Anonym (Behöver du ens fråga?) skrev 2025-12-08 04:12:43 följande:
Jag VET vad som gäller i svensk lag, jag säger bara att jag tycker att det är fel. Men eftersom det är som det är, så får man som den förmögnare parten se till att skydda sin egendom med äktenskapsförord samt testamente. Det är även väldigt viktigt att man i sitt testamente skriver, att den egendom ens barn ärver efter en ska vara deras enskilda egendom. För då är de åtminstone ekonomiskt skyddade, ifall de skulle råka ut för en partner som bedrar dem. Det svenska samhället ger ju inget skydd i detta läge.
Förresten är det även så i de tre tysktalande länderna, att en kvinna som varit otrogen sällan eller aldrig tilldöms något underhåll från exmaken. Och det är ju också helt rätt: varför skulle maken först genomleva den kränkningen att bli bedragen, och sedan dessutom vara tvungen att försörja exfrun och hennes älskare i en massa år..? I det läget skulle man ju till och med kunna förstå om tanken dök upp i hans huvud, att han skulle döda dem båda... Just detta är dock knappast ett problem i Sverige, eftersom underhåll till exfrun sällan utdöms överhuvudtaget här.
Ja, det är mycket ovanligt att den ena parten döms till underhåll i Sverige.
Vi är inte Tyskland, här arbetar de flesta kvinnor sedan många år. Det är en annan typ av sanhälle.
Hur ska man för övrigt kunna bevisa att någon har varit otrogen, om vederbörande inte väntar barn eller att man anlitar en detektiv vid misstanke.
Nej det enda rätta är att skriva äktenskapsförord/samboavtal på det som var och en har med sig in i boet. Sedan dela på det man skaffar under förhållandet. Likaså avtal om man får ett riktigt stort arv under förhållandet. Men som sagt inom förhållandet, så länge det pågår, så är man en enhet.
För övrigt är denna tråd ett hittepå!