Inlägg från: Anonym (Känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner igen)

Hur ska vården fungera när barnet fyllt 13?

Jag förstår grejen, men tycker inte om det. 
    Det är bra att barn kan söka vård, speciellt till ungdomsmottagningen. Vi föräldrar kan hämta ut medicin, men får inte se vilka. Jag brukar säga p-piller eller kräm sen får dom lista ut vilken. *haha*
    Men det jag stör mig väldigt mycket på är att när barnen lämnar prover osv hos läkaren så ringer dom barnet. Mina 13 åringar kommer knappt ihåg vad dom åt till lunch den dagen. När man ringer själv får man kalla handen och om man loggar in på 1177 blir det stopp. Om barnet loggar in själv för att kolla sin journal så har vi fått upp att barnet är för ung för att kolla sina journaler och om barnet ska ge fullmakt så blir det stop för då är barnet under 16 år. Hur kan man vara för ung för att ge fullmakt men man är stor nog för att ta beslut, boka, komma ihåg, ja allt vad det innebär. Vi lever i en digital värld men ändå ska man hålla på och skriva ut journaler. 

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-12-17 08:05:25 följande:
    Så de ringer barnet? De kliniker vi varit i kontakt med har ringt förälder. Så då görs det alltså olika. Systemet är inte alls genomtänkt. På en klinik vi var på var man tvungen att anmäla i appen att man kommit. Sonen kan logga in, vi hittade besöket men att anmäla att vi kommit gick inte då appen svarade att han inte anmält betalningsmetod. När vi försökte anmäla betalningsmetod i appen så gick inte det heller för då svarade appen att besöket var gratis.
    Ja, här ringer dom barnet när dom fyller 13 år. Lite jobbig situation när barnet blir nervös när en man ringer som dom knappt känner. 
Svar på tråden Hur ska vården fungera när barnet fyllt 13?