Anonym (Mamma) skrev 2025-11-28 11:33:28 följande:
Hon är 13 år. Har alltid haft livlig fantasi men bara ljugit på ett sätt som anklagar andra i 1-2år.
Det gäller allt möjligt, från stort till smått. Hon kan säga att det inte är hon som har bakat när man ber henne plocka undan, att jag lovat att köpa något eller att hon inte har pratat med sin syster fastän jag hörde att hon gjorde det. Så fokus på att slippa ansvar eller att få saker.
Inga symtom på npf vad vi vet.
Det låter som min yngsta bonusdotter. Hon har dock lite värre grejer också, hon stjäl saker från sina familjemedlemmar (smink, hudkrämer, godis osv) och ljuger om det fast man hittat saker på hennes rum eller bara hon varit hemma. Annars ljuger hon också om samma saker som din dotter gör.
Hon har dock fått diagnosen ODD och väntar på en ADHD-utredning.
Det är väldigt frustrerande och skapar många diskussioner, och precis som din dotter så verkar det som att hon nästan lever i en parallell verklighet där det hon säger är sant. Jag har inga bra tips åt dig, men du är inte ensam. Vår tjej är också 13 och det har eskalerat de senaste två åren. Innan var det mer "vanlig" manipulation, typ "du sa att jag skulle få göra det där", lite som en chansning för att se om man kunde få sin vilja igenom.