• Anonym (Förvirrad)

Kär i en person

Jag går en förberedande utbildning via arbetsförmedlingen. Jag har fått ett intresse för en person som går med mig i samma grupp. Jag är inte den personen som får intresse för någon i första taget. 
    Vi har iallafall småpratat en del. Personen är lugn och lika så jag. Vi småpratar med varandra korta stunder men äe båda två ganska tysta i den stora gruppen. 

Jag har nu fått kännedom nu om att personen har diagnosen lindrig IF. 
    Detta är inget som är märkart. Personen bor ensam men förmodligen med stöd. Personen har en kontaktperson och kontakt med habiliteringen. 
    Jag vill inte göra fel på något sätt. Jag känner att personen är en superfin människa. Jag har förstått att lindrig IF inte är detsamma som NPF-diagnoser även om man kan ha båda delar. Jag vill inte hamna i en sits som blir fel. Samtidigt så förtjänar varje människa att hitta sin männisna. 
    MVH

• Svar på tråden Kär i en person
  • Anonym (qwerty)

Lindrig IF kan betyda lite vadsomhelst.
    Är du kär så bjud ut personen.

• Anonym (J)

Du beskriver mycket en ensam kille som ibland skriver här.  Han är ensam och letar.  Ta chansen.  Han skulle uppskatta det. 

• fornminne
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-27 11:32:10 följande:

Vad är IF?

Intellektuell funktionsnedsättning.
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-11-26 19:37:08 följande:
    Kär i en person

Jag går en förberedande utbildning via arbetsförmedlingen. Jag har fått ett intresse för en person som går med mig i samma grupp. Jag är inte den personen som får intresse för någon i första taget. 
    Vi har iallafall småpratat en del. Personen är lugn och lika så jag. Vi småpratar med varandra korta stunder men äe båda två ganska tysta i den stora gruppen. 

Jag har nu fått kännedom nu om att personen har diagnosen lindrig IF. 
    Detta är inget som är märkart. Personen bor ensam men förmodligen med stöd. Personen har en kontaktperson och kontakt med habiliteringen. 
    Jag vill inte göra fel på något sätt. Jag känner att personen är en superfin människa. Jag har förstått att lindrig IF inte är detsamma som NPF-diagnoser även om man kan ha båda delar. Jag vill inte hamna i en sits som blir fel. Samtidigt så förtjänar varje människa att hitta sin männisna. 
    MVH

Om personen har en lindrig IF så kan personen lösa nya problem på en normal 8-11-årigt barns nivå. 

De kan mer om hur det fungerar i samhället och klarar mer vardagssysslor, för de har levt längre än ett barn i den åldern. Men de är begränsade i sitt intellekt. 

Men de kan ha en fin personlighet, gå att lita på och de kan fästa sig vid andra människor precis som vem som helst. Mem de kan också ha en mindre fin personlighet, precis som vem som helst annan människa. 

De blir lättare lurade när det gäller ekonomi. Kan klara ett enkelt praktiskt rutinjobb för det mesta.

Alltså kan de vara jättebra kompisar. Kan ha svårt att få ett vanligt jobb för att de har betyg från särskolan.
    Sedan får du fundera på vad du vill ha från en partner. Värme och vänlighet kan du få från någon med lindrig IF.
  • Anonym (20)

Var ihop med en person som hade lindrig ur och autism i ett halvår när vi båda gick på gymnasiet. Jag själv har inte if. Vi brukade mest ha samtal om enkla vardagliga saker och personen kanske tänkte konstigt i vissa sammanhang. Men det som var Mer problem var personens autism. Den klantade sig socialt bland andra och man fick inte kritisera den för då skulle jag också höra något jag var dålig på.  Men nu några år efter studenten lever personen ett rätt  normalt liv praktiskt. Den har tagit körkort, bor ensam, jobbat timmar på ett vanligt jobb och läser upp ämnen på komvux då den gick särskola. Tror man kan leva hyfsat normalt med bara if. Vet du om den du gillar har autism med eller bara if?

• Anonym (Kompis)

Ja, ligger du högt inom IF när det gäller begåvning och inte har autism,  och får ett jobb, så kan ditt liv se ut som andras. 

• Anonym (Kompis)

Du kan ha ett bra liv om du har autiam också, men de sociala relationerna ser lite annorlunda ut. 

Svar på tråden Kär i en person