• Anonym (M)

Släkting som beter sig helt galet

Jag vill inte lämna ut för många detaljer men jag hoppas att ni förstår ändå. 

Min släkting och jag måste genomföra en viktig uppgift så att ta en paus eller bryta kontakten är inte aktuellt just nu. 

Till en början var hon rätt trevlig även om hon lätt blir irriterad. Vi befinner oss båda i en svår situation så jag har förståelse för att hon blir stressad och sur ibland. 

Men ju längre tiden går desto mer aggressiv blir hon och startar bråk med andra släktingar. 

Jag har verkligen ansträngt mig för att vara tillmötesgående, lugn och inte nappa när jag märker att hon vill bråka. Jag försöker bara vara neutral och trevlig. 

Men nu har det gått helt överstyr. Hon hugger på helt vanliga frågor och skäller ut mig efter noter och kommer med personangrepp. 

Häromdagen skällde hon på mig i telefon och när vi la på så kom tårarna när jag stod inne på ICA. Jag har nerverna utanpå eftersom det är en svår situation för mig med och jag orkar inte få utskällningar för ingenting. 

Jag tror att hon förstår innerst inne att hon beter sig galet för direkt efter skickade hon skämtklipp och messade som om ingenting hade hänt. 

Jag börjar nästan bli orolig för henne. Den här aggressiviteten är inte normal. Vi är inte så gamla att det kan vara demens men något är fel. 

Jag vet att hon är stressad och mår dåligt psykiskt och jag frågor om hur hon mår och uppmuntrar henne att söka hjälp för sitt mående. 

Samtidigt mår jag dåligt själv och blir ledsen av hennes attacker och fräsande mot mig. Hon häver ut sig allt möjligt om mig som helt enkelt inte är sant. 

Det är uppenbart att hon vill bråka och hon blir nästan mer provocerad av att jag är lugn.

Jag har verkligen inte varit otrevlig eller gjort något av det hon anklagar mig för. Det känns nästan som om hon gasligthar mig, 

Jah vet inte vad jag vill med inlägget. Kanske mest ventilera och kanske få några råd om hur jag ska ta mig igenom den här situationen som tack och lov är tidsbegränsad. 

Jag har sagt ifrån om att hon är otrevlig och bett henne lugna sig men då får jag en harang om att jag är precis likadan men det är jag verkligen inte, 

Vad gör man för att orka? 

• Svar på tråden Släkting som beter sig helt galet
  • Anonym (Kiro)

Har din släkting någon annan närstående (partner, nära vän etc) som du kan prata med och stämma av om din släkting helt håller på att tappa fotfästet? Jag tänker att någon behöver hjälpa din släkting i så fall. 

Kan ni ta in en tredje person för att hjälpa er med det som måste göras? Bara närvaron av en ytterligare person kan lugna rätt ofta. 

• Earlgrey

Hej, försök hitta någon att prata med.
    Och bestäm gränser. Hur dåligt din släkting än mår så ska det inte gå ut över dig. Hon ska inte psykiskt misshandla dig och komma med personangrepp och sen när du är så ledsen att du nästan börjar gråta skickar hon skämt bilder som om ingenting hänt. Det är psykisk misshandel. Och kan nog klassas som gaslighting att hon låtsas som inget hänt och du använder det begreppet och det är en form av psykisk misshande.. Du har gjort vad du har kunnat o behållt lugnet. Nu hoppar hon på dig ändå. Du har rätt o försvara dig, men ge inte igen med samma mynt. Tänker att ibland behöver man säga ifrån till folk. 
    Förstår att du inte vill lämna ut fler detaljer men hur mycket kontakt behöver ni ha. Kanske inte behöver svara i telefonen så ofta. Förstår om personen kräver det. Det finns ingen anledning att hon ska komma med personangrepp. 
    Kansvke kan säga att om du har den tonen emot mig så avslutar jag samtalet. Jag accepterar inte det. 
    Hon uttnyttjar att ni behöver samarbeta och passar på. Hon får ta ansvar för sitt mående och du för ditt. Hon förstör ditt mående som hon beter sig.
    Ta hjälp av någon klok vän. Prata med en diakon i kyrkan dom kan hjälpa dig...
    Så här kan du inte ha det, du förtjänar att ha det bättre i din tuffa sits. Fundera på vilka gränser du behöver sätta och vad du kan göra för att må bra....o hämta energi. Naturen kan hjälpa.
    Se på den här människan som en fjant, hennes ord är inte värda ett skit.....ta henne inte på allvar, försvarade dig inte emot anklagelser och säg till dig själv Tack gode Gud att jag inte beter mig som henne.... Umgås med vänner som lyfter dig ... träffa din släkting på schema lagda tider om det går...och håll det så kort som möjligt....
    Lycka till!! <3

• Anonym (Släkt)

Tråkig situation. Kan du ta stöd av någon ytterligare person så att du inte behöver vara själv med henne? 

Annars är det kanske grey rock som gäller, inte reagera och vara så neutral som möjligt tills ni är klara med uppgiften.

På din beskrivning låter det som problem som hon haft länge, kanske personlighetsstörning, psykisk diagnos eller något liknande finns i botten. Någon som känt henne sen barn kanske förstår hennes problem bättre?

Svar på tråden Släkting som beter sig helt galet