• Anonym (Gr)

Läckage under graviditeten

Ibland när jag är ute och går så kommer det lite vatten i trosan. Är det normalt? Hänt flera gånger nu. Är gravid i v25

• Svar på tråden Läckage under graviditeten
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Gr) skrev 2025-12-12 17:46:23 följande:
    Läckage under graviditeten

Ibland när jag är ute och går så kommer det lite vatten i trosan. Är det normalt? Hänt flera gånger nu. Är gravid i v25

Är du säker på att det inte är kiss? I takt med att graviditeten fortskrider blir det svårare att hålla tätt ... 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-12 19:08:05 följande:
    Är du säker på att det inte är kiss? I takt med att graviditeten fortskrider blir det svårare att hålla tätt ... 
    Min poäng är att det inte är ovanligt alls att man läcker lite urin lite då och då under andra halvan av graviditeten, när trycket mot blåsan blir större och större, speciellt när man t.ex. går, reser sig, lyfter saker osv. Om det hade varit fostervatten som läckte skulle det mer vara frågan om ett konstant sipprande liksom. Med allt detta sagt tycker jag ändå att du ska prata med din bm om det om du har minsta misstanke om att det ändå är fostervatten - för nej: att läcka fostervatten är inte normalt.
  • Anonym (C)

Det är nog lite urin, prata med MVC.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ana)
    ResanTillMelonia skrev 2025-12-16 18:39:26 följande:

Men man känner väl om man kissar?

Haha, ja det skulle man ju kunna tro, och ja - under normala förhållanden (när man har en frisk, vältränad bäckenbottenmuskulatur och man inte har ett ständigt tryck på blåsan) känner man förstås att det är just kissar man gör. Under graviditet påverkas dock bäckenbottenmuskulaturen på olika sätt - bl.a. blir den mjukare och mer "eftergiven" eller vad man ska säga - och det i kombination med det ökade trycket på blåsan (och att man rent allmänt har mindre medveten kontakt med musklerna) gör att det kan läcka lite utan att man faktiskt förknippar det med att kissa. Det är ju inte samma situation som när du är kissnödig och då antingen tillåter dig eller inte tillåter dig att kissa.
  • Anonym (Jag)

Det är antagligen urin. Inte alls ovanligt och kan absolut ske utan att det känns som att man kissar

Svar på tråden Läckage under graviditeten