Julgodis
Nån som har förslag på julgodis ?
Nån som har förslag på julgodis ?
Knäck och Mozartkulor är standard hos mig . Det enda som är gott bland allt julgodis.
Kola kola kola !!! 😋
Kanderat äpple. Fast jag brukar smaksätta det smälta sockret med något, annars smakar det bara sött. I fjol så blev det violsyrup, detta är ska jag använda orange spritz syrup. Smakar lite vitvin och apelsin.
Ischoklad.
Chokladknäck
citron kola med vit choklad
Marshmallows med apelsin och kanel
Fransknougat
Risbräck
Tryffel med mascarpone och apelsin
Dotter brukar göra brända mandlar. I år har hon hittat något recept på brända mandlar med Baileys som hon ska testa
Rock a road
Snöbollar
Marmeladkulor
Wienernougat
Knäck
Ischoklad
Skumtomtar
Finns inget gott julgodis, knäck är värdelöst, skumtomtar bara kläggar igen käften med socker o.s.v
Vill gärna ha tips på "plagiat" på Dajm, Skotte och Bounty, Twix och liknande.
Kört praliner med apelsin och Kahlua men funkade inte riktigt
Har ni tips? Hit me!!
Finns inget gott julgodis, knäck är värdelöst, skumtomtar bara kläggar igen käften med socker o.s.v
Har ni tips? Hit me!!

Vilken sorts knäck spelar ingen roll, det är verkligen inte gott.
Gillar inte heller varken ischoklad eller pepparkakor men letar verkligen chokladalternativ. Är en sucker för just choklad, haha
Jag hatar typ allt traditionellt julgodis och tål inte jäst så jag har hittat på mina egna sötsaker till jul:
* Kanelchoklad mandlar (finns att köpa på nätet)
* Färgade chokladmandlar i guld, brons eller silver (finns att köpa på nätet)
* Saffransglass (gör billigt och enkelt själv genom att köpa SIA vaniljglass, låt tina lite, häll i saffran och rör om i glassen tills glassen blir "seg" och mycket följsam - tänk "pizzadeg")
* Pannkakor smaksatta med saffran eller pepparkakskryddor, med smör och socker
* Chokladdragerade valnötter - mycket goda och lyxiga (finns att köpa i lösvikt på bland annat ICA)
* Chokladdragerade valnötter med smak av kaffe (finns att köpa i lösvikt på bland annat ICA)
* Saffransbollar, alltså chokladbollar fast med saffran istället för choklad
* Mintchoklad glass (gör på samma sätt som med saffransglassen, men tillsätt grön färg, pepparmintolja samt bitar av Marabou mintkrokant i glassen istället för saffran)
Har ni tips? Hit me!!