• SolrosenH

Över kontrollerade mamma

Hej!
    Jag och min man söker nu stöd och tips och råd 

Hoppas någon känner igen sig. 

Vi bor i Stockholm och min mans två barn bor i Örebro med deras mamma.
    Hon är extremt kontrollerande och har ett psykiskt icke stabilt beteende. 
    Vilket vi fått ökad oro kring och även lämnat in orosanmälan för. 
    Och pratat med olika myndigheter. 
    Myndigheterna gör ingenting. 
    Vi har försökt ta hjälp av familjerätten för att få till umgänge, men mamman vill bara låta honom eller oss träffa barnen på hennes villkor. Hon sätter sig på tvären hur mycket som helst och låter oss endast vara med barnen i Örebro. 

Det jobbigaste är att allt måste gå på hennes villkor vilket är extremt påfrestande. 

• Svar på tråden Över kontrollerade mamma
  • Anonym (konst)
    SolrosenH skrev 2025-11-26 15:00:17 följande:
    Över kontrollerade mamma

Hej!
    Jag och min man söker nu stöd och tips och råd 

Hoppas någon känner igen sig. 

Vi bor i Stockholm och min mans två barn bor i Örebro med deras mamma.
    Hon är extremt kontrollerande och har ett psykiskt icke stabilt beteende. 
    Vilket vi fått ökad oro kring och även lämnat in orosanmälan för. 
    Och pratat med olika myndigheter. 
    Myndigheterna gör ingenting. 
    Vi har försökt ta hjälp av familjerätten för att få till umgänge, men mamman vill bara låta honom eller oss träffa barnen på hennes villkor. Hon sätter sig på tvären hur mycket som helst och låter oss endast vara med barnen i Örebro. 

Det jobbigaste är att allt måste gå på hennes villkor vilket är extremt påfrestande. 

Hur kan familjerätten och socialtjänsten låta det fortgå att barnen inte har umgänge med sin ena förälder? Det brukar ju vara nummer ett för alla myndigheter, till och med förälder som är olämplig får umgänge med sina barn. 

Och hur kan socialtjänsten tillåta att barnen bor med en kontrollerande och psykiskt instabil person? På vilket sätt drabbar det barnen och hur tar pappan ärendet vidare?

Är det verkligen så att det jobbigaste är att allt måste på på mammans villkor? Inte oro för barnen och hur de har det, samt relationen mellan barnen och deras pappa?
  • Tow2Mater

Har pappan försökt komma överens med mamman i Familjerätten utan resultat, är nästa steg att skaffa ett bra juridiskt ombud och ta det i Tingsrätten gällande umgänge, vårdnad, etc. Där kommer det utdömas.

• SolrosenH

Det är så jobbigt att inte veta hur barnen har det där. 
    Hon låter honom inte ens prata med dem i telefon.

Socialen åker inte ens dit. Vi har anmält henne, orosanmälan, sju ggr på ett år.

Vi har kontaktat juridisk ombud 

• Anonym (Abc)

Är det medvetet att outa er på det här sättet? 

Det lär ju inte finnas hur många familjer som helst som är splittrade mellan Sthlm och Örebro.

Jag gissar att pappan träffade dig och drog till Sthlm och nu vill ha dit barnen. 

• Anonym (W)
    SolrosenH skrev 2025-11-26 16:46:51 följande:

Det är så jobbigt att inte veta hur barnen har det där. 
    Hon låter honom inte ens prata med dem i telefon.

Socialen åker inte ens dit. Vi har anmält henne, orosanmälan, sju ggr på ett år.

Vi har kontaktat juridisk ombud 

Vad har ni anmält henne för när ni inte vet hur barnen har det där?

Varför kan ni inte åka till Örebro och hälsa på barnen? Hur gamla är barnen? 

Varför vill familjerätten inte ta upp ärendet när din man söker enskild vårdnad? 
Svar på tråden Över kontrollerade mamma