• Anonym (Spännande)

Vad

Vad har ni på julbordet som dem flesta kanske inte har? Själv har vi mini majs o morotslåda. Brukar inte se de så ofta hos andra. 

• Svar på tråden Vad
  • Aniiee

Mycket av det vi har på julbordet är gammalt, vanligt. Korvar och sillar och skinkor och revbensspjäll ochjansson och potatisgratäng och vörtbröd och silkebröd och grahamsbullar och så vidare i all oändlighet.

Det mer ovanliga vi brukar ha är egna sillar, salcicca"pannbiffar",  bejgli, och annat smått och fott vi kan vara sugna på just den julen.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Spännande)

Va spännande att läsa vad ni andra har Skrattande

• Anonym (Bissen)
    Anonym (12345) skrev 2025-12-04 05:32:36 följande:
    Ris ala Malta som är så gott!

Hemgjord kolaglass eller mintglass låter också väldigt gott.

Hur gör du egen glass?
    Vi har alltid hemgjord glass på nyår. Gör en smet på spisen på ägg, socker, grädde och mjölk (typ som en vaniljsås) och sen olika tillägg beroende på vilken smak man vill ha. Vi kör det i glassmaskin. 
  • Anonym (Bissen)

Grönkålspaj är kanske inte så vanligt? Maken är uppvuxen med krabblåda på julbordet. 

• Mayjel
    Anonym (12345) skrev 2025-12-04 12:05:30 följande:
    Tack! Det måste jag prova någon gång.

Så glukossirap, kondenserad mjölk, smak man vill ha på glassen och grädde, socker, ägg? Och vispa ihop?
    Man kan skifta mellan att använda vanligt socker och kondenserad mjölk. Bådadera är inte nödvändigt att ha i samma smet, kondenserad mjölk är oftast redan sötad.

Och jag brukar följa ett par grundrecept när jag gör min glass för att sedan lägga till något om jag vill ha en extra arom. Apelsinglassen är en favorit. Denna kan man smaksätta med rivet apelsinskal, pomerans och purea i lite torkade apelsinskivor om man vill

Mintglassen är enklast eftersom det bara kräver ett par droppar pepparmyntsolja och lite vaniljpulver i glassmeten. Jag använder den "fina" varianten, torkad och malen vanilj på burk, utan något tillsatt socker. 
  • Mayjel
    Anonym (Bissen) skrev 2025-12-04 22:57:35 följande:

Grönkålspaj är kanske inte så vanligt? Maken är uppvuxen med krabblåda på julbordet. 

Krabblåda låter finfint. Är det färsk krabba i denna låda? Blev nyfiken så jag får nog kolla upp recept där. 
  • Anonym (Spännande)

Krabb låda lät gott. Måste kolla upp det 

• Anonym (Två kulturer)

Vi blandar svenskt och polskt eftersom en av oss är från Polen. Så jag tar med det jag gillar från det polska julbordet. Resultatet är att jag har två gnälliga svägerskor som surar över att det inte är "svensk tradition" att äta piroger och kål eller rödbetssoppa eller vallmofrökaka. Så det är sjukt svårt att få in något nytt och annorlunda på julbordet när grinchen och grinchen ska vara med och fira. Annars hade jag gärna skiftat olika rätter och testat nytt. 

• gröt
    IceKitten skrev 2025-12-03 17:41:35 följande:

Långkål. Finns visst mest i vissa delar av landet men inte här i Småland egentligen. Såååå gott dock :)

Halländsk långkål är julens viktigaste rätt! 
  • Anonym (Bissen)
    Mayjel skrev 2025-12-04 23:28:45 följande:
    Krabblåda låter finfint. Är det färsk krabba i denna låda? Blev nyfiken så jag får nog kolla upp recept där. 
    Osäkert. Men jul är ju inte krabbsäsong. Hon som gjorde krabblådan är borta sedan länge, så den har inte ätits på många år. Men det var grädde och dill, och krutonger uppepå.
  • Aniiee
    Anonym (Bissen) skrev 2025-12-05 11:44:17 följande:
    Osäkert. Men jul är ju inte krabbsäsong. Hon som gjorde krabblådan är borta sedan länge, så den har inte ätits på många år. Men det var grädde och dill, och krutonger uppepå.
    Fast det är det väl? Krabba är väl i säsong typ okt-jan, eller minns jag fel?
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (XXX)
    Aniiee skrev 2025-12-05 13:26:26 följande:
    Fast det är det väl? Krabba är väl i säsong typ okt-jan, eller minns jag fel?
    Stämmer:

Även om fisket är tillåtet året runt är säsongen som bäst från september till december. Då är krabban fyllig efter att ha ätit upp sig under våren och sommaren. Det är en uppskattad tid för det kustnära fisket på västkusten.
Svar på tråden Vad