Inlägg från: Anonym (Ich) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ich)

Israels deltagande i Eurovision

Oh no! 

The nazis didn't get to chase the jews out of Eurovision this time either!

Så, nu ska det bli kul att se Spanien, Irland, Nederländerna, Slovenien och Island försöka hoppa komma in i Eurovision igen i framtiden utan att tappa ansiktet eftersom Israel inte kommer att vara "utkastade" då heller.
  • Anonym (Ich)
    Anonym (moi55) skrev 2025-12-12 10:49:28 följande:

Ärligt talat så bryr jag mig inte ett dyft om vem som är med/ får inte vara med i skräpet... Har inte sett det ändå på flera år.. bara dynga..

Men det viktiga, för en del, är inte vilka som får vara med utan vilka som INTE får vara med.
  • Anonym (Ich)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-12 14:52:45 följande:
    Ryssland var med ända från 2014 till 2022 ? då de självmant lämnade EBU
    Felaktigt.
    Ryssland uteslöts av EBU i februari 2022 som en följd av Ukrainainvasionen. De lämnade inte självmant utan uteslöts av EBU i februari 2022 efter invasionen av Ukraina. Det var alltså inte så att "Ryssland självmant lämnade EBU". Det är ren desinformation, EBU stängde ute Ryssland efter påtryckningar av medlemslönder.
     AI hjälper dig illa.

Ryssland drog sig ur EBU på fredag den 26 februari 2022.

EBU:s planerade möte om att utesluta Ryssland skulle hållas måndag den 28 februari 2022, efter helgen.

För att inte tappa ansiktet hoppade Ryssland av självmant och har sedemera startat Intervision. Dit kan Irland och dess kompisar ansöka.

Du kan inte bara blint lita på de svar som ChatGPT ger dig.

https://eurovoix.com/2022/02/26/russia-suspension-broadcasters-ebu-membership-discussed-monday/
    www.ebu.ch/news/2022/02/ebu-statement-on-rtr-and-channel-one-membership
  • Anonym (Ich)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-12 15:51:56 följande:
    Jag har svårt att förstå ...
    Det är inte lätt när det är svårt.

ChatGPT blandar ihop två saker för dig.

Deltagande i Eurovision 2022 och medlemskap i EBU.

Signaturen du svarar på skriver om medlemskap i EBU.

Ryssland förbjöds deltagande i Eurovision 25 februari.

26 februari meddelar Ryssland att man hoppar av EBU

28 februari skulle Rysslands medlemskap debatteras inom EBU.
  • Anonym (Ich)
    Dr Nail skrev 2025-12-13 10:10:55 följande:

Jag har fortfarande inte sett EN ENDA fungerande förklaring som inte låter som en telefonförsäljare varför Israel får vara med men inte Ryssland. Kan någon upplyst berätta för mig?

För att ESC inte är en tävling mellan regeringar och länder utan mellan statliga mediabolag (PBS).

Rysslands mediabolag (det var tre stycken det handlade om) dels bröt mot EBU:s regler, dels hoppade av EBU självmant.

Israels statliga mediabolag har inte brutit mot EBU:s regler och de har inte dragit sig ur EBU. Alltså får de delta om de vill. 

Det har aldrig handlat om "krig" - även om en del gärna vill göra politik av det med "krig" som ursäkt.

Turkiet har ockuperat norra Cypern sedan 1974 och är med i ESC.

Armenien och Azerbajdzjan har varit i krig med varandra och bägge har ändå varit med i ESC.

Frankrike har varit med i ESC sedan 1956 och England sedan 1957 och de har varit inblandade i otaliga krig under tiden.

Frankrikes kolonialkrig i Algeriet slutade inte förrän 1962 medan britterna dödade kenyaner i Mau-Mau-upproret till 1960.

Det har aldrig handlat om politik, regeringar och krigföring.

Det handlar om de statliga mediabolagen. 
Svar på tråden Israels deltagande i Eurovision