• Anonym (Anonym)

Julgodis

Nån som har förslag på julgodis ?

• Svar på tråden Julgodis
  • Fjäril kär

Knäck och Mozartkulor är standard hos mig . Det enda som är gott bland allt julgodis.  

• Mayjel

Kanderat äpple. Fast jag brukar smaksätta det smälta sockret med något, annars smakar det bara sött. I fjol så blev det violsyrup, detta är ska jag använda orange spritz syrup. Smakar lite vitvin och apelsin. 

• CCA

Chokladknäck
    citron kola med vit choklad
    Marshmallows med apelsin och kanel
    Fransknougat
    Risbräck
    Tryffel med mascarpone och apelsin 

Dotter brukar göra brända mandlar. I år har hon hittat något recept på brända mandlar med Baileys som hon ska testa

• Anonym (H)

Rock a road
    Snöbollar
    Marmeladkulor
    Wienernougat
    Knäck
    Ischoklad
    Skumtomtar

• Anonym (Tips)

Finns inget gott julgodis, knäck är värdelöst, skumtomtar bara kläggar igen käften med socker o.s.v
    Vill gärna ha tips på "plagiat" på Dajm, Skotte och Bounty, Twix och liknande.
    Kört praliner med apelsin och Kahlua men funkade inte riktigt
    Har ni tips? Hit me!!

• Anonym (Godisråttan)
    Anonym (Tips) skrev 2025-12-05 22:20:36 följande:

Finns inget gott julgodis, knäck är värdelöst, skumtomtar bara kläggar igen käften med socker o.s.v
    Har ni tips? Hit me!!

Du gör knäck fel bara. Flört

Mikroknäck (Allt om Mats recept på nätet, en sats= ca 30 st) med turkisk peppar ger balans åt det ärkesöta.

Mortla 8 st turkisk peppar-karameller och skilj pulvret från de glittrande skalkristallerna.

Blanda pulvret i smeten innan upphällning i formar, och så lägger man ett täcke av kristaller ovanpå. (det blir kross över)
  • Anonym (Tips)

Vilken sorts knäck spelar ingen roll, det är verkligen inte gott.
    Gillar inte heller varken ischoklad eller pepparkakor men letar verkligen chokladalternativ. Är en sucker för just choklad, haha

• Anonym (Gött)

Jag hatar typ allt traditionellt julgodis och tål inte jäst så jag har hittat på mina egna sötsaker till jul: 

* Kanelchoklad mandlar (finns att köpa på nätet)
    * Färgade chokladmandlar i guld, brons eller silver (finns att köpa på nätet)
    * Saffransglass (gör billigt och enkelt själv genom att köpa SIA vaniljglass, låt tina lite, häll i saffran och rör om i glassen tills glassen blir "seg" och mycket följsam - tänk "pizzadeg")
    * Pannkakor smaksatta med saffran eller pepparkakskryddor, med smör och socker 
    * Chokladdragerade valnötter - mycket goda och lyxiga (finns att köpa i lösvikt på bland annat ICA) 
    * Chokladdragerade valnötter med smak av kaffe (finns att köpa i lösvikt på bland annat ICA)
    * Saffransbollar, alltså chokladbollar fast med saffran istället för choklad
    * Mintchoklad glass (gör på samma sätt som med saffransglassen, men tillsätt grön färg, pepparmintolja samt bitar av Marabou mintkrokant i glassen istället för saffran)

• Aniiee
    Anonym (Tips) skrev 2025-12-05 22:20:36 följande:

Har ni tips? Hit me!!

Ett lite äldre recept på dajm, blir inte exakt som den köpta, men god ändå.

Ingredienser:
    1 msk vetemjöl
    1 tsk kakao
    1 msk ljus sirap
    1 msk smör
    2 mk socker
    40 g ljus choklad

Gör så här:
    Blanda alla ingredienser utom chokladen i en tjockbottnad kastrull
    Koka på svag värme i 4-5 minuter under omrörning
    Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna
    Smält chokladen.
    Bred chokladen över kolan och låt även den stelna.
    Skär upp i ca 12-15 bitar och slå in i cellofan

Obs! att det var ett tag sedan jag gjorde detta dajmrecept och minns inte hur hård den blir, eller om man ska räkna tiden från det börjar koka eller från man sätter på plattan. 

Nyare recept på bountybollar:
    Ingredienser:
    6 dl kokosflingor
    1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
    300 g valfri choklad 

Gör så här:
    Rosta eventuellt kokosflingorna i en stekpanna (då blir det mer som Marabour coco än Mars bounty)
    Blanda kokosflingorna med den kondenserade mjölken
    Ställ kokosblandningen i kylskåpet i 30-60 minuter, tills den stelnat.
    Forma ca 30 bollar och ställ de i frysen
    Smält chokladen
    Doppa de halvfrysta kokosbollarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper
    Om du vill kan du toppa dem med något, kokos, strössel, flingsalt...
    Låt stå en stund i rumstemperatur innan du stoppar de i kylen. Låt dem stå där för att stelna ordentligt innan du lägger de i en burk eller något.

Andra recept på julgodis jag har på lut är bla nougat (skotte är mörk nougat, russin och hasselnötter täckt av mörk choklad), kokosbitar, mintnougat, marsipanlimpa, mintkyssar, fudge, brända mandlar, rocky road, marknadsnougat, apelsintoppar, kokostoppar, saffransbollar, chokladbräck, trillignötter, snickersrutor, apelsinbiskvier och chocolate chippies med julsmak.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Julgodis