Inlägg från: ResanTillMelonia |Visa alla inlägg
  • ResanTillMelonia

Bonusbarn, hur vara?

Anonym (TS) skrev 2025-12-14 08:24:24 följande:
    Bonusbarn, hur vara?

En man i min släkt har en tjej med en son sen ett tidigare förhållande. Den biologiska pappan vill inte vara med i bilden. Bonussonen har diagnoser och därmed extra behov. 

Andra i vår släkt tycker inte att mannen ska ta ansvar för bonussonen som att han vore sin egen. 

Det ses snarare som att varje liten sak han gör för pojken är ?wow?. 

Jag menar att det är precis tvärtom. Att han måste ta sig an pojken som sin egen. Att det är extra viktigt att vara en fadersfigur eftersom att han saknar det. Han vet vad han gav sig in på. 

De bor ihop och ska dessutom få ett gemensamt barn.

Det är klart att han inte måste. han väljer ju själv, men jag hade definitivt inte gjort det. Det är ju besvärligt
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Klara) skrev 2025-12-17 13:34:20 följande:
    Fast det blir ju också konstigt att mamman till barnet ska dra hela lasset själv med stora barnet, samtidigt som hon har en bebis att ta hand om. Nu tänker jag på allt det praktiska. Självklart måste mannen ta en del av ansvaret. Sedan förstår jag att han inte har samma känslomässiga band till pojken. 
    Det är upp till mamman om hon ska skaffa en ny unge. Det är inget hon behöver göra. att ha en bebis är enbart besvärligt
Svar på tråden Bonusbarn, hur vara?