Fast halvtidstjänst vs heltidsvikariat i 6 månader
Jag har nu en fast anställning på 20h/vecka. Jag har sökt kompletterande arbete för resterande timmar i 1,5 år. De få jobb jag fått intervju på har sedermera backat för att jag är låst på mitt nuvarande jobb vissa dagar och tider, även vissa kväller och helger, så de har inte fritt kunnat fördela arbetstimmar även om de i annonsen skrivit ut att de sökt för de dagar jag alltid är ledig.
Nu har jag blivit kallad på intervju till ett jobb som jag sökte mest på skoj, för det lät väldigt kul men trodde inte jag skulle få. Problemet är att det är ett 6 månaders vikariat med möjlighet till förlängning.
Och nu har jag lite panik.... Vad ska jag välja om jag får vikariatet?
Grundlönen är ungefär samma, men vikariatet har en upp till 45% personlig del. I mitt nuvarande yrke har jag maximala ålderstillägg (finns inga på vikariatet) så min halvtidstjänst betalar som ingångslönen på en heltidstjänst inom industrisektorn.
Saken är att fast jag gillar mitt nuvarande jobb så behöver jag mer timmar/inkomster, och omständigheterna på arbetsplatsen håller på att bryta ner mig helt. Men ett vikariat tar ju slut och då står jag helt utan inkomst...