hamnade på akutmottagningen i september tittade läkaren på skattningarna, konstaterade att hon låg skyhögt på nedstämdhet, och de undrade om vi funderat på om hon kunde vara deprimerad? Nytt besök dagen efter, ny skattning och nu med diagnosen medelsvår depression.

Skolan har varit toppen och hon försöker gå så mycket hon orkar, är aktiv på lektionerna men gör inte alla läxor och prov, men det finns en plan framåt, och vi hoppas att hon snart får komma på samtalsstöd på BUP.

Frånvaron har nu lett till att skolan, i enlighet med uppsatta rutiner, gör en anmälan till soc. Skolsköterskan berättade att hon kommer skriva att dottern är under åtgärd hos BUP, och att vi föräldrar är närvarande och stöttande, och söker och tar emot hjälp.

Jag har aldrig haft med soc att göra, och undrar nu vad det är de kommer att göra med den här anmälan? Vad händer, och har de mer hjälp att erbjuda? Skolsköterskan nämnde att det kanske fanns stöttning för oss föräldrar, men vad är det isf? (Vi ska få gå en föräldrakurs på BUP med inriktning depression/ångest i januari.)

Tack för er tid!

• Svar på tråden Socanmälan pga hög frånvaro
  • Anonym (Mamma2)

Har tyvärr inte tid att skriva så långt. Men för oss ledde kontakten med soc till fler insatser från skolan. Soc var med på mötena med rektorn och tryckte på. Hon fick mer stöd från mentorn, specialpedagog samt resurs.

• Anonym (mamma)

Tack försvar!
    Skolan här har varit jättebra, och jag upplever att det var skolsköterskans påstötning att skolan inte fungerade som flyttade fram oss i kön för samtalsstöd, så det är vi väldigt tacksamma för. Där ser jag inte att vi har behov av socinsatser.

• Anonym (mamma)

Puffar tråden lite!

• EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2025-11-26 09:25:05 följande:

Tack försvar!
    Skolan här har varit jättebra, och jag upplever att det var skolsköterskans påstötning att skolan inte fungerade som flyttade fram oss i kön för samtalsstöd, så det är vi väldigt tacksamma för. Där ser jag inte att vi har behov av socinsatser.

Om skolan redan har bra åtgärder, det finns en fungerande plan för din dotter, skolan vidtagit åtgärder med anpassningar etc, och att ni är hos BUP innebär att Soc inte kan hjälpa och utred ingen (om den ens startas) blir nedlagt. Skolan anmäler pga rutinen att de ska anmäla vid mycket frånvaro. 

Sedan personligen känna att i eran fall borde de låtit bli att anmäla. 
Svar på tråden Socanmälan pga hög frånvaro