Inlägg från: Anonym (Hjalp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjalp)

Konstiga provsvar inför KUB

Hej,
    Jag blev precis jätteorolig. Vi ska på KUB om nästan två veckor och tog blodprov inför det. Jag tycker mina resultat känns jättelåga, och jag har typ inga graviditetsymptom så jag är rädd att graviditeten inte utvecklas :(

Jag fick dessa resultat:
    Fritt beta-hcg: 9,8 IE/L

PAPP-A: 0,69 IE/L

Någon som kan utläsa något? När jag googlat på referensintervall så är det helt orimligt lågt känns det som? :(

• Svar på tråden Konstiga provsvar inför KUB
  • Anonym (Hjalp)
    Anonym (Belle) skrev 2025-12-09 08:20:59 följande:

Vilken vecka är du i?

När testen gjordes var jag i 10+2.
  • Anonym (Hjalp)

Gjorde även tidigt ultraljud i vecka sju och då såg vi ett litet hjärta picka, om det spelar någon roll.

• Anonym (Hjalp)
    Anonym (Belle) skrev 2025-12-09 08:35:42 följande:
    Ok, det är ganska tidigt. Och fritt beta-HCG lite lågt men inte alarmerande lågt.

PAPP-A i fulländad vecka 10 (vilket du är) går från 0,41 till ca 3,2 så det är också lågt men inte för lågt.

Jag själv låg lågt på PAPP-A vilket drog ner mina värden (ihop med ålder - allt annat såg bra ut) men jag har två friska barn. 
    Tack för svaret! Men är inte beta hcg JÄTTELÅGT? Jämför jag mot referensintervall på nätet känns det som jag är waaaay off.
  • Anonym (Hjalp)
    Anonym (Belle) skrev 2025-12-09 08:52:47 följande:

Jag hittar bara mina gamla referenser från 11 fulla veckor och då ska det ligga mellan 16,5 och 120 ungefär. Så det är lågt.
    Men du har sett hjärtljud och ett levande foster redan, det är en väldigt bra indikator. 

Okej, men kan det låga resultatet indikera att graviditeten inte utvecklas som den ska?
Svar på tråden Konstiga provsvar inför KUB