Inlägg från: Anonym (Sjukpensionär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjukpensionär)

Rädd att förlora min sjukersättning

Läser dagligen om människor som blir nekade ersättning från försäkringskassan trots läkarintyg. 

Håller sjukförsäkringen på att försvinna?

Jag är helt beroende av min sjukersättning (pension) livet ut och blir så orolig.

• Svar på tråden Rädd att förlora min sjukersättning
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Sjukpenning nästa?) skrev 2025-12-04 03:26:26 följande:

Jag har varit sjukskriven i 15 år. Lever på försörjningsstöd.
    Ingen bättring, snarare mer fysisk försämring. 

När tror ni som redan har sjukersättning att det kan vara dags att söka om det? Ska det gå viss tid? 
    Minskar chansen att få det om man söker "för tidigt" eller flera gånger?

Det är inte tiden som är det viktiga utan att kunna visa att du provat den behandling och rehab som finns. Att du inte är arbetsför i ett annat yrke eller kan bli bättre av medicinbyte osv. 

Väntar man länge så blir ersättningen ofta lägre eftersom den baseras på vad man fått in på kontot.
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (tror inte) skrev 2025-12-03 13:26:23 följande:

Så länge din situation inte förändras, så troligen inte. Det är mycket svårare att ta bort något, dvs redan godkända sjukersättningar, än det är att låta bli att ge något, dvs neka nya att få sjukeresättning.

Så länge vi inte röstar fram något samhällsstörtande parti så kan du nog vara lugn, och jag också.

Fjäril kär skrev 2025-12-03 14:02:58 följande:

Vi som redan har sjukersättning drabbas inte så det kan du vara lugn för. 

Däremot är det mycket svårare att få beviljat sjukersättning  för dom som bara är sjukskriven.  I allt större utsträckning nekas sjukskrivning och det blir svårare att ta nästa steg mot sjukersättning.  

Önskar att jag kunde känna mig lika trygg. Som jag förstått det så var sjukersättningen mer definitiv förr. Nu omprövas den ca var tredje år. Det är det som oroar mig.
Svar på tråden Rädd att förlora min sjukersättning