Min dotter ljuger
Min 13 åring drar en del lögner också.
Jag har kanske mer sett det mot kompisar iofs. Ett exempel var att hon skrev till några att hon blev bänkkompis med en av de hon verkligen avskyr i klassen. Jag vet att detta inte är sant då läraren inte kommer placera dem bredvid varandra. Men jag tror det var för sympati.
Andra gånger har hon skrivit (ja, jag läser mina barns konversationer emellanåt) att jag har sagt sitt eller så eller gjort si eller så. Då har jag faktiskt sagt till att jag sett det och inte är okej med att hon ljuger om/med mig.
Vi har alltid sagt att en vit lögn kan vara okej, men om man blandar in fler så kolla med dem.
Tänker att ju oftare man kan punktera saker desto mer lär de sig att inte ljuga för oss hemma. Det har funkat med äldre syskon.
Blir det för mycket kan man boka tid med skolans kurator. Hen har nog haft ett antal 13-åringar som slirat på sanningen.
Jag förstår det ibland för de är i ett mittemellanrike. En del kompisar är typ vuxna och har pojkvän, andra kompisar leker mycket fortfarande. Det är kaos i huvudet helt enkelt. Uppmuntra lek och sanning. Vuxna blir de än då allt för snart.