• Anonym (Nystart)

Starta egen butik

Är det någon här som vet hur sjutton jag gör för att starta en mindre butik, utan att ha möjligheter till lån eller har några ekonomiska tillgångar för att skaffa butikslokal?

hur gör folk?

• Svar på tråden Starta egen butik
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 20:12:57 följande:
    Jo i det här fallet kan ett gott rykte väga mycket.
    Bara att hitta en sponsor då.  Det lär väl finnas en kö
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (?) skrev 2025-12-12 20:25:42 följande:
    Bara att hitta en sponsor då.  Det lär väl finnas en kö
    Vet bara inte hur den biten går till? Var och hur?
  • Anonym (Ok)

Med all välmening, om du inte har speciellt mkt erfarenhet av egenföretagande och inga egna pengar att skjuta in, varför skulle någon annan riskera sina pengar och sponsra dig, det måste vara en riktigt bra affärsplan då.
    om du nu inte är rädd för hårt jobb så och bra på att leva snålt så skaffa ett extrajobb som trappstädare eller liknande och spara alla dessa pengar till din framtida butik. På ett år borde du få ihop ett bra startkapital om du jobbar lite extra och det kan visa ev investerare att du är seriös med din satsning. 

• Anonym (Spara)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 21:02:42 följande:
    Vet bara inte hur den biten går till? Var och hur?
    Men vad menar du med sponsor? Någon som ska betala för dig? Det är inte realistiskt. Som någon annan sa, du får ta ett extrajobb och börja spara.
  • Anonym (Kunder)

Hur har du räknat ut hur efterfrågan/behovet/intresset för din butik ser ut?

• Anonym (Bolag?)

Har du startat ett bolag och gjort en affärsplan? Börja där annars. Du kan kolla om det finns något nätverk för nyföretagande och entreprenörskap i din närhet, googla. Det finns på många ställen.

• Anonym (Nystart)
    Anonym (Ok) skrev 2025-12-12 21:27:00 följande:

Med all välmening, om du inte har speciellt mkt erfarenhet av egenföretagande och inga egna pengar att skjuta in, varför skulle någon annan riskera sina pengar och sponsra dig, det måste vara en riktigt bra affärsplan då.
    om du nu inte är rädd för hårt jobb så och bra på att leva snålt så skaffa ett extrajobb som trappstädare eller liknande och spara alla dessa pengar till din framtida butik. På ett år borde du få ihop ett bra startkapital om du jobbar lite extra och det kan visa ev investerare att du är seriös med din satsning. 

Nu kan jag ju inte gå in på detaljer eftersom jag vill vara anonym. Men så har mitt liv sett ut förut. Haft eget företag och extrajobb. Även som gravid, nyförlöst och genom småbarnsåren. Tillslut slutade både kropp o knopp fungera. 

Men jag förstod inte att jag behövde sjukskrivas så levde istället på sparpengar för att kunna ta bort lite av arbete, vara föräldraledig osv. Nu som skild och krafter som kommer tillbaka, behöver jag tyvärr börja på ruta ett. 

Men det börjar klarna nu hur jag sakta ska lösa det här. Varorna finns iaf redan, det är det viktiga. Att inte starta en butik i form av ett luftslott.

• Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-13 10:18:01 följande:

Nu kan jag ju inte gå in på detaljer eftersom jag vill vara anonym. Men så har mitt liv sett ut förut. Haft eget företag och extrajobb. Även som gravid, nyförlöst och genom småbarnsåren. Tillslut slutade både kropp o knopp fungera. 

Men jag förstod inte att jag behövde sjukskrivas så levde istället på sparpengar för att kunna ta bort lite av arbete, vara föräldraledig osv. Nu som skild och krafter som kommer tillbaka, behöver jag tyvärr börja på ruta ett. 

Men det börjar klarna nu hur jag sakta ska lösa det här. Varorna finns iaf redan, det är det viktiga. Att inte starta en butik i form av ett luftslott.

Har du varor testa och sälj via tex Tradera, Blocket, Loppis, dörrknackning, hemförsäljning. Då får du in pengar och en bild av marknaden, priser mm

Väldigt bra underlag att visa en investerare 
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (?) skrev 2025-12-13 10:29:33 följande:
    Har du varor testa och sälj via tex Tradera, Blocket, Loppis, dörrknackning, hemförsäljning. Då får du in pengar och en bild av marknaden, priser mm

Väldigt bra underlag att visa en investerare 
    Ja exakt, har pysslat med den biten under ett år cirka nu.
Svar på tråden Starta egen butik