Anonym (123) skrev 2025-12-15 16:48:48 följande:
Det är vissa missuppfattningar.
Både du och barnet kan fortfarande hämta ut medicin. Du kan också fortsätta att ringa till sjukvården för att boka tider.
Det du inte kan är allt man gör via nätet, dvs boka tider digitalt, läsa journalen samt se vilka recept som finns.
Det största problemet jag stött på gällande min son som har npf är att man kan komma till apoteket för att hämta ut medicin, men man vet inte om det finns något att hämta ut. Så bra att vara ute i god tid så man i dessa fall kan ringa sjukvården för att få det utskrivet (vilket går alldeles utmärkt att göra som förälder).
Det som var problem var däremot när mitt andra barn var sjukt och tog en massa prover och det gjordes undersökningar där man faktiskt ville läsa journalen. Då fick vi gå till vårdcentralen för att få journalen utskriven och vi fick ringa för att kolla provsvaren (sjukvården verkar själva ha dålig koll på reglerna, de visste inte ens att vi inte kuna läsa detta själva varken via oss eller barnet).
Det är sjukt irriterande, men du är inte förhindrad att hjälpa ditt barn med vårdkontakterna.
Nej, det där med att medicinen inte finns (läkaren missat att klicka i sista steget) har vi stött på, störande att inte kunna kolla själv, eller hur många uttag som finns kvar.
Just nu går vi på knäna då vi inte kan lämna henne ensam pga självskaderisk, och även om hon går till skolan kommer hon hem för att andas på lunchen.
Tanken är dock att skaffa bankID när vi lyckas ta oss till banken.