• Anonym (Nystart)

Starta egen butik

Är det någon här som vet hur sjutton jag gör för att starta en mindre butik, utan att ha möjligheter till lån eller har några ekonomiska tillgångar för att skaffa butikslokal?

hur gör folk?

• Svar på tråden Starta egen butik
  • Anonym (shoppen)

Jag hyr min lokal av bostadsrättsföreningen i centrum, det behövdes en deposition, 3 månadshyror. Sen behövde jag lägga lite pengar på färg, tapeter och inredning till butiken, sen inköp av det jag skulle sälja för ca 100.000, butiken köpte jag för ca 100.000. Tog mina besparingar till handpenningen, fick låna resten av pappa till köpet av butiken, och för inköp lånade jag av min man. Nu har jag betalt tillbaka det 8 år senare. Men annars får man ju ta ett banklån tyvärr. 

Är du säker på att du vill driva butik? Man jobbar typ dygnet runt, året runt..

• Anonym (Nystart)
    Anonym (shoppen) skrev 2025-12-12 16:34:07 följande:

Jag hyr min lokal av bostadsrättsföreningen i centrum, det behövdes en deposition, 3 månadshyror. Sen behövde jag lägga lite pengar på färg, tapeter och inredning till butiken, sen inköp av det jag skulle sälja för ca 100.000, butiken köpte jag för ca 100.000. Tog mina besparingar till handpenningen, fick låna resten av pappa till köpet av butiken, och för inköp lånade jag av min man. Nu har jag betalt tillbaka det 8 år senare. Men annars får man ju ta ett banklån tyvärr. 

Är du säker på att du vill driva butik? Man jobbar typ dygnet runt, året runt..

Okej! Ja jag vill verkligen det och vet att min affärsidé skulle fungera. Men jag har varken besparingar eller någon att låna av. Det pga skilsmässa och barn som tog möjlighet att arbeta ihop så pass mycket pengar till att spara. 

vet inte hur jag ska gå till väga att starta det hela. 

• Anonym (Spara)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 19:28:21 följande:

Okej! Ja jag vill verkligen det och vet att min affärsidé skulle fungera. Men jag har varken besparingar eller någon att låna av. Det pga skilsmässa och barn som tog möjlighet att arbeta ihop så pass mycket pengar till att spara. 

vet inte hur jag ska gå till väga att starta det hela. 

Då får man vänta och spara ihop.
  • Anonym (KL)

Folk lånar och belånar eller har sparat. 

Har du låtit någon granska din affärside?
    Har du räknat på vilka marginaler du behöver för att täcka dina kostnader och vad det kostar att ta ut lön?

Frågorna ställda i all välmening.

• Anonym (Nystart)
    Anonym (KL) skrev 2025-12-12 19:47:20 följande:

Folk lånar och belånar eller har sparat. 

Har du låtit någon granska din affärside?
    Har du räknat på vilka marginaler du behöver för att täcka dina kostnader och vad det kostar att ta ut lön?

Frågorna ställda i all välmening.

Jadå, har kalkylerat. Är van att leva väldigt snålt och är en arbetsmyra så kommer inte heller bli chockad av eventuella löneförluster. 

vet att jag så klart önskat kunna spara men det kommer inte bli möjligt framåt heller. Behöver starta det här för att komma någon vart över huvudtaget. 

på nätet är inte en bra idé i det här fallet men är ju annars ett alternativ.

Någon som vet hur det går till att presentera en idé för sponsorer? Vart och hur?

• Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 19:54:18 följande:

Jadå, har kalkylerat. Är van att leva väldigt snålt och är en arbetsmyra så kommer inte heller bli chockad av eventuella löneförluster. 

vet att jag så klart önskat kunna spara men det kommer inte bli möjligt framåt heller. Behöver starta det här för att komma någon vart över huvudtaget. 

på nätet är inte en bra idé i det här fallet men är ju annars ett alternativ.

Någon som vet hur det går till att presentera en idé för sponsorer? Vart och hur?

Vad är du beredd att erbjuda en sponsor, delägarskap, avkastning?
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (?) skrev 2025-12-12 19:58:26 följande:
    Vad är du beredd att erbjuda en sponsor, delägarskap, avkastning?
    Den biten har jag inte kalkylerat på. Men tror att just den här affärsiden skulle skapa gott rykte först och främst för sponsorer. Iallafall till att börja med. Sen så klart behöver måste jag fundera på vad sponsoren kan erbjudas ekonomiskt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 20:04:07 följande:
    Den biten har jag inte kalkylerat på. Men tror att just den här affärsiden skulle skapa gott rykte först och främst för sponsorer. Iallafall till att börja med. Sen så klart behöver måste jag fundera på vad sponsoren kan erbjudas ekonomiskt.
    Ingen kommer vilja investera i din verksamhet för att få gott rykte. De kommer vilja ha avkastning och inflytande

Du måste kunna visa en trovärdig kalkyl med framförallt vettig  cash flow. 
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (?) skrev 2025-12-12 20:08:28 följande:
    Ingen kommer vilja investera i din verksamhet för att få gott rykte. De kommer vilja ha avkastning och inflytande

Du måste kunna visa en trovärdig kalkyl med framförallt vettig  cash flow. 
    Jo i det här fallet kan ett gott rykte väga mycket.
Svar på tråden Starta egen butik