Inlägg från: Anonym (hur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur)

Hur ska vården fungera när barnet fyllt 13?

Anonym (Fundersam) skrev 2025-12-15 14:43:43 följande:
    Hur ska vården fungera när barnet fyllt 13?

Vi har en nybliven tonåring som går i behandling för depression. Efter att hon fyllt 13 har vi föräldrar inte längre insyn och jag undrar om någon kan förklara hur det här är tänkt att fungera?
    Nu är vi med på BUP och kommunicerar med läkarna, men i de fall det inte är så: vilken vård får en 13-åring få på egen hand? Vad är vitsen med att vårdnadshavare inte får se recept när barn inte får hämta ut recept på egen hand?
    Hur är sekretessen tänkt att fungera?

Vad är det för insyn som du tänker att du missar? Har ni inte kommunikation med läkaren vid besöken när ni är där?

Och recept kan ni ju alltid ringa mottagningen och kolla eller be att de förnyar, och sen hämta ut när ni vet att receptet är inlagt. Man kan även fråga på apoteket om vilka recept som finns och hur många uttag som finns kvar. Så fungerade det ju alla recept innan man hade digitala system. 

Vet inte vilka situationer en 13-åring skulle gå utan föräldrar till BUP, men det behöver ni ju inte ta ställning till eftersom ni är med? Och om nu förälder inte är med så är det väl rimligt att det är barnets eget besök och förälder får den info som är relevant av behandlaren?  
  • Anonym (hur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-12-15 15:49:30 följande:
    Barn får väl inte hämta ut receptbelag medicin före 18?
    Jo, med legitimation får de hämta ut från 13 års ålder. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-12-15 16:58:59 följande:
    Vår dotter äter antidepressiva som det explicit står att vårdnadshavare ska låsa in?
    Då får du hämta ut medicinen och sen låsa in den. 

Sorgligt att man behandlar så unga barn med antidepressiva, men om det nu är så så får du ju lösa det som krävs.

Du kan ju fortfarande hämta ut mediciner även om du inte kan se journalen, så det är ju inget problem där. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Lill) skrev 2025-12-16 08:23:56 följande:

Jag har en tonåring med psykisk ohälsa och vi har full insyn i hennes vård och bra kontakt med behandlande läkare och terapeut. Vården läggs upp i samråd mellan patient, föräldrar och vårdpersonal. Ibland har vi föräldrar vårdmöten om barnet som hon inte är med på.

Det enda som ändrats är att vi inte kan läsa journalen om hon inte öppnar den åt oss, men det har aldrig behövt göras. Vi får ju muntlig info. Bortsett från detta har allt funkat på samma sätt som innan hon fyllde 13. Medicin hämtar vi ut och vi vet ju vad hon fått utskrivet eftersom vi träffar läkaren vi också. 

Regeln om skyddad journal finns för att ungdomar som behöver hålla vårdbesök hemliga för sina föräldrar ska kunna göra det, men ni kan fortsätta som tidigare om ni vill det. 

Exakt så har det varit också för oss i vården av våra barn. Vi föräldrar får den info vi behöver för att ta hand om barnet, info om recept som skrivs och annat som är viktigt. Men även en del av vården som sker bara med barnet, eftersom barnet också är en egen person. 

Jag tycker inte heller att jag ska läsa mitt barns journal, blir lite som att läsa nåns dagbok, väldigt privat.

Men allt det andra, med recept, tider, det som vi föräldrar ska göra i vården av barnet, det har funkat utan problem och utan att vi behöver läsa i journalen. 

Vi får SMS-påminnelser om besök och kan ringa mottagningen om vi har frågor mellan besöken.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 11:18:39 följande:

Jag förstår principen att tonåringar t ex ska kunna besöka ungdomsmottagningen och få preventivmedel utan föräldrarnas vetskap. Men det borde kunna döljas på annat sätt, tycker jag!

Försökte få ner dotterns bank-id på min mobil men banken begränsar så att jag behöver köpa en till enhet för ändamålet.

Sen att dottern själv kan hämta ut medicin från bup är idiotiskt när vi har alla mediciner inlåsta härhemma. Hon är definitivt inte mogen för det ansvaret.

Du kan ju hämta medicinen på apoteket och sen se till att den hålls inlåst. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 11:53:53 följande:
    Här är telefontiden till bup full på 3 sek efter öppning. Man får sitta beredd på klockslaget och ligga på. Det är nog meningen att kontakten mellan besök främst ska ske via 1177.

Vet inte hur många gånger vi fått påminnelser om tider där papperskallelsen inte har skickats ut också. Går barnet på flera mottagningar så måste man kolla på 1177 vilken mottagning som bokat besöket. 
    Men det är ju själva telefonkontakten, och det är ju inte behov av att ringa varje dag tänker jag?. 

Resten av vården har man ju insyn i genom att man är med på mottagningen, får relevant info av behandlaren. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 12:02:02 följande:
    Problemet är att dottern också själv kan hämta ut. Svårt för mig att kontrollera annat än i efterhand. 
    Ja, det är svårt att kontrollera barn som är självständiga. 

Men det problemet skulle ju finnas oavsett om du hade tillgång till journalen eller inte. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 12:08:39 följande:
    Man kan t ex se på 1177 om medicin har hämtats ut. Men tycker inte att en 13-åring borde kunna hämta ut receptbelagd medicin överhuvudtaget. Särskilt inte mediciner som läkare säger ska hållas inlåsta.
    Även på apoteket får man ju veta om medicinen hämtats ut. 

Men jag fattar, det är svårt att kontrollera barnet när barnet samtidigt ska ges viss självständighet. Och även en del receptfri medicin kan ju missbrukas om man vill det, samt att barnet kan få tag på allehanda farliga vardagssaker om det vill. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 12:21:17 följande:
    Betydligt enklare att sköta saker via app än att gå till apotek och fråga, ringa mottagningar osv. Föräldrar till sjuka barn har ofta redan fullt upp.

Visst finns det andra saker som är farliga. Men genom att föräldrar hanterar och låser in medicin så stryker man en risk. Därför rekommenderar många läkare det.
    Ja, absolut, det är besvärligt.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-12-17 09:46:29 följande:
    Ja, här ringer dom barnet när dom fyller 13 år. Lite jobbig situation när barnet blir nervös när en man ringer som dom knappt känner. 
    Det låter konstigt, för det finns inte anledning eller krav på vården att alla kontakter ska ske via barnet. Det är bara journal och 1177 som är låst, och det är nationellt beslutat, den enskilda vårdgivaren har bara att förhålla sig.

Men att ha kontakt med föräldrar och andra vuxna kring barnet är fortfarande helt okej såvida det inte finns andra skäl att undvika det. 
Svar på tråden Hur ska vården fungera när barnet fyllt 13?